Paulo Freire and Operation Cleaning
repression and resistance to the 1964 coup at the University of Recife
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.52837Keywords:
1964 coup, repression, resistance, university, professor Paulo FreireAbstract
This paper analyzes repression and resistance to the 1964 coup in Brazilian universities. To understand this first repressive cycle, called "Operation Cleaning", the case of the University of Recife, currently the Federal University of Pernambuco, was examined, focusing on the investigation of Paulo Freire and his collaborators of the Paulo Freire method of literacy, developed at the Service of Cultural Extension in partnership with the Popular Culture Movement (1960-1964). The methodology of this work dialogues with the contributions of the history of education from a sociocultural and political perspective, using mainly techniques from historical biography, in an approach that we call rhizohistory. The documentary corpus covers hemerographic and institutional sources and reports from national and regional truth commissions. The results reveal that professor Paulo Freire and his collaborators were the main targets of human rights violations in the educational and university environment in the state of Pernambuco in 1964, also highlighting the dynamics of resistance articulated by university professors in the procedural plots of the nascent military dictatorship.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.
BOURDIEU, Pierre. Homo Academicus. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2013.
BRASIL. Ato Institucional Nº 1, de 9 de abril de 1964. Dispõe sobre a manutenção da Constituição Federal de 1946 e as Constituições Estaduais e respectivas Emendas, com as modificações introduzidas pelo Poder Constituinte originário da revolução Vitoriosa. Rio de Janeiro, GB: Diário Oficial da União, 1964.
BRASIL. Comissão Nacional da Verdade. v. 3. Brasília: CNV, 2014.
BRAYNER, Nadja Maria Miranda; BARBOSA, Maria do Socorro Ferraz. Graves violações dos direitos humanos nos meios educacionais culturais. In: Pernambuco. Comissão Estadual de Memória e Verdade Dom Helder Câmara: relatório final. V. 2. Recife: CEPE, 2017.
BRITO, Tásso Araújo. A toga e a espada: Mércia Albuquerque e Gregório Bezerra na Justiça Militar (1964-1969). Dissertação (Mestrado em História) – PPGH/UFPE, Recife, 2015.
CAVALCANTI, Paulo. O caso eu conto, como o caso foi: da Coluna Prestes à queda de Arraes: memórias. São Paulo: Alfa-Ômega, 1978.
CHARLE, Christophe. La république des universitaires, 1870 – 1940. Paris: Le Seuil, 1994.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed. Lisboa: DIFEL, 2002.
COMISSÃO NACIONAL DA VERDADE. Documentação encadernada relacionada ao período da ditadura militar e produzida no âmbito da Universidade Federal de Pernambuco. 1-123. Localização: FUNDO: CNV. BR RJANRIO CNV.0.ERE.00092000680201311, Dossiê, Rio de Janeiro (AN – Arquivo Nacional). 2013.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs – Capitalismo e Esquizofrenia. v. 1; Rio de Janeiro: 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo. Capitalismo e esquizofrenia 1. Lisboa: Assírio e Alvim, 2004.
DENÚNCIA contra indiciados. Diário de Pernambuco, 12 jun. 1965, p. 9.
DIÁRIO OFICIAL só hoje publica o último listão. Diário de Pernambuco, 11 out. 1964, p. 1-10.
DOSSE, François. O desafio biográfico. Escrever uma vida. São Paulo: USP, 2009.
DREIFUSS, René Armand. 1964: A conquista do Estado. Ação política, poder e golpe de classe. 2. ed. Petrópolis: 1981.
FERREIRA, Jorge. GOMES, Ângela de Castro. 1964: o golpe que derrubou um presidente, pôs fim ao regime democrático e instituiu a ditadura no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 23. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
FREIRE, Paulo. Inquérito da Universidade do Recife, na íntegra. Recife: Universidade do Recife, 1964.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
HOBSBAWM, Eric J. Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
LEITE, Sebastião Uchoa. Rádio Universidade: primeira etapa. Última Hora. 08 mar. 1964 p. 8.
MAIS DE QUARENTA indiciados. Diário de Pernambuco, 09 out. 1964, p. 7.
MELLO, Almeri Bezerra. Para além dos verdes mares. Recife: Massangana, 2006.
MIRANDA, Maria do Carmo Tavares. DECLARAÇÃO. Diário de Pernambuco, 19 maio 1962, p.2.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o regime militar. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
NAPOLITANO, Marcos. 1964: História do regime militar brasileiro. São Paulo: Contexto, 2016.
PERNAMBUCO. Comissão Estadual de Memória e Verdade Dom Helder Câmara: relatório final. V. 1. Recife: CEPE, 2017a.
PERNAMBUCO. Comissão Estadual de Memória e Verdade Dom Helder Câmara: relatório final. V. 2. Recife: CEPE, 2017b.
RECUSADA a denúncia. Diário de Pernambuco, 17 jun. 1965, p. 9.
ROLLEMBERG, Denise; QUADRAT, Samantha Viz (org.). A construção social dos regimes autoritários. Legitimidade, consenso e consentimento no século XX. Brasil e América Latina. v. 2. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2010.
SANTOS, Eduardo Heleno de Jesus. Extrema-direita, volver! Memória, ideologia e política dos grupos formados por civis e militares da reserva. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) – PPGCP/UFF, Niterói, 2009.
STM concede habeas corpus. Diário de Pernambuco, 10 dez. 1967, p. 10.
STM concede mandado. Diário de Pernambuco, 21 abr. 1968, p. 5.
STONE, Lawrence. Prosopografia. In: Revista de Sociologia e Política, v. 19, n. 39, jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782011000200009
TEIXEIRA, Flávio Weinstein. O movimento e a Linha: presença do Teatro do estudante e d’O Gráfico amador no Recife (1946-1964). Recife: UFPE, 2007.
UNIVERSIDADE DO RECIFE. Atas do Conselho Universitário. Abr-dez. 1964b.
VERAS, Dimas Brasileiro. Sociabilidades letradas no Recife: a revista Estudos Universitários (1962-1964). Recife: UFPE, 2012.
VERAS, Dimas Brasileiro. Palácios cariados: a elite universitária e a ditadura militar – o caso da Universidade Federal de Pernambuco (1964-1975). Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.
VERAS, Dimas Brasileiro. A queda do reitor João Alfredo: ação midiática conservadora e a repressão aos dirigentes universitários no Golpe de 1964. TOPOI (Rio de Janeiro), v. 22, p. 228-248, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-101x02204611
VERAS, Dimas Brasileiro. Paulo Freire e o golpe de 1964: história, memória e esperança. In: VASCONCELOS, Joana Salém (org.). Paulo Freire e a Educação Popular: esperança em tempos de barbárie. São Paulo: Elefante, 2023.
VERAS, Dimas Brasileiro. Entrevista. In: VASCONCELOS, Joana Salém (org.). Inquérito Paulo Freire: a ditadura interroga o educador. São Paulo: Elefante, 2024.
ZUMBI, Chico Science & Nação. Da lama ao Caos. Rio de Janeiro: CHAOS, 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dimas Brasileiro Veras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

























