A proposal to welcome Higher Education students

the ALCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2554

Keywords:

Critical pedagogy, Free Culture, Multiliteracies, Higher Education

Abstract

The objective of this article is to report an experience of creation and development of the Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), in the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais, in operation since the second semester of 2017. The project started from the difficulty of the students, for various reasons, to insert themselves effectively in academic practices that are a requirement of this level of education. Facing this diagnosis, based on the fundamentals of Paulo Freire's critical pedagogy, Free Culture and multiliteracies, teachers of this university proposed an online and face-to-face welcome environment. The ALCE has achieved its objectives by enabling the student of the Faculty to feel welcome, effectively participant of its course, respected in their individuality and motivated to collaborate with the other.

Author Biographies

  • Ana Cristina Fricke Matte, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    É professora da Faculdade de Letras da UFMG, pesquisadora na área de Linguagem e Tecnologia, semioticista com mestrado e doutorado pela FFLCH/USP e pós-doutorado em Fonoestilística pela UNICAMP. Leciona disciplinas online desde 2005, sempre utilizando recursos abertos e software livre. É autora do livro "Sementes de Educação Aberta e Cultura Livre" (Pedro & João Editores, 2018) e diretora do Grupo Texto Livre.

  • Adriane Teresinha Sartori, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
    É doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e professora da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Dedica-se à formação de professores em projetos de pesquisa/extensão, na graduação em Letras e no mestrado profissional em Letras (Profletras-UFMG). Interessa-se, sobretudo, por ensino de leitura e produção escrita em perspectivas críticas de educação.  
  • Daniervelin Renata Marques Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    É doutora em Letras pela Universidade de São Paulo, mestre em Linguística Aplicada e licenciada em Português/Francês pela Faculdade de Letras/UFMG. É professora da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes campos: Ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa, Semiótica Discursiva, Linguagem e Tecnologia, Recursos Educacionais Abertos e Gêneros Digitais.

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Published

2019-05-09

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Article

How to Cite

A proposal to welcome Higher Education students: the ALCE. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–16, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.2554. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2554. Acesso em: 18 dec. 2024.