On resistances to psychoanalysis

a stalemate that crosses the university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2230

Keywords:

Psychoanalysis, University, Transfer, Resistance

Abstract

Freud, when giving lectures at the university, sometimes faced reactions of repudiation of his ideas, both from colleagues, and from the general public. This he termed “resistance”. In the university courses of Psychology, where the first contact with psychoanalysis is a recurrent question, resistance can be observed frequently. Freud maintains at last that in the university the student could learn something from and about psychoanalysis, but never psychoanalysis itself. Thus, Lacan indicates that it is necessary to put something of itself to be involved in the transmission of psychoanalytic knowledge, without neglecting to warn about the impossibility regarding the formation of analysts in the university. In this way, this work tries to explore the resistance that the psychoanalysis faces in the university, as well as to address an issue that must always be considered: the transferential relationship between teacher-student, concerning the issue of the transmission of psychoanalysis, a possible solution for such resistance.

Author Biographies

  • Alexandre Dutra Gomes da Cruz, Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais (CMMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUC MINAS. Professor no curso de Psicologia da Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais (CMMG).

  • Hebert Geraldo de Souza, Fundação de Educação para o Trabalho de Minas Gerais (UTRAMIG/BH), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Promoção da Saúde e Prevenção da Violência da UFMG e psicólogo pela FUMEC. Professor nos cursos de Enfermagem e Segurança do Trabalho na UTRAMIG/BH e psicólogo na Unimed/BH. 

References

COUTO, L. F. S. Quatro modalidades de pesquisa em psicanálise. In: NETO, F. K.; MOREIRA, J. O. (Org.). Pesquisa em psicanálise: transmissão na universidade. Barbacena, MG: EdUEMG, 2010, p. 59-80.

ESCARS, C. O leitor suposto. Elementos para pensar a transmissão da psicanálise na universidade. In: LO BIANCO, A. C. (Org.). Freud não explica: a psicanálise nas universidades. Rio de Janeiro: Contracapa, 2006.

FIGUEIREDO, A. C.; VIEIRA, M. A. Psicanálise e ciência: uma questão de método. In: BEIVIDAS, W. (Org.). Psicanálise, pesquisa e universidade. Rio de Janeiro: Contracapa, 2002, p. 13-33.

FREUD, S. (1900). A interpretação dos sonhos. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1987, v. 4-5.

FREUD, S. (1905). Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1972, v. 7.

FREUD, S. (1914). Algumas reflexões sobre a psicologia do escolar. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1969, v. 13, p. 243-250.

FREUD, S. (1915-1916). Conferências introdutórias sobre psicanálise (partes I e II). In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1976a, v. 20.

FREUD, S. (1916-1917). Conferências introdutórias sobre psicanálise (parte III). In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1976b, v. 22.

FREUD, S. (1919). Sobre o ensino da psicanálise na universidade. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1974, v. 17, p. 185-189.

FREUD, S. (1923). O ego e o id. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1996a, v. 19, p. 13-72.

FREUD, S. (1926) A questão da análise leiga. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1976c, v. 20, p. 175-241.

FREUD, S. (1929-1930). O mal-estar na civilização. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1996b. p. 67-148.

FREUD, S. (1917). História de uma neurose infantil (“O Homem dos Lobos”). In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. São Paulo: Cia. das Letras, 2010, v. 14, p. 240-251.

LACAN, J. (1966). A ciência e a verdade. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

LACAN, J. (1973). O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

LAPLANCHE, J.; PONTALIS, J. B. Vocabulário de psicanálise. 10. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

PACHECO, R. A. O debate epistemológico em psicanálise (à guisa de introdução). In: PACHECO, R. A.; COELHO JÚNIOR, N.; ROSA, M. D. (Org.) Ciência, pesquisa, representação e realidade em psicanálise. São Paulo: EDUC/Casa do Psicólogo, 2000, p. 15-42.

PENNA, L. M. D. M. Psicanálise e universidade: há transmissão sem clínica?. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

PINTO, J. F. Psicanálise e universidade: mais, ainda. In: LO BIANCO, A. C. (Org.) Freud não explica: a psicanálise nas universidades. Rio de Janeiro: Contracapa, 2006.

ROSA, M. D. Psicanálise e universidade: considerações sobre o ensino de psicanálise nos cursos de psicologia. Psicologia USP, v. 12, n. 2, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642001000200016>. Acesso em: 10 set. 2016.

ROUDINESCO, E.; PLON, M. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

SÁ, R. O possível e o impossível: contingências do ensino da psicanálise na universidade. In: LO BIANCO, A. C. (Org.). Freud não explica: a psicanálise nas universidades. Rio de Janeiro: Contracapa, 2006.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Article

How to Cite

On resistances to psychoanalysis: a stalemate that crosses the university. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 110–123, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2230. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2230. Acesso em: 19 dec. 2024.