Precompositional models in the Avé-Maria Benedictine monastery in Oporto

Authors

  • Pablo Sotuyo Blanco Federal University of Bahia, Brazil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.55599

Keywords:

Royal Monastery of São-Bento da Avé-Maria at Oporto, Portuguese music, Pre-compositional models

Abstract

Within the boundaries of the research project “AVEMUS: music in concertante style in the former Royal Monastery of São-Bento da Avé-Maria at Oporto”, by CESEM-UNL, this article presents the quantitative and qualitative results of the study of pre-compositional models present in the specific scope of the repertoire selected by the aforementioned project, based on the concept of pre-compositional model and its methodology of contextual musicological analysis developed by me over time (cf. Sotuyo Blanco 2003; 2004; 2007).

Author Biography

  • Pablo Sotuyo Blanco, Federal University of Bahia, Brazil
    Pablo Sotuyo Blanco, full professor and researcher at the Federal University of Bahia (UFBA)
    where he also obtained his PhD in 2003, is one of the initiators of several national projects
    on music-ralated documentation, including the establishment of the International Repertory of
    Musical Iconography in Brazil (RIdIM-Brazil - of which he is the current president), of the
    northeastern chapter of the International Repertory of Musical Sources in Brazil (RISM-Brazil)
    and pro tempore member of the Interim Committee manager of the Brazilian branch of the International
    Association of Music Libraries, Archives and Documentation Centers (IAML-Brazil). He is also the current
    president of the Brazilian Association of Musicology (ABMUS - already in his second term), coordinates
    the Musical Historic Documentation Archive (ADoHM) at UFBA and presided the Technical Chamber of
    Audiovisual, Iconographic, Sound and Musical Documents (CTDAISM) of the National Council of Archives
    (CONARQ) on behalf of UFBA between 2015 and 2019. Active composer and musicologist, he has
    widely published his scientific production on music and musical iconography in Brazil and
    abroad. He researches in the area of ​​Music with an emphasis on Historical Musicology, Music
    Theory and Analysis, and Information Science applied to musical documentation.

References

Bessa, R. M. Pereira da Silva. 2008. António da Silva Leite: criatividade e "moda" na música romántica portuense. Coimbra: Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.

Brescia, Marco; Marreco Orsini Brescia, Rosana. 2025. Música em estilo concertante do Mosteiro de São Bento da Avé-Maria do Porto - música para as mestras de capela. Lisboa, Portugal: Edições Colibri, (no prelo)

Brescia, Rosana Marreco. 2021. António da Silva Leite e a música para voz e três órgãos do Convento de Santa Clara da cidade do Porto. Música Hodie 21: e68889, DOI: 10.5216/mh.v21.68889.

Calendario [ritual do Mosteiro de São Bento da Avé Maria do Porto]. [1750]. Biblioteca Nacional de Portugal, Cod. 8371/8372, Manuscrito.

Ceremonial da Congregação dos Monges Negros da Ordem do Patriarcha São Bento do Reyno de Portugal. 1647. Coimbra: Diogo Gomez de Loureyro e Lourenço Craesbeeck.

Chronica Constitucional de Lisboa, n. 11, 7 de agosto de 1833. https://hemerotecadigital.cm-lisboa.pt/Periodicos/CronicaConstitucional/1833/Agosto/N011/N011_master/CronConstLisboa1833_N11.pdf

Conde, A. F., & Lessa, E. 2015. A prática musical nos mosteiros femininos na segunda metade do século XVIII e princípios do século XIX: obras de compositores portugueses e italianos no Mosteiro de S. Bento de Cástris (Évora) e no Convento de Avé Maria (Porto). Mátria XXI: 61-88.

Fernandes, Cristina. 1997/98. A música no contexto da cerimónia da Profissão nos mosteiros femininos portugueses (1768-1828). Revista Portuguesa de Musicologia, 7-8: 59-94.

Ferreira, Magna. 2015. “Vota mea Domino reddam” de António da Silva Leite (1759 – 1833): um testemunho. Porto: Instituto Politécnico do Porto. https://recipp.ipp.pt/bitstream/10400.22/8447/1/ PTE_Magna%20Ferreira2015.pdf

___________. 2019. Compor para Maria Peregrina: obras de fr. Francisco de S. Boaventura. VS 26: 207-216.

Illari, Bernardo. 2004. El Sonido de la Misión: Práctica de ejecución e identidad en las Reducciones de la provincia del Paraguay. In: Musica Colonial Iberamericana: interpretaciones en torno a la práctica de ejecución y ejecución de la práctica. Actas del V Encuentro Simposio Internacional de Musicologia. Victor Rondón (Ed.). Santa Cruz de la Sierra: Asociación Pro Arte y Cultura.

Lessa, Elisa Maria Maia da Silva. 1998. Os mosteiros beneditinos portugueses (Séculos XVII a XIX): Centros de ensino e prática musical (Tese de Doutorado (Faculdade de Ciências Sociais e Humanas). Universidade Nova de Lisboa, 2 vol.

Martins, Alcina Manuela de Oliveira. 2001a. A protecção concedida por D. Manuel às monjas de Vairão. In: III Congresso Histórico de Guimarães. D. Manuel e a sua época. Guimarães: Camara Municipal de Guimarães, 124-136.

___________. 2001b. O mosteiro de S. Salvador de Vairão na Idade Média: o percurso de uma comunidade feminina. Porto: Ed. da Universidade Portucalense.

Mello, Carlos de. Músicos Portuguezes – VIII. 1906. A Arte Musical. Ano VIII, Nº 188. Lisboa, 15 de outubro, 201-203.

Mozart, Wolfgang Amadeus. 1882. La Clemenza di Tito. Mozarts Werke. Serie V, Bd.11, No.21 Edited by Julius Rietz, Franz Wüllner (1832-1902). Leipzig: Breitkopf & Härtel. Plate W.A.M. 621.

Pedroso, Manoel de Moraes. 1751. Compendio musico, ou arte abbreviada em que se contém as regras mais necessarias da cantoria, acompanhamento, e contraponto... Coimbra: Oficina Episcopal do Capitão Manoel Pedroso.

Pinho, Isabel Maria Ribeiro Tavares de. 2000. O Mosteiro de São Bento de Ave Maria do Porto, 1518/1899. Dissertação de Mestrado (Faculdade de Letras) Universidade do Porto. 2 vol.

Sotuyo Blanco, Pablo. 2007. Modelos Pré-Composicionais e a análise musicológica. Música em Contexto. Revista do Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade de Brasília, 1 (1): 91-105.

___________. 2004. Modelos Pré-Composicionais nas canções de Oswaldo de Souza. Ictus. Periódico do Programa de Pós-Graduação em Música da UFBA 5: 29-44.

___________. 2003. Modelos Pré-Composicionais nas Lamentações de Jeremias no Brasil. Tese de Doutorado. 2 vols. Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Bahia.

Vieira, Ernesto. 1900. Diccionario Biographico de Musicos Portuguezes. 2v. Lisboa. Lambertini.

Vieira, Ernesto. S.d. Músicas de compositores portugueses que existem na Biblioteca Nacional e pertenceram ao convento de Avé Maria. Biblioteca Nacional de Portugal. Seção de Manuscritos Musicais. Ms s/cota. 21 fls.

Published

2025-02-12

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Precompositional Models in the Avé-Maria Benedictine Monastery in Oporto”. 2025. Per Musi 26 (February): 1-19. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.55599.