What does Cinderela and Beauty and the Beast got to do with Geography?
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.12547Keywords:
Teacher training, Books for educational purposes, Geography teachingAbstract
The use of books for educational purposes in Geography classes helps to promote interdisciplinarity, while also allowing the stimulation of critical sense and the amplification of knowledge. In this sense, in the discipline of Methodology of Geography Teaching, in the Licentiate course in Geography, the work with literary works was introduced, specially children stories, being these read and thought in the perspective of the work with contents referring to the 2nd year of High School. The purpose of the activity was to provide the licentiates with bases to promote the integration between Literature and Geography. The development of the activity showed, among other results, that most of them didn’t think of using children's stories in Geography classes and that, after performing the activity, they would adopt this practice in their classes.
Downloads
References
A BELA adormecida. Itapevi: Ciranda Cultural Editora e Distribuidora, 2011.
A BELA e a fera. Itapevi: Ciranda Cultural Editora e Distribuidora, 2011.
AZEVEDO, Sandra de Castro de; ALMEIDA, Cilene Gomes Brito de. O paradidático como instrumento facilitador no ensino de geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 4, n. 6, p. 139-148, jan./jun., 2013. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N.6/Rel1av4n6.pdf. Acesso em: 23 maio 2018.
BERALDI, Francielle Bonfim. Geografia e literatura infantil: a construção da linguagem geográfica através de textos literários nas séries iniciais do ensino fundamental. In: SEMANA DE GEOGRAFIA, 12., 2011, Presidente Prudente. Anais […] Presidente Prudente: UNESP, 2011. p. 1-11. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/semanas/geografia/2011/ensinodegeografiaeepistemologia/TCEG01%20-%20Francielle%20Bonfim%20Beraldi.pdf. Acesso em: 25 maio 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 janeiro 2019.
CASTRO Júlia Fonseca. Geografia e literatura: da aproximação ao diálogo. In: SUZUKI, Júlio César; LIMA, Angelita Pereira; CHAVEIRO, Eguimar Felício (org.). Geografia, literatura e arte: epistemologia, crítica e interlocuções [livro eletrônico]. Porto Alegre: Imprensa Livre, 2016.
CAVALCANTI, Zélia. Caderno de Leituras: orientações para o trabalho em sala de aula. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.
CINDERELA. Itapevi: Ciranda Cultural Editora e Distribuidora, 2011.
CUNHA, André Victor Cavalcanti Seal da. Livros didáticos de história: uma análise das apropriações pela prática pedagógica dos professores. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 25., 2009, Fortaleza. Anais [...] Fortaleza: UFC, 2009. p. 1-11. Disponível em: http://anais.anpuh.org/wp-content/uploads/mp/pdf/ANPUH.S25.1414.pdf. Acesso em: 23 maio 2018.
FISCARELLI, Rosilene Batista de Oliveira. Material didático: discurso e saberes. Araraquara: Junqueira & Martins Editoras, 2008.
FERNANDES, Bernardo Mançano. O livro paradidático em sala de aula: do planejamento ao uso. In: CASTROGIOVANNI, Antonio C. (org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 5. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2010. p.151-156.
FERNANDES, Felipe Moura. Geografia e literatura (ciência e arte): Proposições para um diálogo. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 33, p.167-176, jan./jun. 2013.
FERRAZ, Cláudio Benito O.; BERALDI, Francielle Bonfim. Geografia e Literatura Infantil: considerações para devires minoritários da educação. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; OLIVEIRA, Simone Santos; PEREIRA, Tânia Regina Dias Silva (org.). Geografias e linguagens: concepções, pesquisas e experiências formativas. Curitiba: CRV, 2013. p. 165-188.
HANSEM, Marilene do Carmo. A leitura como instrumento para a aquisição do conhecimento. In: O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense. Curitiba: Secretaria da Educação, 2012.
HUECK, Karin. O lado sombrio dos contos de fadas. Superinteressante, São Paulo: Editora Abril, ano 30, n. 12, p. 24-33, 2017.
JOÃO e Maria. Itapevi: Ciranda Cultural Editora e Distribuidora, 2011.
LUCCI, Elian Alabi; BRANCO, Lazaro Anselmo; MENDONÇA, Cláudio. Território e sociedade no mundo globalizado, Ensino Médio. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2016. v. 2.
