University, History teaching and military dictatorship from the perspective of Rodrigo Patto Sá Motta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.55042

Keywords:

military dictatorship, university, History teaching, history of education

Abstract

In this interview carried out with the professor at Federal University of Minas Gerais (UFMG), Rodrigo Patto Sá Motta, the goal was to reflect on the history of repression of universities in the context of the dictatorship, the teaching of History during and about the dictatorship and the incidence of the military regime on Brazilian political culture. Held on August 6, 2024, at the Faculty of Philosophy and Human Sciences (FAFICH) at UFMG, the interview followed a semi-structured questionnaire. On the occasion, the professor reported the research process for the production of his book about universities and the military regime, a work published ten years ago and which has inspired academic research in Brazil and Latin America. In it, he presents the concepts of resistance and accommodation as opposing poles in the analysis of the relationship between the university and the military dictatorship. Rodrigo Patto Sá Motta also reflected on the social disqualification of academic knowledge about the military dictatorship, on his experience in research and teaching higher education in the context of Jair Bolsonaro's government and on the election, in Argentina, of an extreme candidate right-wing denialist of the military dictatorship. The professor also indicated ways for the practices of basic education teachers to approach the military dictatorship in the classroom. It is concluded that the accommodation games were not a successful strategy of resistance to the dictatorship and that the defense of democratic values, at present, is an unavoidable task for the entire university community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Patto Sá Motta, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Professor titular do Departamento de História da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e pesquisador do CNPq. É autor, entre outros, do livro Passados Presentes: o golpe de 1964 e a ditadura militar. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

  • Luisa Teixeira Andrade, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Pesquisadora e Professora de História da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Doutora em Educação (Ensino de História) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e pela University of California (UCSB). É líder do grupo de estudos e pesquisas em Ensino de História do Cnpq e investiga os temas: Linguagem em sala de aula de História; ensino, aprendizagem e letramento histórico; Memória, Patrimônio e ensino de História.

  • Alessandra Soares Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Doutora em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Realizou estágio de pós-doutorado no Instituto de História da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora de História do Centro Pedagógico da UFMG e do Programa de Pós-Graduação em História da UFMG. Integrante de grupos de pesquisa em História da Educação (GEPHE/FAE/UFMG) e em História da Ciência (Scientia/FAFICH/UFMG).

References

FALCON, Francisco. A Cadeira de História Moderna e Contemporânea e o ensino e a pesquisa históricas na FNFi-UB. In: MATTOS, Ilmar. Histórias do ensino da História no Brasil. Rio de Janeiro: Access, 1998. p. 126.

LORAUX, Nicole. Elogio do anacronismo. In: NOVAES, Adauto (org.). Tempo e História. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o regime militar: cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

MOTTA, Rodrigo Patto Sá. A guerra cultural bolsonarista e as disputas pela história recente. Contenciosa, Santa Fe, Argentina, n. 12, v. 15, 2022. DOI: https://doi.org/10.14409/rc.10.12.e0015. Disponível em: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Contenciosa/article/view/11496. Acesso em: 25 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.14409/rc.10.12.e0015

SANTOS, Alessandra Soares. Uma experiência interrompida: o Colégio Integrado do Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (1971). Cadernos De História Da Educação, Uberlândia, v. 21, 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-61. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/64735. Acesso em: 25 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-61

Seção especial: Democracia e ensino na Universidade: 60 anos após o golpe de 1964

Published

2024-11-11

Issue

Section

Interviews special section: Democracy and university education: 60 years after the 1964 coup

How to Cite

MOTTA, Rodrigo Patto Sá; ANDRADE, Luisa Teixeira; SANTOS, Alessandra Soares. University, History teaching and military dictatorship from the perspective of Rodrigo Patto Sá Motta. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–21, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.55042. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/55042. Acesso em: 24 dec. 2025.