Arch of Charles Maguerez
reflective enhancer in health education in the stricto sensu graduate program
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.45233Keywords:
health education, problem-based learning, graduate education, competency-based education, public health educationAbstract
The objective of this article is to report the experience of postgraduate students when using the Charles Maguerez Arc as a methodology that problematizes and enhances critical-reflective and creative thinking in a health education discipline. The method is experience report on the construction of the Arch developed in the Postgraduate Course in Health and Rurality. This study addresses the theoretical aspects of education as a promotion tool. The problematizing learning proposal, together with the theoretical-conceptual convergences supported by Freire's theory, allowed reflections and connections between pedagogical practices and the dialogue of health processes experienced by master's students. This enabled disaccommodation and critical reflection on ideal-real practice. The development of the Charles Maguerez Arch as a tool for promoting health education showed that it is possible to use educational theories and active methodologies in the field of health, as the critical-reflective approach gives those involved the opportunity to become protagonists in your teaching-learning process.
References
ALMEIDA, Janaína Rocha de Sousa; BIZERRILI, Davi Oliveira; SALDANHA, Kátia de Góis Holanda; ALMEIDA, Maria Eneide Leitão de. Educação permanente em saúde: uma estratégia para refletir sobre o processo de trabalho. Revista da ABENO, Londrina, v. 16, n. 2, jun. 2016. Disponível em: http://revodonto.bvsalud.org/pdf/abeno/v16n2/a03v16n2.pdf. Acesso em: 27 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v16i2.248
ARANHA, Maria Lucia de Arruda. Filosofia da educação. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Moderna, 1996.
BARRETO, Ana Cristina Oliveira; REBOUÇAS, Cristiana Brasil de Almeida; AGUIAR, Maria Isis Freire de; BARBOSA, Rebeca Bandeira; ROCHA, Suzy Ramos; CORDEIRO, Lucélia Malaquias; MELO, Karine Moreira de; FREITAS, Roberto Wagner Júnior Freire de. Perception of the primary care multiprofessional team on health education. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 72, n. 1, p. 266-273, fev. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0702. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/9VjrMMcnrxDBrjK5rdt9qXk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0702
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma reflexão teórico-epistemológica. Londrina: EDUEL, 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/rfe.v3i2.8635462
BI, Minghong; ZHAO, Zhibiao; YANG, Jingru; WANG, Yaping. Comparison of case-based learning and traditional method in teaching postgraduate students of medical oncology. Medical Teacher, [S.L.], v. 41, n. 10, p. 1124-1128, 19 jun. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/0142159x.2019.1617414. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/0142159X.2019.1617414?needAccess=true&role=button. Acesso em: 5 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/0142159X.2019.1617414
BORDENAVE, Juan Díaz; PEREIRA, Adair Martins. Estratégias de ensino aprendizagem. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.
CAMARGO, Rosa Maria Bortolotti de; GABBI, Gabriela Fontana; LEMES, João Loredi; BRENNER, Carmen Eloísa Berlote. Os principais autores da corrente crítico-reprodutivista. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 3, n. 1, p. 224-239, 2017. Universidade Estadual de Campinas. DOI: http://dx.doi.org/10.22348/riesup.v3i1.7740. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8650584. Acesso em: 15 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.22348/riesup.v3i1.7740
COLOMBO, Andreia Aparecida; BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez e sua relação com os saberes de professores. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 28, n. 2, p. 121-146, jul./dez. 2007. Disponível em: https://acmfccapixaba.files.wordpress.com/2014/09/metodologia-da-problematizacao-5.pdf. Acesso em: 01 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0383.2007v28n2p121
DYNIEWICZ, Ana Maria. Metodologia da pesquisa em saúde para iniciantes. São Caetano do Sul: Difusão, 2009.
FERREIRA, Darlisom Sousa; RAMOS, Flávia Regina Souza; TEIXEIRA, Elizabeth; MONTEIRO, Wagner Ferreira; AGUIAR, Aldalice Pinto de. Obstacles to the educational praxis of nurses in the Family Health Strategy. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 42, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20190521. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/G3yCr8zTmPYmJJsJSvh3pPL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20190521
FERLA, Alcindo Antônio. Um ensaio sobre a aprendizagem significativa no ensino da saúde: a interação com territórios complexos como dispositivo. Saberes Plurais: Educação na Saúde, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 81-94, 30 dez. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.54909/sp.v5i2.119022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/119022. Acesso em: 18 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.54909/sp.v5i2.119022
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. Paz e Terra (Coleção leituras): São Paulo, 2004.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 15. ed. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 2015.
