Analysis of the Interaction between Reader and Textbook: A Study with Elementary Science Textbooks
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u327350Keywords:
Digital Information and Communication Technologies (DICT), National Textbook Plan (PNLD), Teaching of Science, Science TextbooksAbstract
The objective of this study was to identify the perspectives of interaction between reader and textbooks through Digital Information and Communication Technologies (DICTs). To this end, we analyzed elementary science textbooks approved in Brazil under the National Textbook Plan of 2019 documentary Consisting of documental and bibliographic analysis of the 14 approved collections distributed in 70 textbooks, this documentary research prepared for the creation of six categories of analysis that reflect the ways of using DICT in the materials studied, considering the frequency of references to technologies in the texts. Six categories have been identified, ranging from the availability of links to theory and practice external to the textbook, to dissemination of images related to DICT. In the unveiling of these categories, we propose that there are two types of perspectives of interaction between the reader and the Science textbooks analyzed. The first form of interaction is through images and texts that point to the book itself. The second form of interaction refers to directing students to seek information outside the textbook, in order to complement the scientific formation.
Downloads
References
Baganha, D. E., & Garcia, N. M. (2011). O papel e o uso do livro didático de Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental. In VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências — ENPEC, (pp. 1–12). Campinas, SP. http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1526-1.pdf
Belloni, M. L., & Gomes, N. G. (2008). Infância, mídias e aprendizagem: Autodidaxia e colaboração. Educação & Sociedade, 29(104), 717–746. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000300005
Bittencourt, C. (2005). Livros Didáticos entre Textos e Imagens. In C. Bittencourt (Org.), O Saber Histórico na sala de Aula (pp. 69–90). Editora Contexto. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4246858/mod_resource/content/1/Livros%20did%C3%A1ticos%20entre%20textos%20e%20imagens
Bogdan, R., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.
Brasil (2020). Catálogo de Teses e Dissertações da Capes. https://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/
Caiado, R. V. (2011). Novas tecnologias digitais de informação e comunicação e o ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa. (Tese de Doutorado em Educação). Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife-PE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/3900
Carvalho, S. A. (2016). As interações imagem-texto em material didático online para a formação a distância de professores de inglês. (Tese de Doutorado em Linguística Aplicada). Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza-CE. http://www.uece.br/posla/wp-content/uploads/sites/53/2020/01/TESE_S%C3%82MIA-ALVES-CARVALHO.pdf
Chassot, A. I. (2003). Alfabetização científica: Uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, (22), 89–100. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009
Coscarelli, C. V., & Martins, E. (2009). O livro didático como agente de letramento digital. In Costa Val, M. da G. (Org.), Alfabetização e língua portuguesa: Livros didáticos e práticas pedagógicas (pp. 171–188). Autêntica Editora, Ceale/FaE.
Costa, S. R. S., Duqueviz, B. C., & Pedroza, R. L. S. (2015). Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Psicologia Escolar e Educacional, 19(3), 603–610. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193912
Batista Filho, O. H. (2011). A infância e a computação. http://www.hardware.com.br/artigos/infancia-computacao
Fellini, R. (2012). Livro Didático, Interação e Ensino. Fragmentum, 35(2), 42–49. https://periodicos.ufsm.br/fragmentum/article/viewFile/7873/4743
Garcia, Nilson Marcos Dias. (2012). Livro didático de Física e de Ciências: Contribuições das pesquisas para a transformação do ensino. Educar em Revista, (44), 145–163. https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000200010
Gatti, B. A. (2002). A construção da pesquisa em educação no Brasil. Plano Editora.
Kenski, V. M. (2003). Tecnologias e Ensino Presencial e à Distância: Práticas Pedagógicas. Papirus.
Leite, A. E., Garcia, N. M. D., & Rocha, M. (2011). Tendências de Pesquisa Sobre os Livros Didáticos de Ciências e Física. In X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, (pp. 11739–51). Curitiba, PR. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/6243_3800.pdf
Libâneo, J. C. (2001). Adeus professor, adeus professora. Cortez.
Liz, L. L. de, & Quarezemin, S. (2014). Formação de professores dos anos iniciais da Educação Básica na modalidade EaD: Ensino de língua materna e a influência das Tecnologias da Informação e Comunicação. Educar em Revista, (spe 4), 173–190. https://doi.org/10.1590/0104-4060.38659
Lüdke, M., & André, M. E. (1996). Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. EPU.
Marcondes, M. E. R. (2018). As Ciências da Natureza nas 1ª e 2ª versões da Base Nacional Comum Curricular. Estudos Avançados, 32(94), 269–284. https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0018
Martins, I. Gouvêa, G., & Piccinini, C. (2005). Aprendendo com imagens. Ciência e Cultura, 57(4), 38–40. http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400021&lng=en&tlng=pt.
