Team Based Learning method in the teaching and learning of applied Inorganic Chemistry

a socio-interactional view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15216

Keywords:

Collaborative learning, Active methodology, Zone of proximal development, Rare earths, Chemistry teaching

Abstract

In this work, the Team-Based Learning (TBL) method was used for the application of a mini-course on luminophores based on rare earths, given to new students in the Chemistry Degree course at FCT/UNESP. At TBL, students' development is promoted through group work and the improvement of their own individualities. This method is lined up with Vygotsky's theoretical framework, which establishes a narrowing between language and thought, and a threshold between what an individual is capable of doing alone and what it is capable of doing with external assistance, called the Zone of Proximal Development, ZPD. Such concepts were considered during the mini-course, generating data that was collected in the form of questionnaires and audio recordings. The results indicated that the collective work stands out over the individual one. These conclusions agree with what was proposed by the adopted method and also with the theoretical framework, that is, group work promotes improvements in student learning.

Author Biographies

  • Bárbara Sprocati, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Presidente Prudente, SP, Brasil.

    Licenciada em Química pela FCT-UNESP, Presidente Prudente, tem experiência na área de Química, especificamente em Química Inorgânica e Ensino de Química, atuando principalmente nos temas: materiais luminescentes, íons terras raras, aprendizagem colaborativa e ensino construtivista.

  • Gustavo Bizarria Gibin, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Presidente Prudente, SP, Brasil.

    É Professor Assistente Doutor da FCT-UNESP, Presidente Prudente, atuando no curso de Licenciatura em Química. É credenciado no Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos. Tem experiência na área de Educação Química e pesquisa os temas: experimentação e abordagem experimental investigativa e processos de ensino e aprendizagem.

  • Ana Maria Pires, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Presidente Prudente, SP, Brasil.

    Professora Assistente Doutora da FCT-UNESP, Presidente Prudente, docente dos Programas de Pós-Graduação em Química do IBILCE-UNESP, S.J. Rio Preto e do IQ-UNESP Araraquara. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Química Inorgânica e Química de Materiais, atuando nos seguintes temas: materiais luminescentes, espectroscopia, nanomateriais, sondas luminescentes, íons terras raras, complexos luminescentes. É bolsista Produtividade CNPq, nível 2.

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Published

2020-06-24

Issue

Section

Article

How to Cite

Team Based Learning method in the teaching and learning of applied Inorganic Chemistry: a socio-interactional view. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–32, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.15216. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15216. Acesso em: 19 dec. 2024.