Duo Concertant - Danger Man by Lewis Nielson
the idiomatic writing for the double bass
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2000.57832Keywords:
Lewis Nielson, Danger Man, double bass, drumset, chamber music, american music, composition, music analysis, instrumentation, performance practiceAbstract
This study focuses on the efficiency and sofistication of the double bass idiomatic writing in Duo Concertant Danger Man by North American composer Lewis Nielson, viewed as a result of his previous experiences with this instrument in chamber music and, specially, through the process of experimentation and dialogue between him, as a composer, and the author of this article, as a performer. It also presents a brief analysis of the work's form and structural intervals. More information on the full score and recording of Danger Man can be obttained through <fborem@musica.ufmg.br> or <nielson@oberlin.net>.
References
BORÉM, Fausto. A Henrique Oswald's Sonata Op.21: an edition and transcription for double bass and piano. Athens, Georgia, EUA: Univeristy of Georgia, 1993. (Tese de doutorado).
______. Contrabaixo para compositores: uma análise de pérolas e pepinos da literatura solística, de câmara e sinfônica. In: ANAIS DO VIII ENCONTRO ANUAL DA ANPPOM-ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS- GRADUAÇÃO E PESQUISA EM MÚSICA, Articulações entre o discurso musical e o discurso sobre música. Ed. Ilza Nogueira. João Pessoa, maio, 1995, p.26-33.
______. Lucípherez de Eduardo Bértola: a colaboração compositor-performer e o desenvolvimento da escrita idiomática do contrabaixo. Opus. v.5. Rio de janeiro, agosto, 1998. p.48-75.
______. Perfect partners [: a performer-composer collaboration in Andersen Viana's Double bass Sonata]. Double Bassist. London, England. Spring 1999, n.8, p.18-21.
______. O Projeto "Pérolas" e "Pepinos" e a ampliação do repertório idiomático brasileiro para o contrabaixo: transcrições e obras resultantes da colaboração compositor-contrabaixista.In: ANAIS DO V ENCONTRO INTERNACIONAL DE CONTRABAIXISTAS. Ed. Sônia Ray. Goiânia: UFG, 2000. (no prelo)
______. 250 anos de música brasileira no contrabaixo solista: aspectos idiomáticos da transcrição musical.In:ANAIS DO XII ENCONTRO ANUAL DA ANPPOM-ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM MÚSICA. Ed. Joel Barbosa. Salvador: UFBA, 1999. (no prelo)
NIELSON, Lewis. Danger Man. Correspondência via Internet de Lewis Nielson a Fausto Borém. From Inielson@oberlin.net to fborem@musica.ufmg.br. Quarta-feira, 30 de agosto, 2000.
______. Another question about Danger Man. Correspondência via Internet de Lewis Nielson a Fausto Borém. From Inielson@rameau.music.uga.edu to fborem@musica.ufmg.br. Quinta-feira, 17 de janeiro, 2000.
______. Duo Concertant: Danger Man. Athens, Georgia, EUA: Ed. do autor, 2000 (partitura e partes de contrabaixc e bateria).
______. Formal Persuasion. New York: Seesaw Music, 1975.
______. Interference. Athens, Georgia, EUA: Ed. do autor, 1985.
______. Lewis Nielson. Homepage: www.arches.uga/Inielson. 30 de agosto, 2000.
______. Danger Man. Correspondência de Lewis Nielson a Fausto Borém. From Inielson@oberlin.net to fborem@dedalus.lcc.ufmg.br. Domingo, 15 de outubro, 2000.
______. Me again.Correspondência via Internet de Lewis Nielson a Fausto Borém. From Inielson@rameau.music.uga.edu to fborem@musica.ufmg.br. Quarta-feira, 29 de dezembro, 1999.
______. New music in ANPPOM. Correspondência via Internet de Lewis Nielson a Fausto Borém. From Inielson@oberlin.net to fborem@musica.ufmg.br. Segunda-feira, 4 de setembro, 2000.
______. Technical, interpretative, and aesthetic issues in the performance practice of contemporary music. In: ANAIS DO I SNPPM - SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM PERFORMANCE MUSICAL. Ed. Fausto Borém e André Cavazotti. Belo Horizonte, 2000.
RAY, Sonia. Catálogo de obras brasileiras eruditas para contrabaixo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






