Analysis of Phantasiestück III and the storm of the stars will turn to quiet, by Willy Corrêa de Oliveira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.58416

Keywords:

Willy Corrêa de Oliveira, Intertextuality, Polarity

Abstract

This article analyzes Willy Corrêa de Oliveira’s works Phantasiestück III (1973) and the storm of the stars will turn to quiet (1990s) through musical analysis and documentary research. The study combines an examination of the scores with bibliographical research on intertextuality (Kristeva, 1966; Klein, 2005; De Bonis, 2015) and harmonic polarization (Costère, 1973), contextualizing them with a brief biography of the composer and his relationship with Marxist thought. In Phantasiestück III, the analysis reveals the use of Schumann-derived series and polarizations in ASCH (A-Eb-C-B), culminating in direct quotations in the Coda, while the storm of the stars will turn to quiet demonstrates intertextual dialogues with Bach, with the poet Marina Tsvetaeva (1892-1941), and the film Leaving Las Vegas (1995). The results highlight how Oliveira’s musical rewriting articulates avant-garde and tradition, reflecting his aesthetic and political trajectory.

Author Biographies

  • Lucas Cassano, Federal University of the State of Rio de Janeiro, Brazil

    PhD student in Creative Processes at the Postgraduate Program in Music (PPGM) at UNIRIO. Master's degree in the same line from the same institution. Composer and music producer, he also works with soundtracks for audiovisual.

  • Carole Gubernikoff, Federal University of the State of Rio de Janeiro, Brazil

    Professor of Musical Analysis at UNIRIO, in the Composition and Conducting Department. Member of the board of the same institution in the Creative Processes in Music line. She served as dean of the Villa-Lobos Institute.

References

Baldaia, Vinicius Siqueira. 2022. “Cardinalidade e cognição: Edmond Costère em perspectiva.” Revista Música 22 (2): 31-42.

Betz, Albrecht. 1982. Hanns Eisler Political Musician. Cambridge: Cambridge University Press.

Bianchi, S. Mariana. 2019. “A tradução de "Para as Peças de Aprendizagem" (Zu den Lehrstücke), de Bertolt Brecht: apontamentos sobre as peças didáticas e o ensino do teatro de Bertolt Brecht”. Rebento 11: 587-610.

Bittencourt, Marcus Alessi. 2007. “Um modelo computacional das teorias de Edmond Costère e da Teoria de Conjuntos implementado em uma ferramenta analítica em PHP”. Anais do 11º Simpósio Brasileiro de Computação Musical.

Bonafé, M. Valéria. 2011. Estratégias composicionais de Luciano Berio a partir de uma análise da Sonata per pianoforte (2001). Dissertação de Mestrado, USP

De Bonis, Maurício F. 2015. Tabulae Scriptae: a metalinguagem e as trajetórias de Henri Pousseur e Willy Corrêa de Oliveira. São Paulo: Unesp Digital.

Calculadora Costère. [s.d.] Laboratório de Pesquisa e Produção Sonora, Departamento de Música e Artes Cênicas, UEM, Maringá.

Costère, Edmond. [1973]. La Musique et le Signe. Paris: Editions du CNRS.

Garcia, Denise Hortência Lopes. 2022. O grupo Música Nova e a música eletroacústica. Campinas: Unicamp.

Girardi, Giulio. 1968. Marxismo y cristianismo. Espanha: Taurus.

IMD – Internationales Musikinstitut Darmstadt. 1962. Anmeldung von Willy Corrêa de Oliveira zu den Ferienkursen. [Formulário]. Darmstadt: IMD. https://www.imd-archiv.de/detail/IMD-A100401-201733-12?q=oliveira&d=&p=1&s=25&l=list&o%5Bscore%5D=desc.

Klein, M. 2005. Intertextuality in Western Art Music. Indiana University Press.

Kristeva, J. 1966. “Word, Dialogue and Novel”. In Desire in Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Columbia University Press.

Menezes, Florivaldo. 1987. Apoteose de Schoenberg: ensaio sobre os arquétipos da harmonia contemporânea. São Paulo: Edusp.

MIS – Museu da Imagem e do Som. Entrevista de Willy Correa de Oliveira. São Paulo: Museu da Imagem e do Som, 2011. Som.

Oliveira, Willy Correa de. [s.d.-a]. Miserere. [Com anotações do próprio compositor]. Manuscrito.

Oliveira, Willy Correa de. [s.d.-b]. Phantasiestück III. [Com anotações do próprio compositor]. Manuscrito.

Oliveira, Willy Correa de. [s.d.-c]. Procura-se morto ou ressuscitado. [Projeto de pesquisa]. Manuscrito.

Oliveira, Willy Correa de. 2006. “the storm of the stars in the sky will turn to quiet”. In De Bonis, Peças para Piano. São Paulo: Edusp.

Oliveira, Willy Correa de. 2024. Entrevista pessoal concedida a Carole Gubernikoff, em 24 de julho de 2024.

Plekhanov. 1969. A Arte e a Vida Social. São Paulo: Ed. Brasiliense.

Puccini, Raphael de L. 2019. Willy Corrêa de Oliveira como Professor: estudo sobre seu projeto pedagógico de ensino da composição. Dissertação de Mestrado, UNESP.

Silva, Humberto Pereira da. 2007. “A elite da elite da elite”. In Revista on-line Trópico: idéias de Norte e Sul. http://pphp.uol.com.br/tropico/html/textos/2823,1.shl.

Tsvetaeva, Marina. 1994. Selected Poems. Penguin Books.

Ulbanere, Alexandre. 2005. Willy Corrêa de Oliveira: por um ouvir materialista histórico. Dissertação de Mestrado, UNESP, 2005.

Willy Corrêa de Oliveira. 2024. In ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural.

Published

2025-08-11

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Analysis of Phantasiestück III and the Storm of the Stars Will Turn to Quiet, by Willy Corrêa De Oliveira”. 2025. Per Musi 26 (August): 1-18. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.58416.