MEC (2008). Guia de Tecnologias Educacionais. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Avalmat/guia_de_tecnologias_educacionais.pdf
MEC (2017). Edital de Convocação 01/2017– CGPLI Edital de Convocação Para o Processo de Inscrição e Avaliação de Obras Didáticas Para o Programa Nacional do Livro e do Material Didático PNLD 2019. https://www.fnde.gov.br/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/165-editais?download=11304:edital-pnld-2019-consolidado
MEC (2018a). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_
MEC (2018b). Divulga resultado final da etapa de avaliação pedagógica do Programa Nacional do Livro e do Material Didático PNLD 2019 — Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental — Edital 01/2017/CGPLI. Diário Oficial da União. http://www.imprensanacional.gov.br/web/guest/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/37026711/do1-2018-08-16-portaria-n-30-de-15-de-agosto-de-2018-37026402
MEC (2019). Guia Digital PNLD. https://pnld.nees.com.br/pnld_2019/escolha
MEC (2020). PNLD — Estatística dos Dados do Programa do Livro. https://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/pnld/dados-estatisticos
Moreira, K., & Rodrigues, E. (2014). O livro didático e as tecnologias de informação e comunicação na educação escolar: O livro didático sobreviverá às novas tecnologias?. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, 1(2), 57–68. http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/ead/article/view/3260
Pessoa, R. R. (2009). O livro didático na perspectiva da formação de professores. Trabalhos em Linguística Aplicada, 48(1), 53–69. https://doi.org/10.1590/S0103-18132009000100005
Rosa, M. D., & Mohr, A. (2016). Seleção e uso do livro didático: um estudo com professores de ciências na rede de ensino municipal de Florianópolis. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 18(3), 97–115. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180305
Rowan, C. (2014). 10 razões pelas quais dispositivos portáteis devem ser proibidos para crianças com idade inferior a 12 anos. https://antesqueelescrescam.com/2014/03/11/10-razoes-para-se-proibir-tecnologia-para-criancas/comment-page-1/
Ruas, K. C. (2016). Processos de interação mediada pelas TDIC em curso a distância via web. (Dissertação de Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias). Campus Anápolis, Universidade Estadual de Goiás.
Santos, W., & Carneiro, M. H. (2013). Livro Didático de Ciências: Fonte de Informação ou Apostila de Exercícios?. Revista Contexto & Educação, 21(76), 201–222. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2006.76.201-222
Schmitt, C. da S., & Domingues, M. J. C. de S. (2016). Estilos de aprendizagem: Um estudo comparativo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 21(2), 361–386. https://doi.org/10.1590/S1414-40772016000200004
Silva, R., & Barbosa, A. (2016). Ensino de ciências e tecnologias digitais: Desafios e potencialidades. Ciclo Revista, 1(2). https://www.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/ciclo/article/view/218
Silva, I. M. M., Silva, A. P. T. B., Mota A. C., & Calado E. F. N. (2017). Materiais Didáticos Dialógicos Para Ead: Conexões Com as Histórias em Quadrinhos. In XXIII Congresso Internacional ABED de Educação a Distância – Ciaed, (pp. 1–10). Recife-PE. http://www.abed.org.br/congresso2017/trabalhos/pdf/183.pdf
Silva, W., & Kalhil, J. (2018). Tecnologias digitais no ensino de ciências: Reflexões e possibilidades na construção do conhecimento científico. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, 2(1), 77–91. https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2018.v.2.n.1.19155site.pdf
Soares, M. H. (2013). Jogos em Ensino de Química. Kelps.
Viveiro, A. A., & Diniz, R. E. (2009). As atividades de campo no ensino de ciências: Reflexões a partir das perspectivas de um grupo de professores. In R. Nardi (Org.), Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores [online] (pp. 27–42). São Paulo: Editora UNESP. http://iseo.com.br/wp-content/uploads/2015/05/022-Ensino-de-ci%C3%AAncias-e-matem%C3%A1tica-I-temas-sobre-a-forma%C3%A7%C3%A3o-de-professores.-Nardi-Roberto.pdf
Wesendonk, F. S., Rodrigues, L. Z., & Terrazzan, E. A. (2011). Atividades Didáticas Experimentais em Livros Didáticos do PNLD para o Ensino de Biologia e Física. In VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências — ENPEC, (pp. 1–12). Campinas, SP. http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1670-1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Joao Ferreira Sobrinho Junior, Nyuara Araújo da Silva Mesquita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.