Work script as an instrument for organization and theoretical-practical integration in Supervised Nursing Internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.24433

Keywords:

Nursing education, Work script, Nursing training

Abstract

The purpose of the report was to describe the applicability of a work script as an instrument of organization and theoretical-practical integration in a Supervised Nursing Internship in Primary Health Care. It is an experience report, with a qualitative approach and a descriptive character. It comprises the period of academic experience in a Basic Health Unit, of students from the 9th period of the undergraduate nursing course, of a higher education institution in the interior of Tocantins. The application of the activities script involved the intern academics, the supervising professor and the health unit staff. It provided for organizing, distributing and systematizing nursing actions in an efficient manner, strengthening the development of individual competencies and skills, teamwork and the appreciation of the academic in their professional training process. The work script proved to be a powerful organizational and collaborative tool for the teaching-learning process.

Author Biography

  • Rogério Carvalho de Figueredo, Universidad Columbia del Paraguay, Asunción, Paraguai.

    Doutorando em Administração e Gestão da Saúde Pública pela Universidad Columbia delParaguay, mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Goiás, enfermeiro pela Universidade de Gurupi. Especialista em Micropolítica da Gestão e do Trabalho em Saúde pela Universidade Federal Fluminense e em Saúde Pública com ênfase em Saúde Coletiva e da Família pelo Instituto Tocantinense de Educação Superior e Pesquisa – Faculdade ITOP. Foi professor adjunto e coordenador do curso de Enfermagem do Instituto Educacional Santa Catarina – Faculdade Guaraí.

References

ADÃO, Isabel Cristina; CAMPOS, Isabella Cristina Moraes; COIMBRA-OLIVEIRA, Ernani. Educação à distância: uma perspectiva inovadora para o ensino profissionalizante na enfermagem. In: SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO À DISTÂNCIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO JOÃO DEL-REI, 3., 2014. São João Del-Rei. Anais da Universidade São João Del-Rei. São João Del-Rei: UFSJ, 2014, p. 1.

ALVES, Maria Nizete Tavares; MARX, Miguel; BEZERRA, Martha Maria Macedo; LANDIM, José Marcondes Macêdo. Metodologias Pedagógicas Ativas na Educação em Saúde. Id onLine Revista Multidisciplinar e de Psicologia, Jaboatão Guararapes, v. 10, n. 33, p. 112-125, 2017. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/659/927. Acesso em: 03 ago. 2020.

BELÉM, Jameson Moreira; ALVES, Maria Juscinaide Henrique; QUIRINO, Glauberto da Silva; MAIA, Evanira Rodrigues; LOPES, Maria do Socorro Vieira; MACHADO, Maria de Fátima Antero Sousa. Avaliação da aprendizagem no estágio supervisionado de Enfermagem em saúde coletiva. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 849-867, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tes/v16n3/1678-1007-tes-1981-7746-sol00161.pdf. Acesso em: 06 ago. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00161.

BRASIL, COFEN. RESOLUÇÃO n° 358 de 2009. Dispõe sobre a Sistematização da Assistência de Enfermagem e a implementação do Processo de Enfermagem em ambientes, públicos ou privados, em que ocorre o cuidado profissional de Enfermagem, e dá outras providências. Brasília, DF. 15 out. 2009.

BRASIL, MEC. Resolução CNE/CES n. 3, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 09 nov. 2001.

BRASIL, MEC. Resolução CNE/CP 2/2002. Institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 04 mar. 2002.

FERREIRA, Sandra Rejane Soares; PÉRICO, Lisiane Andréia Devinar; DIAS, Vilma Regina Gonçalves Dias. The complexity of the work of nurses in Primary Health Care. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 71, n. 1, p. 704-709, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/reben/v71s1/pt_0034-7167-reben-71-s1-0704.pdf. Acesso em: 03 ago. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0471.

GARCIA, Rosana Aparecida et al. Guia de boas práticas de Enfermagem na atenção básica: norteando a gestão e a assistência. São Paulo: COREN, 2017. Disponível em: https://portal.coren-sp.gov.br/sites/default/files/guia_de_boas_praticas_de_enfermagem_na_atencao_basica_norteando_gestao_a_assistencia_corrigido.pdf#page=29. Acesso em: 06 ago. 2020.

KRAEMER, Fernanda Zanoto; DUARTE, Maria de Lurdes Custódio; KAISER, Dagmar Elaine. Autonomia e trabalho do enfermeiro. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 32, n. 3, p. 487-494, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v32n3/08.pdf. Acesso em: 03 ago. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472011000300008.

MARRAN, Ana Lúcia; LIMA, Paulo Gomes; BAGNATO, Maria Helena Salgado. As políticas educacionais e o estágio curricular supervisionado no curso de graduação em Enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 13 n. 1, p. 89-108, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tes/v13n1/1981-7746-tes-1981-7746-sip00025.pdf. Acesso em: 03 ago. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sip00025.

PINTO, Ana Paula Conceição; COSTA PINTO, Jacyguara. Diagnóstico situacional da unidade básica de saúde São Pedro. Revista Psicologia e Saberes, Maceió, v. 9, n. 17, p. 153-165, 2020. Disponível em: https://revistas.cesmac.edu.br/index.php/psicologia/article/view/1197. Acesso em: 06 ago. 2020.

QUEIROZ, Raquel Santos de; VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcanti. Diagnóstico situacional em unidade básica de saúde: contribuições para o campo da saúde coletiva. Revista Enfermagem Atual In Derme, Rio de Janeiro, v. 88, n. 26, 2019. Disponível em: http://www.revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/297. Acesso em: 03 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.31011/reaid-2019-v.88-n.26-art.297.

RESTELATTO, Marcia Terezinha da Rocha; DALLACOSTA, Fabiana Meneghetti. Vivências do acadêmico de Enfermagem durante o estágio com supervisão indireta. Enfermagem em Foco, Brasília, v. 9, n. 4, p. 34-38, 2018. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/1156/474. Acesso em: 03 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2018.v9.n4.1156.

RIGOBELLO, José Luiz; BERNARDES, Andrea; MOURA André Almeida de; ZANETTI, Ariane Cristina Barboza; SPIRI, Wilza Carla; GABRIEL, Carmen Silvia. Estágio Supervisionado e competências gerenciais. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ean/v22n2/pt_1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2017-0298.pdf. Acesso em: 03 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0298.

SILVA, Luiz Anildo Anacleto da; SODER, Rafael Marcelo; PETRY, Letícia; OLIVEIRA, Isabel Cristine. Educação permanente em saúde na atenção básica: percepção dos gestores municipais de saúde. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 38, n. 1, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v38n1/0102-6933-rgenf-1983-144720170158779.pdf. Acesso em: 06 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0298.

SODER, Rafael Marcelo; SANTOS, Luana Escobar dos; OLIVEIRA, Isabel Cristine; SILVA, Luiz Anildo Anacleto da; PEITER, Caroline Cechinel; SANTOS, José Luiz Guedes dos. Práticas de enfermeiros na gestão do cuidado na atenção básica. Revista Cubana de Enfermería, La Habana, v. 36, n. 1, 2020. Disponível em: http://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2815.Acesso em: 06 ago. 2020.

Published

2021-02-26

Issue

Section

Article

How to Cite

Work script as an instrument for organization and theoretical-practical integration in Supervised Nursing Internship. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–14, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.24433. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24433. Acesso em: 19 dec. 2024.