Os Temas de Pesquisa que Orbitam o Enfoque CTS: Uma Análise de Rede sobre a Produção Acadêmica Brasileira em Ensino
Keywords:
Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS), Análise de Rede, orbital de palavras-chave, periódicos de Ensino, CTS Brasil.Abstract
Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) é um enfoque que reconhece a ciência e a tecnologia como processos sociais complexos e que se instituiu na confluência de diversos campos de pesquisa. Este artigo tem como objetivo identificar quais temas de pesquisa apresentam uma aproximação à CTS na produção acadêmica brasileira da área de Ensino. Para tanto, optamos, como ferramenta metodológica, pela utilização da Análise de Rede sobre as palavras-chave de 144 artigos publicados em periódicos da área. Ao visualizar a rede, a imagem gerada se assemelhou a um orbital, apresentando CTS no núcleo e as outras 173 palavras-chave a seu redor. Baseado nas medidas de centralidade dessa rede, identificamos as vinte palavras-chave mais relevantes, que compuseram um conjunto de temas de pesquisa conectados à CTS. A análise qualitativa desse conjunto gerou uma revisão da produção brasileira de Ensino CTS.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-12-15
How to Cite
Melo, T. B. de, Pontes, F. C. da C. de, Albuquerque, M. B. de, Silva, M. A. F. B. da, & Chrispino, A. (2016). Os Temas de Pesquisa que Orbitam o Enfoque CTS: Uma Análise de Rede sobre a Produção Acadêmica Brasileira em Ensino. Brazilian Journal of Research in Science Education, 16(3), 587–606. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4382
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.