Analysis of the Interaction between Reader and Textbook: A Study with Elementary Science Textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u327350

Keywords:

Digital Information and Communication Technologies (DICT), National Textbook Plan (PNLD), Teaching of Science, Science Textbooks

Abstract

The objective of this study was to identify the perspectives of interaction between reader and textbooks through Digital Information and Communication Technologies (DICTs). To this end, we analyzed elementary science textbooks approved in Brazil under the National Textbook Plan of 2019 documentary Consisting of documental and bibliographic analysis of the 14 approved collections distributed in 70 textbooks, this documentary research prepared for the creation of six categories of analysis that reflect the ways of using DICT in the materials studied, considering the frequency of references to technologies in the texts. Six categories have been identified, ranging from the availability of links to theory and practice external to the textbook, to dissemination of images related to DICT. In the unveiling of these categories, we propose that there are two types of perspectives of interaction between the reader and the Science textbooks analyzed. The first form of interaction is through images and texts that point to the book itself. The second form of interaction refers to directing students to seek information outside the textbook, in order to complement the scientific formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Ferreira Sobrinho Junior, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Sistemas de Informação pela Universidade Federal do Acre (2009), graduação em Pedagogia Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Acre (2005), além de especialização em Planejamento e Gestão Escolar (2007), como também, mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (2011) e cursa atualmente Doutorado na Universidade Federal de Goiás. É servidor público no cargo de Técnico em Assuntos Educacionais da Universidade Federal de Goiás.Tem experiência em Informática na Educação, Pedagogia e História.

Nyuara Araújo da Silva Mesquita, Universidade Federal de Goiás

Graduated, Master and Doctor in Chemistry from the Federal University of Goiás. Associate professor of Chemistry Teaching at the Federal University of Goiás, advising on the Master's and Doctorate Programs in Chemistry at the Institute of Chemistry-UFG and the Master's Program in Education in Science and Mathematics at UFG, was coordinator of the area of PIBID / Chemistry UFG campus Goiânia, coordinates LEQUAL - Laboratory of Chemical Education and Playful Activities. She is a researcher at NUPEC - Nucleus of Research in Science Teaching at UFG. Vice-Director of the Teaching Division of the Brazilian Chemical Society in the 2016-2018 and 2018-2020 managements. She has experience in the area of Chemistry, with emphasis on the teaching of chemistry, working mainly in the following areas: training of teachers of Chemistry and Science, Environmental Education, public policy and teaching of chemistry, games and recreational activities aimed at teaching science and media in the teaching of science.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

References

Baganha, D. E., & Garcia, N. M. (2011). O papel e o uso do livro didático de Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental. In VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências — ENPEC, (pp. 1–12). Campinas, SP. http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1526-1.pdf

Belloni, M. L., & Gomes, N. G. (2008). Infância, mídias e aprendizagem: Autodidaxia e colaboração. Educação & Sociedade, 29(104), 717–746. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000300005

Bittencourt, C. (2005). Livros Didáticos entre Textos e Imagens. In C. Bittencourt (Org.), O Saber Histórico na sala de Aula (pp. 69–90). Editora Contexto. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4246858/mod_resource/content/1/Livros%20did%C3%A1ticos%20entre%20textos%20e%20imagens

Bogdan, R., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.

Brasil (2020). Catálogo de Teses e Dissertações da Capes. https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/

Caiado, R. V. (2011). Novas tecnologias digitais de informação e comunicação e o ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa. (Tese de Doutorado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife-PE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/3900

Carvalho, S. A. (2016). As interações imagem-texto em material didático online para a formação a distância de professores de inglês. (Tese de Doutorado em Linguística Aplicada). Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza-CE. http://www.uece.br/posla/wp-content/uploads/sites/53/2020/01/TESE_S%C3%82MIA-ALVES-CARVALHO.pdf

Chassot, A. I. (2003). Alfabetização científica: Uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, (22), 89–100. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

Coscarelli, C. V., & Martins, E. (2009). O livro didático como agente de letramento digital. In Costa Val, M. da G. (Org.), Alfabetização e língua portuguesa: Livros didáticos e práticas pedagógicas (pp. 171–188). Autêntica Editora, Ceale/FaE.

Costa, S. R. S., Duqueviz, B. C., & Pedroza, R. L. S. (2015). Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Psicologia Escolar e Educacional, 19(3), 603–610. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193912

Batista Filho, O. H. (2011). A infância e a computação. http://www.hardware.com.br/artigos/infancia-computacao

Fellini, R. (2012). Livro Didático, Interação e Ensino. Fragmentum, 35(2), 42–49. https://periodicos.ufsm.br/fragmentum/article/viewFile/7873/4743

Garcia, Nilson Marcos Dias. (2012). Livro didático de Física e de Ciências: Contribuições das pesquisas para a transformação do ensino. Educar em Revista, (44), 145–163. https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000200010

Gatti, B. A. (2002). A construção da pesquisa em educação no Brasil. Plano Editora.

Kenski, V. M. (2003). Tecnologias e Ensino Presencial e à Distância: Práticas Pedagógicas. Papirus.

Leite, A. E., Garcia, N. M. D., & Rocha, M. (2011). Tendências de Pesquisa Sobre os Livros Didáticos de Ciências e Física. In X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, (pp. 11739–51). Curitiba, PR. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/6243_3800.pdf

Libâneo, J. C. (2001). Adeus professor, adeus professora. Cortez.

