The democratization of Libras teaching for students in health area
experience report
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.39489Keywords:
Brazilian Sign Language, hearing impairments, health science, accessibility, higher educationAbstract
This article aims to report the experience obtained from the realization of a Brazilian Sign Language teaching workshop and to describe how it enabled education about the deaf community and promoted practices that sought to favor the inclusion and accessibility of these people. The workshop classes were held for students from different courses in health area of a public university and were related to the health care of the deaf people. Educational videos on the subject were produced and disseminated on the University social networks, aiming at a greater dissemination of information. It was observed that many barriers still need to be overcome in terms of assistance of the deaf community. However, activities such as these can facilitate the democratization of knowledge on the subject and promote awareness of the need for communication through the Brazilian Sign Language for a qualified and humanized service for deaf people.
Downloads
References
ALMEIDA, Rodrigo Brito de; SILVA, Elenira Pereira da; TEOTÔNIO, Leoric Fernandes. As Abordagens Educacionais: Consequências da Metodologia Fônica na Educação de Surdos. Id on Line: Revista Multidisciplinar de Psicologia, v. 15, n. 57, p. 203-214, out. 2021. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v15i57.3190. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3190/5020. Acesso em: 27 out. 2022.
ALVES, Elizabete Gonçalves; FRASSETTO, Silvana Soriano. Libras e o desenvolvimento de pessoas surdas. Aletheia, Canoas, v. 46, p. 211-221, jan./abr. 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1150/115048330017.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.
BRASIL. Comissão Nacional, Relatório de Atividades. Ano Internacional das Pessoas Deficientes. Urca, Rio de Janeiro: Imprenta, 1981. Disponível em: https://docplayer.com.br/16960000-Comissao-nacional-relatorio-de-atividades-brasil.html. Acesso em: 27 out. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, DF, 6 jul. 2015. Seção 1. p. 2. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 1 abr. 2022
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.436 de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, DF, 25 abr. 2002. Seção 1. p. 23. da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/cCivil_03/LEIS/2002/L10436.htm. Acesso em: 16 mar. 2022.
CHAVEIRO, Neuma; BARBOSA, Maria Alves; PORTO, Celmo Celeno; MUNARI, Denise Bouttelet; MEDEIROS, Marcelo; DUARTE, Soraya Bianca Reis. Atendimento à pessoa surda que utiliza a língua de sinais, na perspectiva do profissional de saúde. Revista Cogitare Enfermagem, Goiânia-GO, v. 39, ed. 4, p. 639-645, out/dez 2010. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/20359/13520. Acesso em: 15 mar. 2022.
DIZEU, Liliane Correia Toscano de Brito; CAPORALI, Sueli Aparecida. A língua de sinais constituindo o surdo como sujeito. Educação & Sociedade, v. 26, n. 91, p. 583-597, maio/ago. 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LScdWL65Vmp8xsdkJ9rNyNk/?lang=pt. Acesso em: 18 mar. 2022.
FERREIRA, Pedro Henrique Gonçalves; CALDAS, Pedro Vitor Nunes de Sá; PAULA, Mariana Oliveira De; ALVAREZ-LEITE, Maria Eugênia; LANA, Márcia Almeida. Educação em Saúde e E-learning: o uso da rede social aliada ao processo de ensino-aprendizagem da Biossegurança em Odontologia. Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão, Belo Horizonte, v. 5, n. 9, p. 138-150, 2021. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/conecte-se/article/view/25635. Acesso em: 15 mar. 2022.
FERREIRA, Wendel Menezes; NASCIMENTO, Sandra Patrícia de Faria do; PITANGA, Ângelo Francklin. Dez Anos da Lei da Libras: Um Conspecto dos Estudos Publicados nos Últimos 10 Anos nos Anais das Reuniões da Sociedade Brasileira de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 185-193, ago. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/0104-8899.2014002. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc36_3/05-EA-36-13.pdf. Acesso em: 18 mar. 2022.