LUCCI, Elian Alabi; BRANCO, Lazaro Anselmo; MENDONÇA, Cláudio. Território e sociedade no mundo globalizado, Ensino Médio. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2016. 3 v.
MAIA, Doralice Sátyro. Uma leitura geográfica da obra de José Lins do Rego: aproximando a literatura do ensino de geografia. In: REGO, Nelson; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; KAERCHER, Nestor André (org.). Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Penso, 2011.
MARTINS, Luís Almeida. De pé, ó vítimas da fome. Visão História, Paço de Arcos: Medipress, n. 28, p. 48-51, abr. 2015.
MUNAKATA, Kazumi. Produzindo Livros Didáticos e Paradidáticos. 1997. 218 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em História e Filosofia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.
NÓVOA, António. O lugar da licenciatura. Revista Educação. 2016. Disponível em: http://www.revistaeducacao.com.br/o-lugar-da-licenciatura/. Acesso em: 23 maio 2018.
OLANDA, Diva Aparecida Machado; ALMEIDA, Maria Geralda. A geografia e a literatura: uma reflexão. Geosul, Florianópolis, v. 23, n. 46, p 7-32, jul./dez. 2008.
ORTEGA, Any Marise; PELOGGIA, Alex Ubiratan Goossens; SANTOS, Fábio Cardoso. A Literatura no caminho da História e da Geografia: Práticas integradas com a Língua Portuguesa. São Paulo: Cortez, 2009.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007.
SALTORIS, Daiala Barroso; CARDOSO, Cristiane. Geografia e Literatura: uma proposta para um ensino interdisciplinar. In: ENCONTRO NACIONAL DE GEÓGRAFOS, 18., 2016, São Luís. Anais [...] São Luís: UFMA, 2016. p. 1-12. Disponível em: http://www.eng2016.agb.org.br/resources/anais/7/1467662012_ARQUIVO_ArtigoENG.pdf. Acesso em: 23 maio 2018.
SILVA, Igor Antônio; BARBOSA, Tulio. O ensino de geografia e a literatura: uma contribuição estética. Caminhos de Geografia. Uberlândia v. 15, n. 49, p. 80–89, mar., 2014.
SILVA, Izabel Cristina. Livro paradidático: uma porta aberta para o ensino de Geografia Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2017. 244 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Geografia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2017.
SILVA, Luciana Bessa. O trabalho docente com livros paradidáticos no ensino médio. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2., 2015, Campina Grande. Anais […] Campina Grande: Centro de Convenções Raymundo Asfora, 2015. p. 1-11. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV045_MD1_SA15_ID1210_27072015165013.pdf. Acesso em: 23 maio 2018.
SOUZA, Josemir da Paixão de. Uma introdução dos livros paradidáticos no ensino de matemática. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DE MATEMÁTICA, 6., 2013, Canoas. Anais [...] Canoa: ULBRA, 2013. p. 1-13.
SOUZA, Fernanda Dione Sales; SANTOS, Sandra Maria Oliveira; MENDES, Geisa Flores. A prática docente do profissional de Geografia no Instituto de Educação Euclides Dantas (IEED) em Vitória da Conquista – BA. In: ENCONTRO BAIANO DE GEOGRAFIA/X SEMANA DE GEOGRAFIA DA UESB, 8., 2011, Vitória da Conquista. Anais […] Vitória da Conquista: UESB, 2011. p. 1-18. Disponível em: http://www.uesb.br/eventos/ebg/anais/3a.pdf. Acesso em: 23 maio 2018.
THOMSON, Ana Beatriz Accorsi. Os paradidáticos no ensino de História: uma reflexão sobre a literatura infantil/juvenil na atualidade. Revista do Lhiste. Porto Alegre, v. 3, n. 4, p. 27-49, jan/jun. 2016.
TROCA, Renata Ávila; CHAIGAR, Vânia Alves. Literatura, história de vida e o ensino da vida das Geografias do “fim do mundo”. In: PORTUGAL, Jussara Fraga; CHAIGAR, Vânia Alves Martins (org.). Cartografia, cinema, literatura e outras linguagens no ensino de Geografia. Curitiba: CRV, 2012. p. 157-171.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).