A big boss in higher education

an enunciative look about the gamification in textual genres teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.14942

Keywords:

Enunciation, Gamification, Distance Education

Abstract

This text is an experience report and presents the results of a research about the gamification strategies viability in Virtual Learning Environments (VLEs), in the discipline "Text Production" from the Administration course at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). The main objective of this study is to resume a theoretical-methodological construct, applying it to a new context - distance learning (DE) - based on Gamification strategies from the perspective of Émile Benveniste's Enunciation Theory. Aiming to achieve this potential, the methodology proposes the analysis of specific classes (face-to-face and distance education), held in the first semester of 2019. The classes analysis and the feedback from nineteen students through a satisfaction survey suggest that more than 50% of the students classify the present gamification experience as something useful in their education. However, there are still aspects to be improved, such as maintaining students' confidentiality, rethinking the medals' value and defining the players' profile.

Author Biographies

  • Arthur Marques de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

    Graduando em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e em Sistemas da Informação pela UniFtec. Possui experiência na área da Informática, atuando com interdisciplinaridade; produções didáticas e informática aplicada. Na área de Letras, atua desde 2016 como monitor em disciplinas de produção de textos e bolsista BIC-UFRGS nas áreas de Linguística Aplicada e Enunciação.

  • Silvana Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

    Professora Adjunta da área de Língua Portuguesa na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua especialmente em Disciplinas de Produção Textual para diversos Cursos. Doutora em Estudos da Linguagem (2013). Pesquisa os seguintes temas: Teoria da Enunciação de Émile Benveniste; epistemologia da linguística; educação linguística; enunciação e sociedade; produção de textos.

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Published

2020-03-11

Issue

Section

Article

How to Cite

A big boss in higher education: an enunciative look about the gamification in textual genres teaching. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–20, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.14942. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14942. Acesso em: 19 dec. 2024.