The Indian Style of Villa-Lobos (Part One)
melodic and harmonic aspects
Keywords:
Indian style in Villa-Lobos, Musical analysis and meaning, Modernism and primitivism in musicAbstract
First part of the article resulting from my Master’s Thesis, which deals with the musical representation of Brazilian Indians in Villa-Lobos’s music. In this first part, I discuss melodic and harmonic aspects of what I call “indian style”. What musical means the composer uses to evoke the figure of the Indians on the memory and sensibility of his audience? Is there a specific collection of recurring musical procedures to portray his ideas of savageness? I argue that Villa-Lobos has a particular way of composing when he deals with the indian/savage thematic on his work, a specific set of his oeuvre: his ‘indian style”.
Downloads
References
BARBUY, H.. A Exposição Universal de 1889 em Paris: Visão e representação na sociedade industrial. São Paulo: Edições Loyola, 1999.
FLÉCHET, A..Villa-Lobos à Paris: un écho musical du Brésil. Paris, L’Hartmattan, 2004.
GÚÉRIOS, P.R.. Heitor Villa-Lobos: o caminho sinuoso da predestinação. Curitiba: Edição do autor, 2009.
LAGO, M.C do. Recorrência temática na obra de Villa-Lobos: exemplos do cancioneiro infantil. Cadernos do Colóquio de 2003. Rio de Janeiro: Unirio, 2003.
LÉRY, J. de. Histoire d’un voyage faict en la terre du Brésil : autrement dite Amérique,... ([Reprod.]) / le tout recueilli sur les lieux par Jean de Lery,... 1585. Disponível na internet :http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k54640v .
MENEZES BASTOS, R.J. de. A Musicológica Kamayurá: Para Uma Antropologia da Comunicação no Alto Xingu, 2ª. ed. Editora da UFSC, Florianópolis, 1999.
MOREIRA, G.F. O elemento indígena na obra de Heitor Villa-Lobos: uma pesquisa em finalização. Anais do SIMPOM - I Simpósio Brasileiro de Pós-Graduandos em Música. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2010a.
______,. O elemento indígena na obra de Villa-Lobos: observações músico-analíticas e considerações históricas. Dissertação de mestrado. Universidade do Estado de Santa Catarina: Florianópolis, 2010b.
NÓBREGA,A..Os choros de Villa-Lobos. Rio de Janeiro: Museu Villa-Lobos, 1974.
PEPPERCORN, L.. Villa-Lobos. Rio de Janeiro: Editora Publicações S.A.,2000.
ROQUETE-PINTO, E.. Rondônia. 4. ed. São Paulo: Comp. Ed. Nacional, 1938.
SALLES, P. T. . Villa, ainda (MBARAKA - revista da Fundação Padre Anchieta). Mbaraka - revista de música e dança da Fundação Padre Anchieta, São Paulo, p. 118 - 126, 19 out. 2009a
______. Villa-Lobos: Processos composicionais. Campinas: Editora da Unicamp, 2009b.
SCHIC, A. S.. Villa-Lobos: souvenirs de l’indien blanc. Arles: Actes Sud, 1987.
SCHOENBERG, A. Fundamentos da composição musical. São Paulo: EDUSP, 2008.
______. Harmonia. São Paulo: UNESP, 2001.
SILVA, I.J. da. Fantasia em tres movimentos em forma de choros de Heitor Villa-Lobos: Análise e contextualização de seu último período. Dissertação de Mestrado - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho: São Paulo, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.