A Metric Profile of 'Science Teaching' in Articles of the Brazilian Journal of Research in Science Education (2001–2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u14141440

Keywords:

Science Teaching, Bibliometry, Meta-research, Scientific Journal

Abstract

In addition to strengthening and serving as components in the consolidation of this field, the research output in the domain of Science Teaching has been rising. In this sense, the purpose of our study is to provide a solution to the following question: What can the analysis of metric indicators show about the articles that emphasize “Science Teaching” in the Brazilian Journal of Research in Science Education (RBPEC) between 2001 and 2020? The general characteristics, authorship-production, content and references were examined using a technique based on bibliometric and scientometrics. These factors enabled us to identify more prevalent themes, the academic backgrounds of researchers, and more referenced literature, ensuring a metric cartography that offers incentives to authors and editors in order to better characterize our field. These aspects then allowed us to raise some clues about the production related to Science Teaching at RBPEC.

Author Biography

  • Alaércio Moura Peixoto de Jesus, UESB

    Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2021). Especialização em Educação em Gênero e Direitos Humanos, pela Universidade Federal da Bahia (2019). Especialização em Educação Científica e Popularização das Ciências, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano (2017). Graduação em Química - Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2015). Atuou como Professor da Educação Básica no Colégio Estadual Aldemiro Vilas Boas, SEC-BA (2015-2019). Atualmente é estudante de Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores (PPG-ECFP/UESB) e integra a Equipe Técnica da Revista de Iniciação à Docência (Rid-Uesb). Tem experiência e interesse em estudos da área de Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria da Aprendizagem Significativa, Formação de Professores de Ciências e nos estudos bibliométricos e cienciométricos da área de Educação em Ciências.

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Published

2022-12-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

A Metric Profile of ’Science Teaching’ in Articles of the Brazilian Journal of Research in Science Education (2001–2020). (2022). Brazilian Journal of Research in Science Education, e39411, 1-27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u14141440