A big boss in higher education
an enunciative look about the gamification in textual genres teaching
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.14942Keywords:
Enunciation, Gamification, Distance EducationAbstract
This text is an experience report and presents the results of a research about the gamification strategies viability in Virtual Learning Environments (VLEs), in the discipline "Text Production" from the Administration course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). The main objective of this study is to resume a theoretical-methodological construct, applying it to a new context - distance learning (DE) - based on Gamification strategies from the perspective of Émile Benveniste's Enunciation Theory. Aiming to achieve this potential, the methodology proposes the analysis of specific classes (face-to-face and distance education), held in the first semester of 2019. The classes analysis and the feedback from nineteen students through a satisfaction survey suggest that more than 50% of the students classify the present gamification experience as something useful in their education. However, there are still aspects to be improved, such as maintaining students' confidentiality, rethinking the medals' value and defining the players' profile.
References
BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral I. Campinas, SP: Pontes, 2005a.
BENVENISTE, Émile. Problemas de Linguística Geral II. Campinas, SP: Pontes, 2005b.
BUNCHBALL INC. Gamification 101: An Introduction to the use of Game Dynamics to Influence Behavior, 2010. Disponível em: http://jndglobal.com/wp-content/uploads/2011/05/gamification1011.pdf. Acesso em: 22 dez. 2018.
CAMPOS, Karlene do Socorro da Rocha; BENEDITO, Daniela Carnaúba. Gamificação no processo de ensino e aprendizagem de leitura em Língua Portuguesa. Revista Intercâmbio, São Paulo: LAEL/PUCSP, v. XXXVIII, p. 26-45, 2018.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FLORES, Valdir do Nascimento et al. (org.). Dicionário de Linguística da Enunciação. São Paulo: Contexto, 2009.
GEE, James Paul. Bons videogames e boa aprendizagem. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 167-178, jan./jun. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2009v27n1p167/14515. Acesso em: 4 mai. 2019.
GUEDES, Paulo. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola, 2009.
KAPP, Karl. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.
KOCH, Ingedore; ELIAS, Vanda. Ler e compreender os sentidos do texto. São Paulo: Editora Contexto, 2008.
MCGONIGAL, Jane. Realidade em jogo: por que os games nos tornam melhores e como eles podem mudar o mundo. Rio de Janeiro: Best Seller, 2012.
MOREIRA, Marco Antonio. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora UnB, 2006.
MOTTA-ROTH, Désirée. Escrevendo na universidade: pedagogia de produção textual orientada para o contexto acadêmico. In: MOTTA-ROTH, Désirée. Redação acadêmica. São Paulo: Humanitas, 2018. p. 33-72.
OLIVEIRA, Arthur Marques de; SILVA, Silvana. A pertença do aluno à comunidade linguística da sala de aula: um estudo enunciativo das relações interlocutivas em uma turma de produção textual. Revista Eletrônica de Divulgação Científica em Língua Portuguesa, Linguística e Literatura Letra Magna, v. 14, n. 23, 2018/2. Disponível em: http://www.letramagna.com/artigos_23/artigo18_23.pdf. Acesso em: 21 jun. 2019.
PAULA, Francisco Leandro de. Gamificação no ensino de língua portuguesa: proposta de atividades com gêneros jornalísticos e midiáticos. 2016. 105 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Mestrado Profissional em Letras, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2016. Disponível em: http://www.uern.br/controledepaginas/profletras-mossoro-dissertacoes/arquivos/3621dissertacao_leandro_gamificacao.pdf. Acesso em: 3 nov. 2019.
SANTOS, Odair José Silva dos; OLIVEIRA, Arthur Marques de. Projeto Onomástica do Vale do Caí: do escrito ao virtual. In: XII ENCONTRO VIRTUAL DE DOCUMENTAÇÃO EM SOFTWARE LIVRE, 1., Anais [...], Belo Horizonte: Texto Livre, 2015. Disponível em: http://evidosol.textolivre.org/papers/2015/upload/22.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.
SILVA, Silvana. O homem na língua: uma visão antropológica da enunciação para o ensino da escrita. 2013. 222 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/90168. Acesso em: 22 maio 2018.
TOLOMEI, Bianca Vargas. A gamificação como estratégia de engajamento e motivação na educação. EaD Em Foco, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 145-156, set. 2017. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.440. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/319868333_A_Gamificacao_como_Estrategia_de_Engajamento_e_Motivacao_na_Educacao/fulltext/59bea6d9458515e9cfd2213d/319868333_A_Gamificacao_como_Estrategia_de_Engajamento_e_Motivacao_na_Educacao.pdf. Acesso em: 16 jan. 2019.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos. Organizado por Michael Cole et al. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).