The criticism of conservatory-like perspectives

interfaces between the music education in Portugal and Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.35689

Keywords:

Music education, Academic journals, Conservatory, Technicism, Music knowledge

Abstract

This paper aims to understand how the pedagogical perspectives marked by technicist features are discussed in two journals, Revista da ABEM and Revista Portuguesa de Educação Musical. Drawing on the contributions offered by social realism in the field of sociology of education, a corpus of papers has been selected and submitted to content analysis. In the debates held in both countries, interfaces of vital issues to contemporary music education could be identified. In parallel, the social-realist framework instigates the understanding and criticism of conservatory-like practices, thereby strengthening the movements towards a consistent and democratized music education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauricio Braz de Carvalho, University of São Paulo, Brazil

Mauricio Braz de Carvalho has been a music teacher in Elementary School for twelve years. He is a Ph.D. student at the School of Education, University of São Paulo, and, due to a scholarship from the Brazilian Ministry of Education, completed a period of studies in the Institute of Education at the University of Lisbon, Portugal. His research interests are linked to discussions on music education, curriculum, and school knowledge, being a member of the research group ECCo: Escola, Currículo e Conhecimento (School, Curriculum, and Knowledge).

Ana Luísa Fernandes Paz, Education Institute, University of Lisbon, Portugal

Assistant Professor at the Institute of Education of the University of Lisbon and a researcher at UIDEF - Research & Development Unit in Education and Training. PhD in Education - History of Education by the same Institute of Education, she is also a Master in Sociology - Sociology of Education from Universidade Nova de Lisboa and holds a degree in History from the Faculdade de Letradas da Universidade de Lisboa. She has published on the history of education and artistic education and, in particular, on the trajectories of musicians. Her research interests are in the area of the higher education pedagogy and the arts education.

References

APEM. 2013. “III Simpósio sobre os paradigmas do ensino do instrumento musical no séc. XXI”. Revista de Educação Musical (139): 87.

Amado, João. 2014. Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Aquino, Thaís Lobosque. 2016. “Epistemologia da educação musical escolar: um estudo sobre os saberes musicais nas escolas de educação básica brasileiras”. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Bardin, Laurence. 2016. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Brasil. Ministério da Educação. 2018. Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

Burnard, Pamela. 2014/2015. “Ensinar música criativamente e o pluralismo no desenvolvimento de criatividades musicais diversificadas em educação musical, na academia e na indústria”. Revista de Educação Musical (140-141): 86-100.

Camargo, Luciano de Freitas. 2018. “A questão do repertório na educação musical: os efeitos da indústria da cultura nas interações educacionais”. Revista da ABEM 26 (40): 59-74.

Charlot, Bernard. 2009. “School and the pupils’ work”. Sísifo: Educational Sciences Journal (10): 87-94.

Costa, Jorge Alexandre, Luísa Pais-Vieira, e Inês Pinto. 2018. “A ausência de outras músicas nas aprendizagens em formação musical”. Revista Portuguesa de Educação Musical (144): 51-59.

Del-Ben, Luciana, e Marcus Vinícius Medeiros Pereira. 2019. “Música e educação: sentidos em disputa”. In Conhecimentos em disputa na Base Nacional Comum Curricular, organizado por Fabiany de Cássia Tavares Silva e Constantina Xavier Filha, 189-209. Campo Grande: Editora Oeste.

Galon, Mariana S., e Ilza Zenker Leme Joly. 2018. “Criando a várias mãos: Por uma Educação Humanizadora na Infância Musical”. Revista Portuguesa de Educação Musical (144): 23-32.

Green, Lucy. 2006. “Popular music education in and for itself, and for ‘other’ music: current research in the classroom”. International Journal of Music Education 24 (2): 101-118.

Green, Lucy. 2001. How popular musicians learn. Londres: Ashgate.

Green, Lucy. 1998. Music on deaf ears – Musical meaning, ideology and education. Manchester: Manchester University Press.

Hoadley, Ursula. 2018. Pedagogy in poverty: lessons from twenty years of curriculum reform in South Africa. Londres: Routledge.

Lopes, Vivianne, e Maria do Céu Roldão. 2018. “Diferenciação curricular no ensino superior de música em Portugal: perspectivas sobre as aulas de canto”. Revista Portuguesa de Educação Musical (144): 33-41.

Martinez, Andréia P. Araújo, e Patrícia Lima Martins Pederiva. 2013. “Um breve olhar para o passado: contribuições para pensar o futuro da educação musical”. Revista da ABEM 21 (31): 11-22.

Maton, Karl. 2014. Knowledge and knowers: towards a realist sociology of education. London: Routledge.

Maton, Karl, e Rob Moore, eds. 2010. Social realism, knowledge and the sociology of education: coalitions of the mind. Londres: Continuum.

McPhail, Graham. 2013. “The canon or the kids: teachers and the recontextualisation of classical and popular music in the secondary school curriculum”. Research Studies in Music Education 35 (1): 7-20.

McPhail, Graham. 2014. “Pathways to powerful knowledge: a case for music’s ‘voice’”. In Knowledge and the future of the curriculum, editado por Brian Barret e Elisabeth Rata, 123–135. Palgrave MacMillan.