Liz, L. L. de, & Quarezemin, S. (2014). Formação de professores dos anos iniciais da Educação Básica na modalidade EaD: Ensino de língua materna e a influência das Tecnologias da Informação e Comunicação. Educar em Revista, (spe 4), 173–190. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38659

Lüdke, M., & André, M. E. (1996). Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. EPU.

Marcondes, M. E. R. (2018). As Ciências da Natureza nas 1ª e 2ª versões da Base Nacional Comum Curricular. Estudos Avançados, 32(94), 269–284. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0018

Martins, I. Gouvêa, G., & Piccinini, C. (2005). Aprendendo com imagens. Ciência e Cultura, 57(4), 38–40. http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400021&lng=en&tlng=pt.

MEC (2008). Guia de Tecnologias Educacionais. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Avalmat/guia_de_tecnologias_educacionais.pdf

MEC (2017). Edital de Convocação 01/2017– CGPLI Edital de Convocação Para o Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas Para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático PNLD 2019. https://www.fnde.gov.br/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/165-editais?download=11304:edital-pnld-2019-consolidado

MEC (2018a). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_

MEC (2018b). Divulga resultado final da etapa de avaliação pedagógica do Programa Nacional do Livro e do Material Didático PNLD 2019 — Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental — Edital 01/2017/CGPLI. Diário Oficial da União. http://www.imprensanacional.gov.br/web/guest/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/37026711/do1-2018-08-16-portaria-n-30-de-15-de-agosto-de-2018-37026402

MEC (2019). Guia Digital PNLD. https://pnld.nees.com.br/pnld_2019/escolha

MEC (2020). PNLD — Estatística dos Dados do Programa do Livro. https://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/pnld/dados-estatisticos

Moreira, K., & Rodrigues, E. (2014). O livro didático e as tecnologias de informação e comunicação na educação escolar: O livro didático sobreviverá às novas tecnologias?. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, 1(2), 57–68. http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/3260

Pessoa, R. R. (2009). O livro didático na perspectiva da formação de professores. Trabalhos em Linguística Aplicada, 48(1), 53–69. https://doi.org/10.1590/S0103-18132009000100005

Rosa, M. D., & Mohr, A. (2016). Seleção e uso do livro didático: um estudo com professores de ciências na rede de ensino municipal de Florianópolis. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 18(3), 97–115. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180305

Rowan, C. (2014). 10 razões pelas quais dispositivos portáteis devem ser proibidos para crianças com idade inferior a 12 anos. https://antesqueelescrescam.com/2014/03/11/10-razoes-para-se-proibir-tecnologia-para-criancas/comment-page-1/

Ruas, K. C. (2016). Processos de interação mediada pelas TDIC em curso a distância via web. (Dissertação de Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias). Campus Anápolis, Universidade Estadual de Goiás.

Santos, W., & Carneiro, M. H. (2013). Livro Didático de Ciências: Fonte de Informação ou Apostila de Exercícios?. Revista Contexto & Educação, 21(76), 201–222. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2006.76.201-222

Schmitt, C. da S., & Domingues, M. J. C. de S. (2016). Estilos de aprendizagem: Um estudo comparativo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 21(2), 361–386. https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000200004

Silva, R., & Barbosa, A. (2016). Ensino de ciências e tecnologias digitais: Desafios e potencialidades. Ciclo Revista, 1(2). https://www.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/ciclo/article/view/218

Silva, I. M. M., Silva, A. P. T. B., Mota A. C., & Calado E. F. N. (2017). Materiais Didáticos Dialógicos Para Ead: Conexões Com as Histórias em Quadrinhos. In XXIII Congresso Internacional ABED de Educação a Distância – Ciaed, (pp. 1–10). Recife-PE. http://www.abed.org.br/congresso2017/trabalhos/pdf/183.pdf

Silva, W., & Kalhil, J. (2018). Tecnologias digitais no ensino de ciências: Reflexões e possibilidades na construção do conhecimento científico. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, 2(1), 77–91. https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2018.v.2.n.1.19155site.pdf

Soares, M. H. (2013). Jogos em Ensino de Química. Kelps.

Viveiro, A. A., & Diniz, R. E. (2009). As atividades de campo no ensino de ciências: Reflexões a partir das perspectivas de um grupo de professores. In R. Nardi (Org.), Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores [online] (pp. 27–42). São Paulo: Editora UNESP. http://iseo.com.br/wp-content/uploads/2015/05/022-Ensino-de-ci%C3%AAncias-e-matem%C3%A1tica-I-temas-sobre-a-forma%C3%A7%C3%A3o-de-professores.-Nardi-Roberto.pdf

Wesendonk, F. S., Rodrigues, L. Z., & Terrazzan, E. A. (2011). Atividades Didáticas Experimentais em Livros Didáticos do PNLD para o Ensino de Biologia e Física. In VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências — ENPEC, (pp. 1–12). Campinas, SP. http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1670-1.pdf

Published

2021-05-04

How to Cite

Sobrinho Junior, J. F., & Mesquita, N. A. da S. . (2021). Analysis of the Interaction between Reader and Textbook: A Study with Elementary Science Textbooks. Brazilian Journal of Research in Science Education, e24361, 1–24. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u327350

Issue

Section

Artigos