Mental health and pandemic
perceptions of undergraduate students in administration of a federal institute
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.38416Keywords:
mental health, pandemic, covid-19, emotions, higher educationAbstract
The restrictions imposed with the arrival of a global health crisis and aggravated by elements of the Brazilian context modified the dynamics of educational institutions and losses were perceived by the academic community. In this context, the objective of this study was to analyze the effects of the covid-19 pandemic on the mental health of undergraduate students in Business Administration at a Brazilian federal institute. Through on-line questionnaires made available in 2020 and 2021, the emotional impacts of the covid-19 pandemic on respondents were mapped. In the case of the students surveyed, the data indicate the occurrence of moments of sadness, fear, and loneliness, for example. These aspects reinforce the importance of face-to-face contact between members of the academic community as a constituent part of the educational process. In addition, it is highlighted that psychological interventions can play a relevant role in dealing with the implications on mental health because of moments such as pandemic times.
Downloads
References
AMARANTE, Paulo. Saúde mental e atenção psicossocial. 4. ed. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2013.
ARAÚJO, Francisco Jonathan; LIMA, Ligia Samara Abrantes; CIDADE, Pedro Ivo Martins; NOBRE, Camila Bezerra; ROLIM NETO, Modesto Leite. Impact of Sars-Cov-2 and its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry research, Amsterdam, v. 288, p. 112977, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112977. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165178120307009?casa_token=BvQUdvBVc8sAAAAA:PDLxqT3a8iSm_t4HrdEDmmQ93RM1eXf4pKOAMqa6ZPiDgLLpAPgP-nF76MnyiYoQVvqbZXrix8Mz. Acesso em: 07 set. 2022.
BARBETTA, Pedro Alberto. Estatística aplicada às ciências sociais. 7. ed. Florianópolis: Ed. UFSC, 2008.
BARBOSA, Andre Machado; VIEGAS, Marco Antônio Serra; BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, Rio de Janeiro, v. 25, n. 51, p. 255-280, 2020. DOI: https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p255. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/565. Acesso em: 07 set. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. ed. rev. e atual. Lisboa: Edições 70, 2009.
CARNEIRO, Leonardo; RODRIGUES, Waldecy; FRANÇA, George; PRATA, David Nadler. Uso de tecnologias no ensino superior público brasileiro em tempos de pandemia covid-19. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista; v. 9, n. 8, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5485. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/5485. Acesso em: 07 set. 2022.
CASAGRANDE, Edineia. As propensões da evasão, no período da pandemia, no curso de Administração de uma faculdade privada do oeste do Paraná. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2021.
CORREIA, Inês Ferraz Sá. Processos de resiliência em estudantes universitários que trabalham: estudo exploratório durante a pandemia covid-19. 2021.
COSTA, Juliana Pessoa; JORGE, Maria Salete Bessa; COUTINHO, Maria da Penha de Lima; COSTA, Edmara Chaves; HOLANDA, Ítala Thaise Aguiar. A reforma psiquiátrica e seus desdobramentos: representações sociais dos profissionais e usuários da atenção psicossocial. Psicologia e Saber Social, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 35-45, 2016. DOI: https://doi.org/10.12957/psi.saber.soc.2016.15855. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/psi-sabersocial/article/view/15855. Acesso em: 07 set. 2022.
DONIDA, Giovana Chirinéia; PAVONI, Rafaella Ferrari; SANGALETTE, Beatriz Sobrinho; TABAQUIM, Maria de Lourdes Merighi; TOLEDO, Gustavo Lopes. Impacto do distanciamento social na saúde mental em tempos de pandemia da covid-19. Brazilian Journal of Health Review, São José dos Pinhais, v. 4, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n2-422. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BJHR/article/view/28738. Acesso em: 07 set. 2022.
FERTONANI, Hosanna Pattrig; PIRES, Denise Elvira Pires de; BIFF, Daiane; SCHERER, Magda Duarte. Modelo assistencial em saúde: conceitos e desafios para a atenção básica brasileira. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, 2015.DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015206.13272014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/ZtnLRysBYTmdC9jw9wy7hKQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 set. 2022.
GAINO, Loraine Vivian; SOUZA, Jacqueline; CIRINEU, Cleber Tiago; TULIMOSKY, Talissa Daniele. O conceito de saúde mental para profissionais de saúde: um estudo transversal e qualitativo. SMAD Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas, Ribeirão Preto, v. 14, n. 2, p. 108-116, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2018.149449. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/smad/article/view/149449. Acesso em: 07 set. 2022.
GHIRALDELLI, Reginaldo. Trabalho, reformas ultraliberais, desigualdades e pandemia no Brasil. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 19, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00326. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/W8rSX37Twg9k7KTCCKdFDkp/?lang=pt. Acesso em: 07 set. 2022.
GUNDIM, Vivian Andrade; ENCARNAÇÃO, Jhonatta Pereira da; SANTOS, Flávia Costa; SANTOS, Josenaide Engracia dos; VASCONCELLOS, Erika Antunes; SOUZA, Rozemere Cardoso de. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de covid-19. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, 2021. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v35.37293. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/enfermagem/article/view/37293. Acesso em: 07 set. 2022.
IDEC. Instituto de Defesa do Consumidor. Acesso à internet residencial dos estudantes. São Paulo: IDEC, 2021. Disponível em: https://idec.org.br/arquivos/pesquisas-acesso-internet/idec_pesquisa-acesso-internet_acesso-a-internet-residencial-dos-estudantes.pdf. Acesso em: 30 dez. 2021.
