Song as multimodal genre
a study in the cycle Volare
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.35298Keywords:
Song genre, Multimodality, Musical composition, Sônia Cintra, PoetryAbstract
The article aims to discuss ways in which poetry and music are interrelated in the construction of meanings and their deviations in the song genre; and to propose the understanding of song as a multimodal genre. Our objects of study are the reflections on the readings of Sônia Cintra's poems (1949-2018) for the creation of the song cycle Volare (2018), undertaken by Tadeu Taffarello, for low-pitched female voice and string orchestra. Adopting an interdisciplinary approach, song will be discussed as a multimodal genre and the creation contexts will be presented. Then, the songs from Volares will be grouped according to the thematic axes, demonstrating the orchestration and global structuring of the cycle. As a final result, it is intended that new approaches to the song genre may occur, based on an interdisciplinary perspective that seeks to open up new possibilities for scientific development and to collaborate for the understanding of the song genre and of current Brazilian music.
Downloads
References
Bentes, Anna Christina e Leite, Marli Quadros, org. 2010 Linguística de texto e análise da conversação: panorama das pesquisas no Brasil. São Paulo, SP: Cortez.
Brindle, Reginald Smith. 1966. Serial Composition. London: Oxford University Press.
Carmelino, Ana Cristina, Taffarello, Maria Cristina, Lima, Geralda Oliveira e Ramos, Paulo. 2017. “Texto multimodal em práticas de ensino.” In: Linguística textual e ensino, organizado por Sueli Cristina Marquesi e Aparecida Lino Pauliukonis. São Paulo: Contexto.
Cintra, Sônia. 2014. Versátil. Edição bilíngue com tradução para o italiano de Inos CORRADIN. Jundiaí: Editora In House.
_____. 2011. Sustenido. Edição bilíngue com tradução para o italiano de Inos CORRADIN. Jundiaí: Editora In House.
_____. 2005 Salvador. Edição bilíngue com tradução para o italiano de Inos CORRADIN. Jundiaí: Editora In House.
_____. 2002. Melopéia. São Paulo: Laser Press.
_____. 1993. 40 graus. São Paulo: Maltese.
Cury, Nancy. 2009. “Prefácio.” In: Limão. Jundiaí: Editora In House.
Fávero, Leonor Lopes. 2000. Linguística textual: introdução. Coautoria de Ingedore Grunfeld Villaça Koch. 5. ed. São Paulo, SP: Cortez.
Fenerich, Alexandre Sperandéo. 2012. “A inscrição da intimidade na Symphonie pour un Homme Seul.” Tese de doutorado, São Paulo: Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.
FERRAZ, Silvio. 2007. “Notas do caderno amarelo: a paixão do rascunho.” Tese de livre docência, Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes.
Gouvêa, Lúcia Helena, Pauliukonis, Aparecida Lino e Monnerat, Rosane. 2017. “Texto, cotexto e contexto: processos de apreensão da realidade.” In:. Linguística textual e ensino, organizado por Sueli Cristina Marquesi e Aparecida Lino Pauliukonis. São Paulo: Contexto.
Houaiss, Antônio e Villar, Mauro de Salles. 2009. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva.
Koch, Ingedore Villaça, Bentes, Anna Christina e Cavalcante, Mônica Magalhães. 2012 Intertextualidade: diálogos possíveis. São Paulo: Cortez, 2012.
Melo, Edsônia de Souza Oliveira, Oliveira, Paulo Wagner Moura de Oliveira e Valezi, Sueli Correia Lemes. 2012. “Gêneros Poéticos em interface com gêneros multimodais.” In: Multiletramentos na escola, organizado por Roxane Helena Rodrigues Rojo e Eduardo Moura. São Paulo, SP: Parábola.
Orlandi, Eni de Lourdes Puccinelli. 2001. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes.
Penha, Gustavo Rodrigues. 2010. “Reescrituras na música dos séculos XX e XXI.” Dissertação de mestrado, Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes.
Ribeiro, Raquel de Sousa. 2014. “Posfácio: Versátil em tempo de celebração.” In: Versátil. Jundiaí: Editora In House.
Stein, Deborah, and Spillman, Robert. 1996. Poetry into Song : Performance and Analysis of Lieder. Oxford: Oxford University Press.
Taffarello, Tadeu Moraes e Ferraz, Silvio. 2007. Relógio, de José Augusto Mannis, e a composição por ciclos. Cadernos da Pós-Graduação, ano 9, v. 9, n. 2: 69-77.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.