Prélude à l´après-midi d´un faune by Claude Debussy

assessment criteria of the orchestral excerpt for flute in audition situation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2017.5280

Keywords:

assessment criteria, audition of orchestral excerpts for flute, Prélude à l´après-midi d´un faune, Claude Debussy

Abstract

This study aimed at identifying and measuring assessment criteria in audition situation to the orchestral excerpt for flute from Claude Debussy´s Prélude à l´après-midi d´un faune from the standpoint of technical and interpretative skills presented in the literature. The investigation followed an exploratory path and consisted of a hybrid approach directed at professional flute players in Brazil and abroad, fluent in Brazilian Portuguese. The procedure of data collection occurred through a self-administrated questionnaire comprised by four questions, namely, three quantitative and a qualitative one using SurveyMonkey®. As a result, the participants defined four technical and interpretative skills as assessment criteria; however, they pointed out intonation and phrasing as the most important ones. Lastly, the professional flute players did not report breathing among the main assessment criteria in audition situation as we had expected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Sinico, Federal University of Minas Gerais, Brazil

É Residente Pós-Doutoral da Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais. Doutor e Mestre em Música - Flauta pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Bacharel em Música - Flauta pela Universidade Estadual de Campinas Licenciado pela Universidade Católica de Brasília. Foi Professor de Música de Câmara no Centro de Educação Profissional - Escola de Música de Brasília, Professor de Flauta do Conservatório Carlos Gomes em Campinas, além de flautista da Orquestra Sinfônica Jovem de Campinas - UNICAMP. Atuou como ministrante do curso de Extensão em Instrumentos Musicais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e tutor do curso de Licenciatura em Música EaD da UAB/Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Artes com ênfase em Música, sendo seus interesses principais: Flauta - Performance Musical, Literatura e Pedagogia do Instrumento, Psicologia da Música, Pesquisa em Música e Ensino a Distância.

Cristina Capparelli Gerling, Federal University of Rio Grande do Sul, Brazil

Cristina Capparelli Gerling é pianista e Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul desde 1996, concilia ativamente suas atividades docentes, de pesquisas e artísticas seja como palestrante, como professora convidada para masterclasses no pais e no exterior, como concertista e recitalista, como parceira com destacados instrumentistas, como integrante de bancas de concurso de piano e docentes, bem  como pesquisadora do CNPq na área de cognição musical, psicologia da música e do repertório latino-americano do século XX. Suas inúmeras gravações têm recebido excelente acolhida por seu trabalho de divulgação de compositores contemporâneos.  

Published

2018-04-24

How to Cite

Sinico, André, and Cristina Capparelli Gerling. 2018. “Prélude à l´après-Midi d´un Faune by Claude Debussy: Assessment Criteria of the Orchestral Excerpt for Flute in Audition Situation”. Per Musi, no. 37 (April). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2017.5280.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish