Challenges of teaching practices in higher education

a discussion based on the Education undergraduate course at UFT/campus Tocantinópolis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2057

Keywords:

Teaching, Higher education, Teacher training

Abstract

Starting  from  the  investigation  of  some  data  from  the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) [National Assessment of Student Achievement], as well as the completion, dropout and retention rates in the Education undergraduate program, campus Tocantinópolis, we reflect on the challenges of teaching practices, considering their responsibility, their limitations and opportunities. It is an exploratory study, carried out in three phases: the survey on the performance of students in ENADE; the description of undergraduate students today; and the presentation of the challenges of teaching practices in higher education. The study made us believe that there is a real student, with difficulties, expectations and possibilities, who has not yet been fully understood by the teaching practices, contents and languages adopted in higher education. We cannot ignore the challenges of higher education teaching and that the learning process does not fit into ready-made formulas. Finally, we understand that the theories of education, pedagogy and teaching must enter the higher education agenda.

Author Biographies

  • Arinalda Silva Locatelli, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, TO, Brasil.

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1997), com especialização em Supervisão Educacional pela Universidade Iguaçu (2003), e mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2008). Professora no curso de Pedagogia da Universidade Federal do Tocantins (UFT) e doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGE/FaE/UFMG), bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Tem experiência nas áreas de educação infantil e estágio, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho docente, políticas de formação docente e práticas na educação infantil.

  • Cleomar Locatelli, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, TO, Brasil.

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (1996), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2003) e doutorado em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Maranhão (2009). Atualmente é professor da Fundação Universidade Federal do Tocantins. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, gestão, políticas públicas, planejamento educacional e cultura política.

Published

2016-05-23

Issue

Section

Article

How to Cite

Challenges of teaching practices in higher education: a discussion based on the Education undergraduate course at UFT/campus Tocantinópolis. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 139–158, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2057. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2057. Acesso em: 19 dec. 2024.