Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law

Authors

  • Robson Figueiredo Brito Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0557-3185

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.11985

Keywords:

Knowing Law students, Knowledge Formation, Literacy, Learning Survey

Abstract

This work is an excerpt based on the chapter of research methodology of the doctorate thesis whose object is to study the effects of a didactic-pedagogical proposal of academic literacy in the class of Scientific Methodology, regarding the discursive-linguistic traces that reveal movements of belonging to the academic community. This paper proposes to present the instrument Knowing Law students to identify the university students who participated in this experiment. With this goal, this article works with the assumption that the construction of knowledge, in the disciplinary scope, is effective once the subject, in social interaction, takes positions while assimilating information, learning concepts, establishing procedures, and recognizing characteristic elements of the scientific research. It led us to create an instrument to diagnose the readers and writers subject-students. After compilation of data, it was possible to catch identity characteristics, regarding how the students conceive reading, writing and studying scientific texts in this class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robson Figueiredo Brito, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professor de Filosofia, psicólogo clínico (PUC Minas). Mestre e doutor em Letras: Linguística e Língua Portuguesa pelo PPG-Letras PUC Minas, pesquisador do NELLF (Núcleo de Estudos da Linguagem, Letramentos e Formação), professor adjunto I do Departamento de Filosofia e da Faculdade Mineira de Direito.

References

ASSIS, Juliana Alves. “Eu sei, mas não consigo colocar no papel aquilo que eu sei”: representações sobre os textos acadêmico-científicos. In: RINCK, Fanny; BOCH, Françoise; ASSIS, Juliana Alves. Letramento e formação universitária. Campinas: Mercado das Letras, 2015.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. O problema do texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 6. ed. Tradução por Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Tradução por Paulo Bezerra. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral I. 5. ed. São Paulo: Pontes, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola, 2008.

BRITO, Robson Figueiredo. Posicionamentos discursivos e identitários de sujeitos universitários em experiência de letramento acadêmico em um curso de Direito. 2019. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras, PUC Minas, Belo Horizonte, 2019.

CHARAUDEAU, Patrick; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de análise do discurso. Tradução por Fabiana Komesu. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

DAHLET, Patrick. Dialogização e paisagens do sujeito. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: dialogismo e construção de sentido. 2. ed. Campinas: Unicamp, 2005.

FINA, Ana. Discourse and Identity. In: VAN DIJK, Teun. A. (org.). Discourse Studies: a multidisciplinary introduction. Tradução por Jane Quintiliano Guimarães Silva. London: Sage Publications Ltda, 2006.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução por Luiz Felipe Baeta Neves. Petrópolis: Vozes, 1986.

GARCEZ, Lucília. A escrita e o outro: os modos de participação na construção do texto. Brasília: UNB, 2010.

HOLLAND, Doroty et al. Identity and agency in culture. In: HOLLAND, Doroty. Words. New York, Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

HYLAND, Ken. Disciplinary identities: individuality and community in academic discourse. Tradução por Jane Quintiliano Guimarães Silva. New York, Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

LEA, Mary; STREET, Brian. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014.

LESSARD, Claude; TARDIF, Maurice. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

MARI, Hugo. Os lugares do sentido. Campinas: Mercado das Letras, 2008.

MORAES, Paulo W. Teixeira. Educação a partir de uma perspectiva etnográfica. Psicologia Ciência e Profissão, v. 20 n. 1, p. 58-67, mar. 2000.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução por Eni Orlandi. 5. ed. Campinas: Unicamp, 2014.

RENFREW, Alastair. Mikhail Bakhtin. Tradução por Marcos Marcolino. São Paulo: Parábola, 2017.

STREET, Brian, V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução por Marcos Bagno. São Paulo: Parábola, 2014.

VASCONCELLOS, Celso S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico. 14. ed. São Paulo: Libertad, 2014.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e Filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução por Shiela Grilo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2019-10-04

How to Cite

BRITO, R. F. Perception of the readers and writers subjects in the experience of academic literacy in Law. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–20, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.11985. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/11985. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article