MAIA, Berta Rodrigues; DIAS, Paulo César. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/k9KTBz398jqfvDLby3QjTHJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 set. 2022.
MAURIEL, Ana Paula Ornellas. Crise, pandemia e suas manifestações no Brasil. Revista Direitos, Trabalho e Política Social, Cuiabá, v. 7, n. 12, p. 41-63, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rdtps/article/view/11605. Acesso em: 07 set. 2022.
MENDES, René. Conceito de patologia do trabalho. In: MENDES, René (org.). Patologia do trabalho. São Paulo: Atheneu, v.1, p. 47-92, 2007.
MORALES, Victor; LOPEZ, Yanelixa América Frutos. Impactos da pandemia na vida académica dos estudantes universitários. Revista Angolana de Extensão Universitária, Angola, v. 2, n. 3, p. 53-67, 2020. Disponível em: https://portalpensador.com/index.php/RAEU-BENGO/article/view/205. Acesso em: 07 set. 2022.
OMS – Organização Mundial da Saúde. Constituição da Organização Mundial da Saúde (OMS/WHO) - 1947. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/05-8-dia-nacional-da-saude. Acesso em: 21 dez. 2021.
OMS – Organização Mundial da Saúde. Saúde mental: fortalecendo nossa resposta, 2018. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response. Acesso em: 21 dez. 2021.
PRATES, Jane Cruz. Refrações da crise sanitária, econômica e política no Brasil. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 19, n. 1, e38839, 2020. DOI: https://doi.org/10.15448/1677-9509.2020.1.38839. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fass/article/view/38839. Acesso em: 07 set. 2022.
RIBEIRO, Lahanna da Silva; BRAGÉ, Émilly Giacomelli; RAMOS, Domênica Bossardi; FIALHO, Inara Rahde; VINHOLES, Daniele Botelho; LACCHINI, Annie Bisso. Efeitos da pandemia de covid-19 na saúde mental de uma comunidade acadêmica. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 34, 2021. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO03423. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/MK9sk5bjx8BqFNsFqMpXs5z/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 set. 2022.
SABIN, Albert. Pandemia deteriora saúde mental nas Américas e deixa claro que assunto não pode mais ser negligenciado. Albert Sabin News, Notícias, 10 de dezembro de 2021. Disponível em: https://albertsabin.com/pandemia-deteriora-saude-mental-nas-americas-e-deixa-claro-que-assunto-nao-pode-mais-ser-negligenciado. Acesso em: 21 dez. 2021.
SALVAGNI, Julice; WOJCICHOSKI, Nicole; GUERIN, Marina. Desafios à implementação do ensino remoto no ensino superior brasileiro em um contexto de pandemia. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 2, e38898, 2020. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.2.38898. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/38898. Acesso em: 05 set. 2022.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maríadel Baptista. Metodologia de pesquisa. São Paulo: Penso, 2013.
SANTOS, José Alcides Figueiredo. Covid-19, causas fundamentais, classe social e território. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 18, n. 3. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00280. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/SHD6bj9xgZQvbHGgycCTyJN/?lang=pt. Acesso em 20 out. 2022.
SCHMIDT, Beatriz; CREPALDI, Maria Aparecida; BOLZE, Simone Dill Azeredo; NEIVA-SILVA, Lucas; DEMENECH, Lauro Miranda. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (covid-19). Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0275202037e200063. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/L6j64vKkynZH9Gc4PtNWQng/. Acesso em: 05 set. 2022.
SILVA, Andrey Ferreira da; ESTRELA, Fernanda Matheus; LIMA, Nayara Silva; ABREU, Carlos Tibúrcio de Araújo. Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 30, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300216. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/yx7V4TkBTMGZdthMQmyQy7R/?format=html&lang=pt. Acesso em: 05 set. 2022.
SUNDE, Rosário Martinho. Impactos da pandemia da covid-19 na saúde mental dos estudantes universitários. PSI UNISC, Santa Cruz do Sul, v. 5, n. 2, p. 33-46, 2021. DOI: https://doi.org/10.17058/psiunisc.v5i2.16348. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/psi/article/view/16348. Acesso em: 05 set. 2022.
TAUSCH, Amy; SOUZA, Renato Oliveira; VICIANA, Carmem Martinez; CAYETANO, Claudina; BARBOSA, Jarbas; HENNIS, Anselm J. M. Strengthening mental health responses to covid-19 in the Americas: a health policy analysis and recommendations. The Lancet Regional Health-Americas, Miami, v. 5, p. 100118, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lana.2021.100118. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667193X21001149. Acesso em: 05 set. 2022.
TEIXEIRA, Larissa de Araújo Correia; COSTA, Ricardo Alves; MATTOS, Roberta Machado. Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia da corona vírus disease 2019. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Rio de Janeiro, v. 70, p. 21-29, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000315. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/yjxwLdpJ6q5CJJCpPNxKr5R/?lang=pt&format=html. Acesso em: 05 set. 2022.
WU, Di; WU, Tiantian; LIU, Qun; YANG, Zhicong. The SARS-CoV-2 outbreak what we know. International Journal of Infectious Diseases, Netherlands, v. 94, p. 44-48, March, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijid.2020.03.004. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971220301235. Acesso em: 05 set. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Renato Koch Colomby , Taíse Fátima Mattei, Francieli de Assunção, Julice Salvagni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

























