Pedagogical foundations and teacher education

the experience from training to teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2186

Keywords:

Applied didactic, Teaching training stage, Adult education

Abstract

This article is included in order to discuss the formation process of professional teachers in universities. For that purpose, a bibliographic research was conducted on adult education, higher education and teaching training stage, with emphasis on Paulo Freire’s contributions on pedagogical concepts and practices. The insights obtained from that research revealed that pupils in the training process to become teachers who received guidance on teaching methods performed with greater confidence and pedagogical resourcefulness in the teaching training stage. Therefore, they managed to complete activities in a more didactic and effective way for all the parties involved in the teaching and learning process, unlike the pupils who did not go through teaching training or did not have instructions on pedagogy theory.

Author Biographies

  • Adrielle Victoria Soares Alves, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, BA, Brasil.
    Mestre em Economia Regional e Políticas Públicas e graduada em Administração, pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).
  • Camilla Rusciolelli Barbosa, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, BA, Brasil.
    Doutoranda em Administração na Universidade Federal da Bahia (UFBA); mestre em Economia Regional e Políticas Públicas pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC); possui especialização em Administração Financeira, pelo Centro de Ensino Superior de Ilhéus (CESUPI), e especialização em Gestão Pública, pela UESC; graduada em Administração pela UESC. Atualmente é bolsista da CAPES. 
  • Alfredo Dib, Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Ilhéus, BA, Brasil.

    Doutor em Economia, pela Universidade do Porto (UP), e em Didática e Organização Escolar, pela Universidade Complutense de Madrid (UCM); tem mestrado e graduação em Administração, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), prática em inovação docente e didática aplicada. Docente e pesquisador na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) na graduação, na pós-graduação e no ensino a distância.

Published

2016-10-10

Issue

Section

Article

How to Cite

Pedagogical foundations and teacher education: the experience from training to teaching. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 63–88, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2186. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2186. Acesso em: 18 dec. 2024.