The technology application in the teaching learning of Differential Calculus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2444

Keywords:

Technology, Desmos, Derivatives, Functions graphing

Abstract

This paper presents the experience report of the technology used in the teaching-learning of the concepts of differential calculus. The graphic display of the software Desmos was explored in a Calculus I class of fifteen students of the Agronomy Degree in an Institution of Higher Education of Rio Grande do Sul, with the goal to verify the contributions of Desmos to the teaching of derivatives of the first and second order and the function performance through the application of the view proportioned by the software. Activities developed with the assistance of Desmos are presented to achieve the comprehension of the concepts of the derivatives of first and second function of a real variable and its performance. The results demonstrate that the application of the graphic view opens an enabler way in teaching and learning of abstract concepts of mathematics, which are related to the definitions and theorems specially in the case of derivatives.

Author Biographies

  • Gisele Scremin, Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES), Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil.

    Mestranda do curso de pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, pela Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES), de Lajeado/RS. Possui especialização em Tecnologias da Informação e Comunicação aplicadas à Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2017), graduação em Matemática pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2009).

  • Marli Teresinha Quartieri, Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES), Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil.

    Doutora em Educação pela Universidade Vale do Rio dos Sinos/RS. É professora titular da UNIVATES. Tem experiência na área de Ensino de Matemática. Atua nos cursos de graduação e pós-graduação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas e Mestrado e Doutorado em Ensino).

  • Eniz Conceição Oliveira, Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES), Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil.

    Doutora em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professora titular da UNIVATES. Tem experiência na área de Ensino de Química. Atua nos cursos de graduação e pós-graduação (Mestrado e Doutorado em Ambiente e Desenvolvimento, Mestrado em Ensino de Ciências Exatas e Mestrado e Doutorado em Ensino).

  • Jorge Luis Palacios Felix, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Cerro Largo, Rio Grande do Sul, Brasil.

    Doutor em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e pós-doutor em Matemática Aplicada pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). É professor adjunto da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Cerro Largo. Atua nos cursos de graduação e pós-graduação (Mestrado em Ambiente e Tecnologias Sustentáveis).

Published

2018-12-10

Issue

Section

Article

How to Cite

The technology application in the teaching learning of Differential Calculus. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 119–139, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2444. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2444. Acesso em: 23 dec. 2024.