MACEDO, Kelly Dandara da Silva; ACOSTA, Beatriz Suffer; SILVA, Ethel Bastos da; SOUZA, Neila Santini de; BECK, Carmem Lúcia Colomé; SILVA, Karla Kristiane Dames da. Active learning methodologies: possible paths to innovation in health teaching. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, jul. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0435. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/XkVvYBMtbgRMLxQvkQGqQ7z/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0435
MALVEZZI, Edson; OGATA, Márcia Niituma; OLIVEIRA, José Maurício de; CAMPOS, Gastão Wagner de Sousa. Apropriação social do Sistema Único de Saúde: ouvindo a voz dos usuários. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, p. 1-16, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/interface.200291. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/bfmJYD4YgSH7dCPfN8qPKdp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.200291
MEDEIROS, Eliabe Rodrigues de; SOARES, Manoelle Fernandes da Silva; REBOUÇAS, Danielle Gonçalves da Cruz; NETA, Maria Nazaré Chacon de Matos; SILVA, Sandy Yasmine Bezerra e; PINTO, Erika Simone Galvão. Ações executadas no Programa Saúde na Escola e seus fatores associados. Avances En Enfermería, Bogotá, v. 39, n. 2, p. 167-177, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.15446/av.enferm.v39n2.86271. Disponível em: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/86271. Acesso em: 10 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.15446/av.enferm.v39n2.86271
MELO, Priscila de Oliveira Cabral; MENDES, Ryanne Carolynne Marques Gomes; LINHARES, Francisca Márcia Pereira; GUEDES, Tatiane Gomes. Production and use of educational technologies in nursing post-graduation. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 75, n. 5, p. 1-5, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0510. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/MW3JGffmK9dbWkCsGtjWydn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2021-0510
PEREIRA, Vilmar Alves; CERDA CERDA, Cristian Danilo. A importância das teorias da educação na formação do educador: reflexões Brasil - Nicarágua. Momento – Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 27, n. 2, p. 352-368, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14295/momento.v27i2.7450. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/7450. Acesso em: 18 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v27i2.7450
PRADO, Marta Lenise do; VELHO, Manuela Beatriz; ESPÍNDOLA, Daniela Simoni; HILDA SOBRINHO, Sandra; BACKES, Vânia Marli Schubert. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 172-177, mar. 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1414-81452012000100023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/89NXfW4dC7vWdXwdKffmf4N/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 8 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000100023
PUEYO-GARRIGUES, María; WHITEHEAD, Dean; PARDAVILA-BELIO, Miren I.; CANGA-ARMAYOR, Ana; PUEYO-GARRIGUES, Sara; CANGA-ARMAYOR, Navidad. Health education: a rogerian concept analysis. International Journal Of Nursing Studies, [S.L.], v. 94, p. 131-138, jun. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.03.005. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0020748919300732?via%3Dihub. Acesso em: 5 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.03.005
REZER, Ricardo. Pedagogia das competências como princípio de organização curricular: “efeitos colaterais” para a educação superior.... Revista Educação, Santa Maria, v. 45, n. 1, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644435008. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/34008. Acesso em: 20 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644435008
SAKAI, Marcele Yumi; SILVA, Thiago Albuquerque; JUNQUEIRA, Simone Rennó; FRIAS, Antônio Carlos. Diálogos com os profissionais do Programa Saúde na Escola: potencialidades e fragilidades de uma experiência. Saberes Plurais: Educação na Saúde, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 115-124, 30 dez. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.54909/sp.v5i2.117386. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/117386. Acesso em: 5 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.54909/sp.v5i2.117386
SANTOS, Telma Temoteo. O Arco de Maguerez e a aprendizagem baseada em projetos na educação em saúde. Revista Educação Pública, v. 20, n. 7, fev. 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/7/o-arco-de-maguerez-e-a-aprendizagem-baseada-em-projetos-na-educacao-em-saude. Acesso em: 16 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.20438/ecs.v7i2.320
SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SEABRA, Cícera Amanda Mota; XAVIER, Samyra Paula Lustoza; SAMPAIO, Yana Paula Coêlho Correia; OLIVEIRA, Mirna Fontenele de; QUIRINO, Glauberto da Silva; MACHADO, Maria de Fátima Antero Sousa. Health education as a strategy for the promotion of the health of the elderly: an integrative review. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, Rio de Janeiro, v. 22, n. 4, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-22562019022.190022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbgg/a/xmDgQQxDN4gPRWgTQHysZXn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-22562019022.190022
SILVA, Augusto Santana Palma; LIMA, Pedro Augusto Leão; SAAD, Paulo Fernandes; SAAD, Karen Ruggeri; VALOTTA, Luis Alberto. Metodologias ativas em cursos de pós-graduação em instituições de ensino superior brasileiras: Revisão de escopo. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, [S.L.], v. 21, n. 3, p. 562-584, 2022. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen21/REEC_21_3_7_ex1893_665.pdf. Acesso em: 01 mar. 2023.
SILVA, Letícia Alves Corrêa; MIRANDA, Nayara Garcez; COSTA, Aline Beatriz de Jesus; HERCULANO, Juliana Carmozina; RICOMINI, Caroline Jonas Rezaghi. Insegurança alimentar e nutricional: capacitação no rastreio e manejo para profissionais de saúde da Atenção Primária à Saúde do Distrito Federal. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 12, n. 2, e27212240207, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v12i2.40207. Acesso em: 01 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v12i2.40207
SILVA, Luiz Alberto Ruiz da; PIVETA JUNIOR, Orides; COSTA, Paulo Ramsés da; RENOVATO, Rogério Dias; SALES, Cibele de Moura. O arco de Maguerez como metodologia ativa na formação continuada em saúde. Interfaces Científicas – Educação, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 41-54, 2 abr. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p41-54. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/5274. Acesso em: 5 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p41-54
SOARES, Jeferson Rosa; VIÇOSA, Cátia Silene Carrazoni Lopes; COSTELLA, Roselane Zordan; ROBAINA José Vicente Lima. Metodologia da problematização com Arco de Maguerez: Conhecimento de professores de Escolas Municipais em Palmeira Das Missões/RS. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, [S.L.], v. 11, n. 1, 2022. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/243325. Acesso em: 01 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v11.n1.a5836
SOARES, Renata Godinho; ILHA, Phillip Vilanova; COPETTI, Jaqueline. Temas transversais e metodologia da problematização: uma abordagem no ensino superior. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, Petrolina, v. 11, n. 26, p. 150-170, 2021. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/1385. Acesso em: 10 ago. 2022.
SOUZA, Jeane Barros de; BARBOSA, Maria Helena Pires Araújo; SCHMITT, Helen Bruggemann Bunn; HEIDEMANN, Ivonete Terezinha Schülter Buss. Paulo Freire’s culture circles: contributions to nursing research, teaching, and professional practice. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 74, n. 1, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0626. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/tJ7yxnDCD8cKJb7JYWRX7yk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0626
UBESSI, Liamara Denise; MENESES, Michele Neves; SILVA, Larissa Dall’ Agnol da; COIMBRA, Valéria Cristina Christello; KANTORSKI, Luciane Prado; ROCHA, Cristianne Maria Famer. Educação permanente em saúde: experimentando jeitos de ver, viver, sentir e tecer o sistema único de saúde. Saberes Plurais: Educação na Saúde, [S.L.], v. 5, n. 2, p. 71-80, 30 dez. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.54909/sp.v5i2.118777. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/118777. Acesso em: 5 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.54909/sp.v5i2.118777
VIEIRA, Yohana Pereira; SANTOS, Luana Escobar dos; PETRY, Letícia; OLBERMANN, Eliziane Deves; FRICK, Queila Campos; CAVALHEIRO, Michele de Assis Benachio; MUNIZ, Fabiéli Vargas; COLOMÉ, Isabel Cristina dos Santos. Controle social em ação: experiência de implantação de um conselho local de saúde. Brazilian Journal Of Health Review, Paraná, v. 3, n. 6, p. 16881-16890, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/20526. Acesso em: 23 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n6-118
VITORINO, Eduardo; IVATA, Lais Carvalho dos Santos; NUNES, Nicole Silva; MARTINS, Julia Souza; PEREIRA, Maria Carolina Marques; MESQUITA, Pollyana dos Santos; OLIVEIRA, Maria Giulia Costa de; ALMEIDA, Larissa Bezerra de; MORAES, Leonam Barbosa de; SILVA, Patrícia Costa dos Santos da. Metodologia da problematização na educação em saúde sobre alimentação e imunidade. Revista Elo – Diálogos em Extensão, Viçosa, v. 11, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.21284/elo.v11i.15055. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055/7710. Acesso em: 1 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.21284/elo.v11i.15055
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fabiane Debastiani, Juliana Fabris, Camila Franceschi, Ethel Bastos da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).