Intercultural Dialogue between Traditional and Scientific Knowledge in a Geraizeira Community: a Freirean Approach to Teacher Training in Rural Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u11291155

Keywords:

Intercultural Dialogues, Paulo Freire, Rural Education, Science Teacher Training, Traditional Ecological Knowledge

Abstract

This study aims to analyze the potential of intercultural exchanges on science teaching, using a Freirian perspective at the formative path and experiences of an undergraduate student of a teacher training course in rural Education at the Federal University of Triângulo Mineiro (Lecampo/UFTM), Brazil, belonging to a traditional Geraizeira community. For that matter, an ethnographic immersion was carried out in the Geraizeira community of Pindaíba, in Rio Pardo de Minas-MG, in order to get to know and experience their reality and way of life. From this, three categories of analysis emerged that reveal the importance of genuine dialogue between cultures, in the sense proposed by Freire, when we think about the formation of science teachers in Rural Education. The results showed that living and sharing traditional knowledge in the community is a common practice among residents, which is shared from generation to generation. This was the case of shade-grown coffee. Lastly, we conclude that recognizing the value of experience throughout space and time allows the construction of communication between traditional and scientific knowledge, which starts at school and can be fully grasped with the dynamics of the Pedagogy of Alternation.

Author Biographies

  • Daniela Corsino Sandron, Secretaria Municipal de Educação

    Mestre (2018-2020) pelo  Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).Graduada em Pedagogia para Licenciados pela Universidade de Franca (UNIFRAN) em 2018.Graduada em Licenciatura em Química pelo Instituto de Química da Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Araraquara em 2012. Atualmente é membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Interculturalidade e Educação em Ciências (GEPIC) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Durante o projeto de Iniciação Científica foi bolsista CNPQ e atuou na área de Química Ambiental (contaminantes orgânicos em matrizes ambientais) e Química Analítica (cromatografia gasosa) no Grupo de Estudos em Saúde Ambiental e Contaminantes Orgânicos (GRESCO) Departamento de Química Analítica da UNESP. Atualmente é servidora do município de Uberaba-MG (Oficial de gestão Educacional/Auxiliar de secretaria). Em 2017 atuou como professora designada no Estado de Minas Gerais. De 2011 a 2014 exerceu o cargo de Analista Químico na empresa Keller Ambiental.

  • Marilisa Bialvo Hoffmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Professora do Departamento de Ensino e Currículo/Faculdade de Educação (FACED) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde/ Instituto de Ciências Básicas da Saúde (ICBS) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Doutora e Mestre em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI. Líder do Grupo SEMEIA- Seminários de Estudo/Investigação/Ação na Formação de Professores de Ciências da UFRGS. Membro da Associação Brasileira de Ensino de Ciências (ABRAPEC) e atualmente, diretora da Regional Sul da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio). Possui experiência docente na Educação Básica (Anos Iniciais/Ensino Fundamental/Ensino Médio) e no Ensino Superior. Principais interesses de pesquisa: Formação de professores de Ciências e Biologia, Educação do Campo e Ensino de Ciências, Docência no Ensino Superior.

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Published

2021-09-19

Issue

Section

Dossiê Centenário de Paulo Freire

How to Cite

Intercultural Dialogue between Traditional and Scientific Knowledge in a Geraizeira Community: a Freirean Approach to Teacher Training in Rural Education. (2021). Brazilian Journal of Research in Science Education, e33693, 1-27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u11291155