Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space

the experience of the "EEFD Baixada" project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20292

Keywords:

Teacher education, Extension, School

Abstract

This work aims to present an account of experiences developed by the extension project “Physical Education in Baixada Fluminense: autonomy and knowledge construction (EEFD Baixada)” and reflect on the potentialities of approximation between the concept of popular extension and the construction of a third space in teacher education. As a methodological procedure, analyzes of the published works by the project were carried out. The third space has been debated as a proposal to overcome the disconnect between the school and the university, proposing a restructuring of the organization and performance of the involved subjects in this relationship. Counting on the dialogicity as a fundamental basis, popular extension has presented itself as the main way out of the traditional unilateral and assistentialist conception. Thus, in the present extension project, it is possible to identify some clues of spaces for dialog within the institutional (university), school and professional scope.

Author Biography

  • Renato Sarti, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

    Doutorando e mestre em Educação em Ciências em Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e licenciado em Educação Física, também pela UFRJ. Possui especialização em Organização Curricular e Prática Docente na Educação Básica pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É técnico em assuntos educacionais da UFRJ e coordena dois projetos de extensão sobre formação de professores e o ensino da Educação Física escolar. Atua como professor da especialização em Educação Física escolar na Perspectiva Inclusiva, também na UFRJ.

References

BARBOSA, Cássia et al. Protagonismo discente nas aulas de Educação Física. In: SEMANA DE INTEGRAÇÃO ACADÊMICA DA UFRJ, 10., 2019, Rio de Janeiro. Semana de Integração Acadêmica da UFRJ... Rio de Janeiro: UFRJ, 2019. p. 261-262. Disponível em: https://sistemasiac.ufrj.br/cadernoController/gerarCadernoResumo/35000000. Acesso em: 18 abr. 2020.

BARBOSA, Cássia; CATTAN, Caroline; PIMENTEL, Danielle. EEFD Baixada: Identidade e profissão docente. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA PERSPECTIVA INCLUSIVA, 1., 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. p. 280-284. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1xqxmd8MW3FH-pA9-4jW-7ardEdcTUiav/view. Acesso em: 18 abr. 2020.

BENINCÁ, Dirceu; CAMPOS, Fernando Silva. Extensão Popular: uma proposta transformadora para a educação superior. Dialogia, São Paulo, n. 27, p. 145-156, set./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/7247. Acesso em: 18 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.N27.7247.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Brasília: Senado Federal, 1988.

CARMO, Caroline do; SARTI, Renato. Projeto de Extensão EEFD Baixada: ações do eixo de formação docente. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 20., 2017, Goiânia. Anais... Goiânia: UFG, 2017. p. 1889-1891. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1zOdXU0QN9o1jHKDtPv7BDccJSV0HdF8P/view. Acesso em: 18 abr. 2020.

CATTAN, Caroline et al. O impacto na formação: a ação de extensão Encontro De Lá Pra Cá. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 21., 2019, Natal. Anais... Natal: UFRN, 2019. p. 2501-2502. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/anais/2019. Acesso em: 18 abr. 2020.

CERRI, Luiz Fernando. A formação de professores de História no Brasil: antecedentes e panorama atual. Revista história, histórias, Brasília, v. 1, n. 2, p. 167-186, 2013. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/10730. Acesso em: 18 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/hh.v1i2.10730.

COSTA, Cássia; LÔBO, Natália; CEZÁRIO, Daiana; SARTI, Renato. EEFD baixada: cultura corporal e produção discente. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA PERSPECTIVA INCLUSIVA, 1., 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. p. 155-159. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1xqxmd8MW3FH-pA9-4jW-7ardEdcTUiav/view. Acesso em: 18 abr. 2020.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A situação atual dos cursos de licenciatura no Brasil frente à hegemonia da educação mercantil e empresarial. In: DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; ZEICHNER, Kenneth (org.). Formação de Professores S/A: tentativas de privatização da preparação de docentes da educação básica no mundo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 25-39.

FAVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar em Revista, Curitiba, n. 28, p. 17-36, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n28/a03n28.pdf. Acesso em: 11 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200003.

FERNANDES, Danielle; VASCONCELLOS, Danielle; CARNEIRO, Gabriel. O evento de Lá Pra Cá como aproximação entre universidade e escola. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA PERSPECTIVA INCLUSIVA, 1., 2018, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: UFRJ, 2018. p. 195-200. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1xqxmd8MW3FH-pA9-4jW-7ardEdcTUiav/view. Acesso em: 18 abr. 2020.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em: 18 abr. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 136-168, set. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n80/12928.pdf. Acesso em: 18 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008000009.

FREITAS, Helena Costa Lopes de. 30 anos da Constituição – avanços e retrocessos na formação de professores. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 24, p. 511-527, nov./dez. 2018. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/912/pdf. Acesso em: 11 mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v12i24.912.

GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê? São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

GATTI, Bernadete Antonina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em: 11 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016.

GATTI, Bernadete Antonina. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/347/360. Acesso em: 18 abr. 2020.

NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel. O fórum de pró-reitores de extensão das universidades públicas brasileiras: um ator social em construção. Interfaces Revista de Extensão, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 35-47, jul./nov. 2013. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/revistainterfaces/index.php/IREXT/article/view/7. Acesso em: 18 abr. 2020.

ROCHA, Roberto Mauro Gurgel. A trajetória da extensão universitária no Brasil. In: BRASIL. Perfil da extensão universitária no Brasil. Brasília: MEC/SESu, 1995. p. 38-107.

RODRIGUES, Raíra Pereira; SARTI, Renato. Trajetória histórica do Evento de Lá Pra Cá. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 20., 2017, Goiânia. Anais... Goiânia: UFG, 2017. p. 1599-1600. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1zOdXU0QN9o1jHKDtPv7BDccJSV0HdF8P/view. Acesso em: 18 abr. 2020.

SARTI, Renato; RODRIGUES, Raíra; BARBOSA, Cássia; PIMENTEL, Danielle. Ensino de Educação Física e produção discente: uma proposta de extensão. In: SEMINÁRIO DE METODOLOGIA DE ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA, 7., 2018, São Paulo. Anais... São Paulo: [s.n.], abr. 2018. p. 1-8. Disponível em: http://www.gpef.fe.usp.br/semef2018/Posteres/renato_sarti.pdf. Acesso em: 18 abr. 2020.

SAVIANI, Demerval. Formação de Professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 142-155, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 11 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012.

ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidade. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, maio/ago. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2357/1424. Acesso em: 11 mar. 2020.

Published

2020-10-28

Issue

Section

Article

How to Cite

Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner’s third space: the experience of the "EEFD Baixada" project. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–16, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20292. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20292. Acesso em: 19 dec. 2024.