Considerations on teaching training to act online in COVID-19 pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24761

Keywords:

Higher education, Teacher training, Pedagogical practices, Digital technologies, COVID-19 pandemic

Abstract

This article aims to reflect on the continuing education of teachers and the incorporation of digital technologies for use in remote pedagogical practices developed in the context of the Covid-19 pandemic. For this purpose, we present experience reports of teachers who work in undergraduate and bachelor's courses, in higher education institutions located in the state of Alagoas. In view of this scenario, little has been thought about the continuing education of teachers and the redirection of their practices with the use of digital technologies as an essential interface for this situation. That said, it is concluded that thinking about the teachers’ performance at this moment of transition from face-to-face teaching to emergency remote teaching and the lack of continued teacher training, impacts on contemporary dilemmas of mandatory and urgent use of digital interfaces, in an instrumentalist character, in order to maintain the links between teachers and students, and to continue the academic calendar in the institutions.

Author Biographies

  • Líllian Franciele Silva Ferreira, Faculdade Raimundo Marinho, Maceió (FRM-Maceió), Maceió, AL, Brasil.

    Pedagoga e mestra em Educação pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL, especialista em Psicopedagogia e Gestão Escolar pela FCV. Atualmente é coordenadora do Núcleo de Educação a Distância (NEAD), professora na Faculdade Raimundo Marinho (FRM – Maceió), professora efetiva da Prefeitura de Maceió e integrante do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar de Pesquisas e Práticas Empreendedoras (GIPPE/UNEAL).

  • Vanessa Maria Costa Bezerra Silva, Universidade Federal de Alagoas, campus A.C. Simões (UFAL-A.C. Simões), Maceió, AL, Brasil.

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL, Campus Arapiraca (2018). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFAL) (2020). Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFAL). Docente de ensino superior e da educação básica pública do município de Rio Largo, AL.

  • Keity Elen da Silva Melo, Universidade Federal de Alagoas, campus A.C. Simões (UFAL-A.C. Simões), Maceió, AL, Brasil.

    Graduada em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco – UPE – Campus Garanhuns (2013). Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pelo Instituto Superior de Educação de Pesqueira – ISEP (2015). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Alagoas – UFAL (2020).

  • Ana Carolina Beltrão Peixoto, Universidade Estadual de Alagoas, campus Maceió (UNEAL-Maceió), Maceió, AL, Brasil.

    Doutora em Serviço Social pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, mestra em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal de Alagoas – UFAL, graduada em Administração pela UFAL e em Serviço Social pela Universidade Tiradentes (UNIT). Professora efetiva da Universidade Estadual de Alagoas – UNEAL. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisas e Práticas Empreendedoras – GIPPE/UNEAL.

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Considerações sobre formação docente para atuar online em tempos de pandemia de Covid-19

Published

2020-12-29

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times

How to Cite

Considerations on teaching training to act online in COVID-19 pandemic times. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–20, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24761. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24761. Acesso em: 19 dec. 2024.