The importance of Paulo Freire in humanizing education in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34551

Keywords:

Paulo Freire, Humanizing education, Higher education

Abstract

The article is part of a research that has as one of the central elements the freirean education. The aim of this paper, with a theoretical approach, is to reflect about the possibilities of humanizing education processes in higher education with a focus on the construction of human dignity and freedom. Firstly, the meaning of being a professor committed to people’s humanization, freedom and dignity is addressed. Afterwards, the contribution that the education process may give to people is presented, expecting to strengthen humanization and, thus, to help people construct a more dignified life. In conclusion, the importance of Paulo Freire to the education process is highlighted, as well as higher education professors’ actions in constructing people’s dignity and humanization

Author Biographies

  • Marcelo Augusto da Costa, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), Campo Grande, MS, Brasil.

    Graduado em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN (2015). Mestrando em Educação na Universidade Católica Dom Bosco – UCDB. É membro do grupo de pesquisa Currículo, Práticas Pedagógicas e Formação de Professores.

  • Ruth Pavan, Universidade Católcia Dom Bosco

    Mestre e doutora em Educação pela UNISINOS. Pós-doutoramento em Educação pela UMINHO. Professora do programa de pós-graduação em Educação da Universidade Católica Dom Bosco – PPGE/UCDB. Bolsista de Produtividade do CNPQ. Coordenadora do grupo de pesquisa Currículo, Práticas Pedagógicas e Formação de Professores.

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Published

2021-10-21

Issue

Section

Special section: Paulo Freire Centenary

How to Cite

The importance of Paulo Freire in humanizing education in Higher Education. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–13, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.34551. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34551. Acesso em: 19 dec. 2024.