GOMES, Letícia Ferreira; MACHADO, Fernanda Cordeiro; LOPES, Mayara Melo; OLIVEIRA, Raiane Soares; MEDEIROS-HOLANDA, Bruno; SILVA, Luciana Bonifácio; BARLETTA, Janaína Bianca; KANDRATAVICIUS, Ludmyla. Conhecimento de Libras pelos Médicos do Distrito Federal e Atendimento ao Paciente Surdo. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, DF, v. 41, n. 4, p. 551-556, out./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n3RB20160076. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/xWSdRHms6gthB4YzWgpZfwt/?lang=pt#. Acesso em: 11 mar. 2022.
LOPES, Bianca Cardoso; SILVA, Milene Babeles Viana; HÓ, Flávia Galvão; RODRIGUES, Andressa Kênia de Almeida; RAMOS, Kaliani Ângelo; FIGUEIREDO, Adriana Maria de. O atendimento em Libras como garantia da universalidade, da integralidade e da equidade no acesso à saúde: uma revisão narrativa. Brazilian Medical Students Journal, Ouro Preto, v. 5, n. 8, out. 2021. DOI: https://doi.org/10.53843/bms.v5i8.69. Disponível em: https://bms.ifmsabrazil.org/index.php/bms/article/view/69/54. Acesso em: 10 mar. 2022.
MACIEL, Laura Caroline; BORGES, Luhana Donara. Os desafios da inclusão da Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) na área da saúde. [S. l.]: REVISTA INSPIRAR gestão & desenvolvimento, jan./jun. 2019. Disponível em: http://faculdadeinspirar.com.br/revistagd/wp-content/uploads/2019/08/af_laura_laurane.pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.
NASCIMENTO, Gicélia Barreto; FORTES, Luciana de Oliveira; KESSLER, Themis Maria. Estratégias de comunicação como dispositivo para o atendimento humanizado em saúde da pessoa surda. Santa Maria, v. 41, n. 2, p. 241-250, jul./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n3RB20160076. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revistasaude/article/view/15121/pdf. Acesso em: 11 mar. 2022.
SILVA, Edvaldo Feliciano da; CAMPOS, Marineide Furtado. O percurso dos surdos na história e a necessidade da LIBRAS para a inclusão dos sujeitos na escola. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE JOVENS INVESTIGADORES (JOIN), 2017. Campina Grande. Anais III JOIN/ Edição Brasil. Açores, Portugal: Editora Realize, 12 out. 2017. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/join/2017/TRABALHO_EV081_MD1_SA144_ID1281_12092017192714.pdf. Acesso em: 16 mar. 2022.
SILVA, Felipe Gava. O direito de ouvir com os olhos. In: ENCONTRO TOLEDO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA (ETIC), v. 11, n. 11, 2015, Presidente Prudente. Anais do Encontro Toledo de Iniciação Científica Prof. Dr. Sebastião Jorge Chammé. Presidente Prudente: Toledo Prudente Centro Universitário, 2015. Disponível em: http://intertemas.toledoprudente.edu.br/index.php/ETIC/article/view/5084. Acesso em: 16 mar. 2022.
STROBEL, Karin. História da educação de surdos. 2009. Licenciatura em Letras-LIBRAS – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2009. Disponível em: https://www.libras.ufsc.br/colecaoLetrasLibras/eixoFormacaoEspecifica/historiaDaEducacaoDeSurdos/assets/258/TextoBase_HistoriaEducacaoSurdos.pdf. Acesso em: 18 mar. 2022.
VIEIRA, Claudia Regina; MOLINA, Karina Soledad Maldonado. Prática pedagógica na educação de surdos: o entrelaçamento das abordagens no contexto escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844179339. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/jm5q3PJ3ttkjZrfwJJyzh7n. Acesso em: 09 nov. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Diego André Resende Assis, Bruna Stéfanie Pereira, Leonara Emanuelle Honório Silva, Erika Fernanda Clark, Sirley Alves da Silva Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

