McPhail, Graham. 2015. “Music on the move: methodological applications of Bernstein’s concepts in a secondary school music context”. British Journal of Sociology of Education 37 (8): 1147-1166.

McPhail, Graham. 2017. “Powerful knowlege: insights from music’s case”. The Curriculum Journal 28 (4): 524-538.

Morais, Ana, e Izabel Neves. 2001. “Pedagogical social contexts: Studies for a sociology of learning”. In Towards a sociology of pedagogy: The contribution of Basil Bernstein to research, editado por Ana Morais, Isabel Neves, Brian Davies e Harry Daniels, 185–222. Nova Iorque: Peter Lang.

Narita, Flávia. 2015. “Em busca de uma educação musical libertadora: modos pedagógicos identificados em práticas baseadas na aprendizagem informal”. Revista da ABEM 23 (35): 62-75.

Paz, Ana Luísa. 2017. “Can genius be taught? Debates in Portuguese music education (1868–1930)”. European Educational Research Journal 16 (4): 504-516.

Pereira, Marcus Vinícius Medeiros. 2016. “Traços da história do currículo a partir da análise de livros didáticos para a educação musical escolar”. Revista da ABEM 24 (37): 17-34.

Pereira, Marcus Vinícius Medeiros. 2014. “Licenciatura em música e habitus conservatorial: analisando o currículo”. Revista da ABEM 22 (32): 90-103.

Philpott, Chris. 2016/2017. “A justificação da música no currículo revisitado”. Revista Portuguesa de Educação Musical (142-143): 17-26.

Queiroz, Luis Ricardo Silva. 2017. “Traços de colonialidade na educação superior em música do Brasil: análises a partir de uma trajetória de epistemicídios musicais e exclusões”. Revista da ABEM 25 (39): 132-159.

Reis, João Gomes e Pedro Duarte. 2018. “O currículo, a educação musical e as realidades individuais de cada estudante: um ensaio em defesa da inclusão cultural no ensino de música”. Revista da ABEM 26 (41): 5-20.

Reigado, João. 2018. “Novos referenciais curriculares e implicações na Educação Musical”. Revista Portuguesa de Educação Musical (144): 12-22.

Santos, Micael Carvalho dos. 2019. “A educação musical na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – Ensino Médio: teias da política educacional curricular pós-golpe 2016 no Brasil”. Revista da ABEM 27 (42): 52-70.

Santos, Margarida Fonseca. 2013. “Tokáscrever uma canção!”. Revista de Educação Musical, nº 139: 40-43.

Santos, Regina Márcia Simão. 2015. “Práticas de ensino de música: os fios da marionete ou os fios de Ariadne?”. Revista da ABEM 23 (34): 110-124.

Sarmento, Viviane Linda, e Marcos Garcia Neira. 2017. “A ‘boa música’ e o ‘lixo cultural’: a imposição de uma identidade na Revista Nova Escola”. Revista da ABEM 25 (38): 33-48.

Sousa, Renan Santiago de, e Ana Ivenicki. 2016. “Sentidos de multiculturalismo: uma análise da produção acadêmica brasileira sobre educação musical”. Revista da ABEM 24 (36): 55-70.

Sousa, Tiago, e Ana Almeida. 2016/2017. “Tocar e compor? Integrando a prática da composição na aula de guitarra clássica”. Revista Portuguesa de Educação Musical (142-143): 37-49.

Souza, Cristiane M. Nogueira de. 2013. “Educação musical, cultura e identidade: configurações possíveis entre escola, família e mídia”. Revista da ABEM 21 (31): 51-62.

Venade, Ana, António Vasconcelos, Carlos Gomes, Gilberto Costa, e Manuela Encarnação. 2014/2015. “Cantar Mais: uma plataforma ao serviço da educação artístico-musical e da comunidade”. Revista de Educação Musical (140-141): 101-110.

Visnadi, Gabriela Flor, e Viviane Beineke. 2016. “‘De amizade, letras e ritmos’: ideias das crianças sobre a composição musical na escola básica”. Revista da ABEM 24 (36): 71-84.

Webster, Peter. 2016. “Big Ideas in music teaching and learning: implications for cognitive research and practice”. Revista da ABEM 24 (37): 8-16.

Westerlund, Heidi. 2016/2017. “Renarrar o futuro da educação musical: como a sociedade desafia a nossa profissão no século XXI”. Revista Portuguesa de Educação Musical (142-143): 7-16.

Wheelahan, Leesa. 2010. Why knowledge matters in curriculum – a social realist argument. Londres: Routledge.

Young, Michael. 2011. “O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas”. Revista Brasileira de Educação 16 (48): 609-623.

Young, Michael, e Johan Muller. 2016. “Three educational scenarios for the future – Lessons from the sociology of knowledge”. Capítulo 5 in Curriculum and the specialization of knowledge: studies in the sociology of education, 64-79. Londres: Routledge.

Published

2021-10-18

How to Cite

Carvalho, Mauricio Braz de, and Ana Luísa Fernandes Paz. 2021. “The Criticism of Conservatory-Like Perspectives: Interfaces Between the Music Education in Portugal and Brazil”. Per Musi, no. 41 (October):1-25. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.35689.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish