Objeto de aprendizagem como recurso didático na disciplina de primeiros socorros: desenvolvimento, implementação e avaliação
Keywords:
Objeto de Aprendizagem, Primeiros Socorros, Tecnologia da Informação e Comunicação.Abstract
O objetivo deste artigo é apresentar um estudo de desenvolvimento, implementação e validação de um objeto de aprendizagem (OA) para trabalhar a abordagem primária inicial na disciplina de Primeiros Socorros, do curso técnico subsequente de Radiologia de uma Instituição Federal de Ensino na cidade de Curitiba – PR. Trata-se de uma pesquisa exploratória e descritiva, em que se buscou observar um determinado objeto e grupo de estudo, bem como descrever e explicitar as relações do objeto de pesquisa e suas fases de desenvolvimento, implementação e avaliação de sua aplicabilidade. Esse processo de construção do OA envolveu uma equipe de apoio especializada. A validação ocorreu por especialistas das áreas de Enfermagem, Informática e, após a implementação, foi avaliado pelos alunos. Os instrumentos utilizados na avaliação foram questionários com questões fechadas. Na análise dos instrumentos, foi utilizada a escala de tipo Likert de 5 pontos para mensurar o grau de concordância e discordância dos dados apresentados. Os principais resultados evidenciam que o OA desenvolvido e implementado para a disciplina de Primeiros Socorros atendeu aos requisitos de funcionalidade, usabilidade, eficiência, acessibilidade, aos objetivos educacionais, conteúdo, relevância e ambiente.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.