Ethics in Science Education Research: Analysis of the Brazilian Journals’ Editorial Policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u271299

Keywords:

ethics, science education research, brazilian journals

Abstract

We present the analysis results of the editorial policy of 32 Brazilian journals indexed in the area of Science Education regarding the ethical principles followed by authors. The policies were analyzed according to the ethical precepts in the guidelines for authors; the ways ethical aspects of articles should be communicated to editors; the procedures for cases of scientific misconduct and retractions to authors, editors and reviewers. The obtained data indicated that (a) 40.6% of the journals do not mention any ethical precept in their editorial policy; (b) 31.2% of journals report that ethical aspects must be included in the text submitted to editors, 3.1% by sending a signed document, 25% by presenting a copy of the institution’s Research Ethics Committee approval and/or the Free and Informed Consent Form, 12.5% imply that the study was carried out within the norms, standards or ethical principles without requiring any type of information and 43.8% did not present any reference to the authors; (c) 34.4% do not include considerations about scientific misconduct and (d) only 15% of the journals have a topic that explains the retractions for cases of misconduct. The importance of including in their editorial policies the aspects related to good scientific practices is discussed in this work. Such aspects include investigations carried out with the collaboration of human beings, as well as the expansion of the debate on ethical issues in teaching and research institutions, aiming the ethical training of future professionals and researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amdur, R. J., & Biddle, C. (1997). Institutional review board approval and publication of human research results. JAMA, 277(11), 909–914. https://doi.org/10.1001/jama.1997.03540350059034

ANPEd — Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. (2019). Ética e pesquisa em educação: subsídios. ANPEd. https://www.anped.org.br/sites/default/files/images/etica_e_pesquisa_em_educacao_-_isbn_final.pdf

Asai, T., & Shingu, K. (1999). Ethical considerations in anaesthesia journals. Anaesthesia, 4(2), 192-197. https://doi.org/10.1046/j.1365-2044.1999.00712.x

Associação Médica Mundial AMM. (2000). Declaração de Helsinque da Associação Médica Mundial (WMA). http://www.amb.org.br/_arquivos/_downloads/491535001395167888_DoHBrazilianPortugueseVersionRev.pdf

Barbastefano, R. G., & Souza, C. G. de. (2007). Percepção do conceito de plágio acadêmico entre alunos de engenharia de produção e ações para sua redução. Revista Produção Online, 7(4), 1–18. https://producaoonline.org.br/rpo/article/view/52

Brooks, R., Te Riele, K., & Maguire, M. (2017). Ética e pesquisa em educação. Editora UEPG.

Carvalho, I. C. de M. (2018). Ética e pesquisa em Educação: o necessário diálogo internacional. Práxis Educativa, 13(1), 154–163. https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.13i1.0009

Committee On Publication Ethics (COPE) (org.). (2011). Code of Conduct and Best-Practice Guidelines for Journal Editors. https://publicationethics.org/files/Code%20of%20Conduct.pdf

De La Fare, M. (2019). Ética no processo de formação de pesquisadores. In Ética e pesquisa em educação: subsídios (pp. 119–123). ANPEd.

Duarte, L. F. D. (2017). Cronologia da luta pela regulação específica para as Ciências Humanas e Sociais da avaliação da ética em pesquisa no Brasil. Práxis Educativa, 12(1), 267–286. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i1.0015

Fagiani, C. C., & França, R. L. de. (2015). Ética e pesquisa em educação e trabalho: algumas considerações. Laplage Em Revista, 1(2), 48–58.

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2009). Ética na pesquisa educacional: implicações para a Educação Matemática. In D. Fiorentini, & S. Lorenzato, Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos (3ª ed., pp. 193–206). Autores Associados.

Kleinert, S. & Wager, E. (2011). Responsible research publication: international standards for editors. A position statement developed at the 2nd World Conference on Research Integrity, Singapore, July 22-24, 2010. In T. Mayer, & N. Steneck (eds.), Promoting Research Integrity in a Global Environment (pp. 317–328). Imperial College Press/World Scientific Publishing.

