Active methodologies

experience report of participation in a specialization course in the Health area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24129

Keywords:

Problem-Based Learning, Higher education, Teaching, Active methodologies, Patient safety

Abstract

The article aims to report participation as a student in a specialization course in the Health area taught using active methodologies. It is an experience report of participation in the Specialization course in Quality and Safety in Patient Care. The trajectory of the meaningful learning processes is described, allowing to understand the path taken for the critical-reflexive formation of the student by using the combination of different educational actions proposed as active methodologies: Problem Situation Spiral, Practice Narrative Spiral, Team-Based Learning, Plenary, Workshop, Travel, Portfolio, Self-Directed Learning, Course Completion Work and Application Project. The application of active methodologies allowed a reflection on different ways of learning, expanding capacities and qualifying the production of interventions in reality.

Author Biographies

  • Adaíse Passos Souza Amaral, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Jequié, BA, Brasil.

    Mestrado em Ciências da Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde (PPGES), Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

  • Rita Narriman Silva de Oliveira Boery, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Jequié, BA, Brasil.

    Pós-Doutoramento em Bioética pelo Instituto de Bioética da Universidade Católica Portuguesa, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde (PPGES).

  • Alba Benemérita Alves Vilela, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Jequié, BA, Brasil.

    Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde (PPGES).

  • Edite Lago Silva Sena, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Jequié, BA, Brasil.

    Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Saúde (PPGES).

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Published

2021-02-04

Issue

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Article

How to Cite

Active methodologies: experience report of participation in a specialization course in the Health area. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24129. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24129. Acesso em: 19 dec. 2024.