Study of progressive education in Brazil through the preparation of a class newspaper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2134

Keywords:

Class Newspaper, Progressive Education, Pedagogy

Abstract

The present study describes and evaluates the class newspaper project “Pedagogical Revival in Brazil”, published in the first term of 2015 by first-year students of pedagogy at Universidade de Santa Catarina – UDESC. The newspaper consists of an innovative pedagogical proposal as part of the discipline “History and Education: from Progressive Education to Brazilian Society`s re-democratization”. Inspired by French educator Célestin Freinet`s active and collaborative approach, the experience consisted of the preparation of several articles on the Pedagogical Revival in Brazil, written by some freely-formed groups of first-year students of pedagogy, who developed a class newspaper, published both in hard copies and digital format. The class newspaper’s production process was, therefore, a creative and exciting didactic resource in the study of the Progressive Education in Brazil.

Downloads

Author Biography

  • Norberto Dallabrida, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil.

    Doutor em História pela Universidade de São Paulo (USP) e professor do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Realiza pesquisa científica na área de História da Educação, especialmente sobre a renovação do ensino secundário e o movimento da Escola Nova. Bolsista de Produtividade do CNPq.

References

CARVALHO, Marta Chagas. A escola e a República e outros ensaios. Bragança Paulista: EDUSF, 2003.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

CHARTIER, Roger. VI. Textos, impressões, leituras. In: HUNT, Lynn (Org.). A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 211-238.

FREINET, Célestin. O jornal escolar. Lisboa: Editorial Estampa, 1974.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. História da Educação Brasileira. São Paulo: Cortez, 2006.

HOUSSAYE, Jean (Org.). Quinze pedagogos: textos selecionados. Petrópolis, RJ: De Petrus et Alii, 2013.

JORNAL da Educação. Joinville (SC), mar.-mai. 2015. Disponível em: <http://www.faed.udesc.br/arquivos/id_submenu/1986/jornal_da_educacao_286_caderno_udes_renovacao_pedagogica_brasil.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2015.

MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Armanda Álvaro Alberto. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

NÓVOA, António.O regresso dos professores. Lisboa: Edição do Autor, 2011.

UDESC. Centro de Ciências Humanas e da Educação. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Florianópolis, 2010. Disponível em: <http://www.faed.udesc.br/arquivos/id_submenu/495/pedagogia_2012.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2015

ZAMORA, Sara Ramos. Historia y corrientes internacionales de la Educación: grado Pedagogía – Herramienta Didáctica Documental – Guía del Alumno/a – Curso Académico 2012-2013. Madrid: Univerdad Complutense de Madrid, 2012.

Published

2016-10-10

Issue

Section

Article

How to Cite

DALLABRIDA, Norberto. Study of progressive education in Brazil through the preparation of a class newspaper. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 135–152, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2134. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2134. Acesso em: 7 jun. 2025.