Mainardes, J. (2017). A ética na pesquisa em educação: panorama e desafios pós-Resolução CNS nº 510/2016. Educação, 40(2), 160–173. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.26878

Ministério da Saúde. (1988). Resolução nº 001, 13 de junho de 1988. Conselho Nacional de Saúde. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/1988/Reso01.doc

Ministério da Saúde. (1996). Resolução nº 196, de 10 de outubro de 1996. Conselho Nacional de Saúde. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/1996/Reso196.doc

Ministério da Saúde. (2012). Resolução nº 466, 12 de dezembro de 2012. Conselho Nacional de Saúde. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf

Ministério da Saúde. (2016). Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Conselho Nacional de Saúde. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Muralidhar, K. (2019). Introduction. In K. Muralidhar, A. Ghosh, & A. K. Singhvi (org.), Ethics in science education, research and governance (pp. 1–18). Indian National Science Academy. http://insaindia.res.in/pdf/Ethics_Book.pdf

Nassi-Calò, L. (10 de outubro, 2014). Os desafios da retratação: passar a literatura a limpo pode ser difícil [online]. SciELO em Perspectiva. https://blog.scielo.org/blog/2014/10/10/os-desafios-da-retratacao-passar-a-literatura-a-limpo-pode-ser-dificil/

Navaneetha, C. (2011). Editorial policy in reporting ethical processes: A survey of ‘instructions for authors’ in International Indexed Dental Journals. Contemp Clin Dent, 2(2), 84–87. https://doi.org/10.4103/0976-237X.83066

Rowan-Legg, A., Weijer, C., Gao, J., & Fernandez, C. (2009). A comparison of journal instructions regarding institutional review board approval and conflict-of-interest disclosure between 1995 and 2005. Journal of Medical Ethics, 35(1), 74–78. https://doi.org/10.1136/jme.2008.024299

Sardenberg, T., Müller, S. S., Pereira, H. R., Oliveira, R. A. de, & Hossne, W. S. (1999). Análise dos aspectos éticos da pesquisa em seres humanos contidos nas Instruções aos Autores de 139 revistas científicas brasileiras. Revista da Associação Médica Brasileira, 45(4), 295–302. https://doi.org/10.1590/S0104-42301999000400003

Sardenberg, T., Müller, S. S., Pereira, H. R., Oliveira, R. A. de, & Hossne, W. S. (2002). Análise dos aspectos éticos da pesquisa em seres humanos contidos nas instruções aos autores de 38 revistas de ortopedia e traumatologia. Acta Ortopédica Brasileira, 10(2), 15–18. https://doi.org/10.1590/S1413-78522002000200002

Siquelli, S. A., & Hayashi, M. C. P. I. (2015). Ética em pesquisa de educação: uma leitura a partir da resolução 196/96 com expectativas da resolução 466/12. Revista História & Perspectivas, 27(52), 65–81. https://seer.ufu.br/index.php/historiaperspectivas/article/view/30961

Spinak, E. (13 de agosto, 2014). Ética editorial — os plágios devem ser retratados? — não todos. SciELO em Perspectiva. https://blog.scielo.org/blog/2014/08/13/etica-editorial-os-plagios-devem-ser-retratados-nao-todos/

Strech, D., Metz, C., & Knüppel, H. (2014). Do Editorial Policies Support Ethical Research? A Thematic Text Analysis of Author Instructions in Psychiatry Journals. PLoS ONE, 9(6), e97492. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0097492

Tavares-Neto, J., & Azevêdo, S. E. (2009). Destaques éticos nos periódicos nacionais das áreas médicas. Revista da Associação Médica Brasileira, 55(4), 400–404. https://doi.org/10.1590/S0104-42302009000400013

The Belmont Report: Ethical Guidelines for the Protection of Human Subjects. (1976).Washington: DHEW Publications (OS) 78-0012, 1978. https://www.hhs.gov/ohrp/regulations-and-policy/belmont-report/read-the-belmont-report/index.html

Thompson, D. F. (1993). Understanding financial conflicts of interest. N Engl J Med, 329(8), 573–576. https://doi.org/10.1056/NEJM199308193290812

United Nations Organization (ONU). (1949). The Nüremberg code. http://history.nih.gov/research/downloads/nuremberg.pdf

Published

2023-04-29

How to Cite

Vilela, L. Z. L., & Londero, L. (2023). Ethics in Science Education Research: Analysis of the Brazilian Journals’ Editorial Policy. Brazilian Journal of Research in Science Education, e40283, 1–29. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u271299

Issue

Section

Artigos