Pedagogical proposal for the peer evaluation in musical execution activities

first actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2268

Keywords:

Peer evaluation, Design-based research, Musical performance assesment

Abstract

This article presents the first steps of a research conducted by two research groups, one in the area of music and another in the area of education. This is a long-lasting project with deployment and several other subsidiary research projects. The objective of this larger project is, through the approach called Design-Based Research (DBR), to discover what are the characteristics of a system of peer evaluation to generate student learning and teacher satisfaction in music performance disciplines in music undergraduate courses. This article addresses a theoretical foundation, application and general functioning of the DBR and then presents the object of general study that is evaluation in higher courses of music and then the peer evaluation. From this, the article presents the dynamics of the work carried out and the various subprojects being developed and planned for the first phases of the DBR.

Author Biographies

  • Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

    Professor associado da UFSCar. Docente e Gestor de Educação a Distância. Membro dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Ciência, Tecnologia e Sociedade. Líder do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens), com interesse na interseção das temáticas: trabalho docente, tecnologias, linguagens, cognição, educação a distância, gestão e políticas públicas.

  • Glauber Lúcio Alves Santiago, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

    Professor associado da UFSCar na área da música. Arranjador, compositor e produtor musical. Tem pesquisado sobre educação musical, tecnologias e EaD. É líder do grupo de pesquisa Tecnologias Aplicadas ao Ensino e Aprendizagem Musical. Atualmente também é coordenador da Coordenadoria de Inovações em Tecnologias na Educação da Secretaria Geral de Educação a Distância da UFSCar.

  • José Alessandro Gonçalves Silva, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

    Docente efetivo no Departamento de Artes e Comunicação da UFSCar. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Instrumentação Musical, atuando principalmente nos seguintes temas: performance, clarineta, sax, orquestra, música, educação musical, ensino coletivo de sopros e EaD/UAB/UFSCar. Atualmente é coordenador do Curso Presencial de Licenciatura em Música.

  • Isamara Alves Carvalho, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

    Doutora em Educação pela UFSCar. Professora efetiva no Departamento de Artes e Comunicação da UFSCar, atuando nos cursos de graduação em Música (presencial) e em Educação Musical (a distância), do qual foi coordenadora no período de dezembro de 2011 a dezembro de 2015. Atualmente pesquisa nas áreas de educação musical, ensino de instrumento e uso de recursos tecnológicos musicais.

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Published

2017-12-07

Issue

Section

Article

How to Cite

Pedagogical proposal for the peer evaluation in musical execution activities: first actions. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 219–237, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2268. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2268. Acesso em: 19 dec. 2024.