The Educative Case

a methodological possibility of mediation in distance education

Authors

  • Maria Isabel Antunes Rocha Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4044-6723
  • Maria das Graças Fernandes Nogueira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Rita de Cássia Vieira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2012.2011

Keywords:

Educative Case, Rural Education, Initial Reading Instruction., Literacy, Distance Education

Abstract

This work aims at presenting and reflecting on the methodology of Educative Case, developed within the context of a distance education course towards teacher formation addressing the ones who work at rural schools in Minas Gerais. That is concerning an activity based in conceptions presented by theoretical writers acquainted with historical-cultural perspectives and which aims to open up possibilities for the course-taker/professor in terms of linking up practical knowledge with theoretical one obtained throughout the course. It was accomplished an illustrative analysis of a  report presented as a coursework where the results narrated by the course-taker/professor convey educative process effectiveness which take into account articulation between theory and practice as well as cultural diversity and existence of differentiated inter-action processes which emerge from teaching/learning relation-ships.

Author Biographies

  • Maria Isabel Antunes Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1983), Mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004). Pós Doutorado pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/Campus Presidente Prudente. Professora Associada da Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais. Coordenadora do Comitê Gestor Institucional de Formação Inicial e Continuada dos Profissionais da Educação Básica (Comfo e COMFIC/UFMG), do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (NEPCAMPO/FaE-UFMG) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais - GERES).

  • Rita de Cássia Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002). Psicóloga Especialista em Psicologia Escolar/Educacional (2001), Psicologia Organizacional e do Trabalho (2001) e Teoria Psicanalítica (2000). Exerceu docência superior como professora adjunta na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, UFVJM (2014-2018) e como professora colaboradora no curso de Pedagogia a distancia/UAB da Universidade Federal de Ouro Preto, UFOP (2015-2016).

Published

2012-10-15

Issue

Section

Article

How to Cite

The Educative Case: a methodological possibility of mediation in distance education. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 2, p. 71–85, 2012. DOI: 10.35699/2237-5864.2012.2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2011. Acesso em: 23 dec. 2024.