Women Scientists in Brazilian Science Textbooks in the 21st Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u739764

Keywords:

feminism in science, masculine science, Marie Curie, real scientist woman, anonymous scientist woman

Abstract

Modern science was historically established as a male activity, a concept maintained until the 20th century, despite the increasing participation of women in scientific activities. Considering the importance of textbooks in school education, this work investigates how science textbooks present women in science from1980 to 2022. All textual and image citations from female and male scientists were recorded in the didactic collections of three major Brazilian publishers, and the images of female scientists were analyzed via Peircean semiotics. Results showed increased references from women scientists from the 2000s onwards, but always in a much smaller number than male citations. The semiotic analysis of the images allowed us to identify four categories of representation of women scientists: real (duly identified images of scientists); anonymous (photographs without identification); fictitious (symbolic representations of created characters), and hidden (photographic/pictorial images of real scientists without nominal identification). Around half of the images are in the real category (49%); the rest are divided into anonymous (31%), fictitious (15%), and hidden (5%). Despite the growing presence of women scientists in 21st-century textbooks, the low number of citations and the ways in which they are presented contribute to the maintenance of the masculine conception of science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angélica Felício Costa, Universidade Federal de São Carlos

Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos

References

Amaral, I. A., & Neto, J. M. N. (1997). Qualidade do livro didático de Ciências: o que define e quem define. Revista Ciência & Ensino, 6(1),55–73.

Bandeira, A., & Velozo, E. L. (2019). Livro didático como artefato cultural: possibilidades e limites para as abordagens das relações de gênero e sexualidade no Ensino de Ciências. Ciência & Educação, 25(4), 1019–1033. https://doi.org/10.1590/1516-731320190040011

Chassot, A. (2004). A ciência é masculina? É, sim senhora!. Contexto e Educação, 19, (71/72), 9–18.

Citeli, M. T. (2015). Mulheres nas ciências: mapeando campos de estudo. Cadernos Pagu, 15(1), 39–75.

Clozato Lara, C., & Silva de Abreu, G. (2022). As Mulheres nos Livros Didáticos de Ensino Médio: Avanços e Desafios de Representatividade. Revista Ensin@, 3(7), 65–85. https://doi.org/10.55028/revens.v3i7.16718

Costa, A. F., & Fernandes, H. L. (2017). Mulher na Ciência: Concepções de estudantes na fase da adolescência. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 5565–5570.

Eagle, C. T., & Sloan, J. S. (1998). Marie Anne Paulze Lavoisier: the mother of modern chemistry. The Chemical Educator, 3(5), 1–18. https://doi.org/10.1007/s00897980249a

Keller, E. F. (1983). A Feeling for the Organism: The Life and Work of Barbara McClintock. W. H. Freeman.

Manassero, A., & Vásquez, Á. (2003). Las mujeres científicas: un grupo invisible en los libros de texto. Investigación en la Escuela, (50), 31–45. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7582

Konzen, A. N., Hendges, A. P. B., & dos Santos, R. A. (2023). A invisibilidade de mulheres cientistas em livros didáticos de ciências e de suas contribuições para o desenvolvimento da ciência-tecnologia. Revista Bio-grafía, (Extra), 1212–1219. https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/18168/

López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausência de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogia de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282–308. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-188

McGrayne, S. B. (1994). Mulheres que ganharam o Prêmio Nobel em Ciências: suas vidas, lutas e descobertas notáveis. Editora Marco zero.

Ministério da Educação. (MEC). (2011). Guia de livros didáticos: PNLD 2011. Secretaria de Educação Básica/Ministério da Educação.

Nascimento, F., Fernandes, H. L., & Mendonça, V. M. (2010). O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, 10(39), 225–249. https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639728

Neto, J. M., & Fracalanza, H. (2003). O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação.

Papavero, N., Llorente-Bousquets J. E., Organista, D. E., & Mascarenhas, R. C. S. (2000). História da Biologia Comparada: desde o Gênesis até o fim do Império Romano do Ocidente (2ª ed.). Editora Holos.

Perez, E. S. (1992). La enseñanza de la historia de las ciencias y los estudios sobre la mujer. Revista da SBHC, 7, 25–30.

Prestes, M. E. B., & Caldeira, M. A. (2009). Introdução. A importância da história da ciência na educação científica. Filosofia e História da Biologia, 4(1).

Reznik, G., Massarani, L. M., Ramalho, M., Malcher, M. A., Amorim, L., & Castelfranchi, Y. (2017). Como adolescentes apreendem a ciência e a profissão de cientista? Revista Estudos Feministas, 25(2), 829–855. https://doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n2p829

Rosa, K., & Silva, M. R. G. (2015). Feminismos e ensino de ciências: análise de imagens de livros didáticos de Física. Gênero, 16(1), 83–104. https://periodicos.uff.br/revistagenero/article/view/31226

Santaella, L. (2002). Semiótica aplicada. Pioneira Thomson Learning.

Santos, J. A. dos, & Lopes, M. D. L. (2017). Representação feminina na ciência: um olhar sob a perspectiva étnico-racial nos livros didáticos de física. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, 2(sup.), 58–69. https://doi.org/10.24219/rpi.v2i2.0.326

Sardenberg, C. M. B., & Minella, L. S. (2016). Gênero e Ciências: mulheres em novos campos. Editora da UFBA.

Schiebinger, L. (2001). O feminismo mudou a ciência? Editora EDUSC.

Solaz Portolés, J. J. (2010). La naturaleza de la ciencia y los libros de texto de ciencias: una revisión. Educacion XXI, 13(1), 65–80.

Souza, J. V. de, & Elias, M. A. (2022). Que mulher é essa? A representação da mulher nos livros didáticos de ciências e biologia. Revista Educar Mais, 6, 429–449. https://doi.org/10.15536/reducarmais.6.2022.2733

Published

2024-07-30

How to Cite

Fernandes, H. L., & Costa, A. F. (2024). Women Scientists in Brazilian Science Textbooks in the 21st Century. Brazilian Journal of Research in Science Education, e48227, 1–26. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u739764

Issue

Section

Artigos