Institutional strategies and support for teachers' professional development

the case of Portuguese polytechnic institutes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41658

Keywords:

teachers' professional development, polytechnic higher education in Portugal, Bologna process, higher education pedagogy

Abstract

Teachers' professional development is fundamental to promote the quality of higher education in contemporary times. The access to a plurality (formal and informal) of professional learning opportunities should not depend solely on the motivation and initiative of the university lecturer, but should be assumed as a collective responsibility in higher education institutions. Based on these assumptions, the article aims to analyze the strategies and supports for pedagogical training and professional development present in the projects of public polytechnic higher education institutions in Portugal. From a methodological perspective, in this study, we adopted documentary research and considered as corpus the institutional documents published online. The results obtained reveal that the attention given to the topic of pedagogical training emphasizes initiatives aimed at developing skills in the area of technology and collaboration between peers. Although these initiatives appear to be relevant in contemporary times, it can still be concluded that there are few institutional measures to promote professional development centered on the pedagogical training of academics.

Author Biographies

  • Susana Pinto Gomes, Universidade de Lisboa/Instituto de Educação (UIDEF), Lisboa, Portugal.

    Susana Pinto Gomes é bolseira de investigação no doutoramento em Educação, especialização em Formação de Professores e Supervisão, no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, em Portugal. Licenciou-se em Ciências Sociais na Universidade Aberta e concluiu mestrado em Ciências da Educação pela Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa.

  • Mariana Gaio Alves, Universidade de Lisboa/Instituto de Educação (UIDEF), Lisboa, Portugal.

    Mariana Gaio Alves é professora associada com agregação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa em Portugal. Licenciou-se em Sociologia no ISCTE e concluiu mestrado e doutoramento em Ciências de Educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa.

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Published

2023-11-20

Issue

Section

Article

How to Cite

Institutional strategies and support for teachers’ professional development: the case of Portuguese polytechnic institutes. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41658. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/41658. Acesso em: 22 dec. 2024.