Educational planning in Formative Path

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2012.2012

Keywords:

Planning, Teaching work, Higher education

Abstract

The planning needs to be a constant practice in teaching particularly in higher education. But what to do with the menu and the bibliography, how to organize the program units? We need to reflect on educational planning in recognition of the importance of it in the end result of each semester, or minimally that students develop the skills that are essential in that field. We will discuss the concept of planning, elements that involve the planning process in higher education, and the questions that were discussed during the formative trajectory 2010/2 regarding the planning issue.

Author Biography

  • Inajara de Salles Viana Neves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Professora Adjunta do Departamento de Educação e Tecnologias (DEETE) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Educação Administração e Comunicação pela Universidade São Marcos - (UNIMARCO).

References

CUNHA, M. I. Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007.

GIL, A. C. Como planejar o ensino. In: GIL, Antônio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2007. p. 94-108.

HOUAISS, A. Dicionário eletrônico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

JOLY, M. C. R. A.; SANTOS, A. A. A. dos; SANTOS, F. F. (Org.) Itens do cotidiano universitário. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

MASSETO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MATTOS, Lúcia. Avaliação da aprendizagem acadêmica. Belo Horizonte: FEAD, 2005.

MATTOS, Lúcia. Planejando a aula no ensino superior: estratégias didáticas e recursos tecnológicos que dinamizam a aprendizagem. Belo Horizonte: FEAD, 2005.

MORAIS, M. M. A sala de aula no contexto da educação do século 21. Brasília: Inep, 2005.

PINHEIRO, H. F. Técnica legislativa. 2. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Freitas Bastos,1962.

VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: plano de ensino-aprendizagem e projeto educativo. São Paulo: Libertad, 1995.

VEIGA, I. P. A.; CASTANHO, M. E. L. M. Pedagogia universitária: a aula em foco. Campinas: Pairos, 2000.

TEODORO, A.; VASCONCELOS, M. L. Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. São Paulo: Mackenzie:Cortez, 2003.

ZABALZA, M.A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2012-10-15

Issue

Section

Article

How to Cite

Educational planning in Formative Path. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 2, p. 86–96, 2012. DOI: 10.35699/2237-5864.2012.2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2012. Acesso em: 19 dec. 2024.