O conceito de proporção no contexto da construção civil a partir da mistura argamassa do tipo: cimento x areia
Abstract
Este trabalho busca esclarecer, segundo as concepções de 4 (quatro) trabalhadores da construção civil (ajudante, pedreiro, mestre-de-obras e engenheiro), o quão próximos eles estão do objeto matemático almejado, qual seja, o conceito de proporção no contexto da Construção Civil. No seu desenvolvimento foram feitas entrevistas semi-estruturadas buscando aclarar o tipo de compreensão que possuem acerca da matemática subjacente às suas atividades práticas, com argamassas do tipo “cimento-areia”, por meio das suas descrições sobre os procedimentos de medição, preparação e aplicação desse material. Como resultados, além de uma rica categorização com 9 (nove) itens e 17 (dezessete) subitens de classificação dessas nove categorias, constatou-se que “estratégias qualitativas” segundo a comparação: “mais fraco”, “igual” e “mais forte”, apareceu como suporte para a compreensão de “estratégias quantitativas” propiciando a caracterização do conceito de proporção.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-11-27
How to Cite
Silva, J. R. da. (2011). O conceito de proporção no contexto da construção civil a partir da mistura argamassa do tipo: cimento x areia. Brazilian Journal of Research in Science Education, 3(1). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4113
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.