Teaching trajectories

completing pathways

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.14678

Keywords:

Life history, Professor trajectory, Professor formation, Higher education

Abstract

This article aims to report and ponder about a formative practice held at the Permanent Forum of University Pedagogy on a community university. The main objective of the practice was to provide university professors with moments of understanding the professor's role in their personal and professional life trajectory and how this influences the teaching practice. The used methodology was to work with Life History through the building of a Patchwork. Each participant shared their own experiences each other and that's how the Patchwork was stitched together, connecting stories of different people, who went through different experiences. By analyzing the narratives, we consider that the moments of formation made it possible to bring out life history meanings and how these experiences affect the perspective of the present in their teaching practice, as well as the understanding that both professor and academics are actors of the learning process, as well as individuals endowed with subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rose Aparecida Colognese Rech, Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ), Cruz Alta, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doutoranda e Mestre em Educação nas Ciências (UNIJUÍ), Psicopedagoga e Pedagoga (UNISC). Professora na Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ). Coordenadora do Núcleo de Apoio ao Estudante e ao Professor (NAEP) da UNICRUZ. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Estudos Humanos e Pedagógicos da UNICRUZ.

Fatima Teresinha Lopes da Costa, Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ), Cruz Alta, Rio Grande do Sul, Brasil.

Mestre em Educação (UFSM), Psicopedagoga e Pedagoga (UFSM). Professora na Universidade De Cruz Alta (UNICRUZ). Psicopedagoga do Núcleo de Apoio ao Estudante e ao Professor (NAEP) da UNICRUZ. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Estudos Humanos e Pedagógicos da UNICRUZ.

Marcia Cristina Gouveia Gomes, Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ), Cruz Alta, Rio Grande do Sul, Brasil.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Práticas Socioculturais e Desenvolvimento Social pela Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ). Psicopedagoga e Pedagoga (UNICRUZ). Psicopedagoga do Núcleo de Apoio ao Estudante e ao Professor (NAEP) da UNICRUZ. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Estudos Humanos e Pedagógicos da UNICRUZ.

References

ABRAÃO, Maria Helena Menna Barreto. O professor e o ciclo de vida profissional. In: ENRICONE, Délcia. Ser professor. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BENEDITO, A. V.; FERRER, V.; FERRERES, V. La formación universitaria a debate. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1995.

BOHOSLAVSK, Rodolfo. Orientação vocacional: a estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes, 1980.

FREITAS, Fernanda de Lourdes. A identidade do professor da teoria à prática. Casa do Psicólogo: São Paulo, 2014.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida pessoal dos professores. In: Nóvoa, Antônio (org.). Vidas de professores. Porto: Porto, 1992.

KUPFER, Maria Cristina. Freud e a educação: o mestre do impossível. São Paulo: Scipione, 1992.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. São Paulo: EPU, 2001.

MARQUES, Mario Osório. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2001.

MORIN, Edgar. O método I: a natureza da natureza. Lisboa: Europa América, 1977.

MORGADO, Maria Aparecida. Transferência, sedução e autoridade na relação pedagógica. Revista Espaço Acadêmico. v. 11, n. 131, p. 25-31, 19 mar. 2012.

NÓVOA, Antonio. Os professores e a história de sua vida. In: NÓVOA, Antônio (org.). Os professores e a profissão. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, Antonio; FINGER, Mattias. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, 1988.

PEREIRA, Marcos Villela. Subjetividade e Memória: considerações sobre formação e autoformação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2014.

QUEIROZ, Maria Izaura Pereira de. Relatos orais: do “indizível” ao “dizível”. In: SIMSON, Olga Rodrigues de Moraes Von (org.). Experimentos com histórias de vida: Itália-Brasil. São Pedro: Vértice, 1988.

RECH, Rose Aparecida Colognese. Fotografia 1 - Professores representando suas trajetórias de vida, 2017.

RECH, Rose Aparecida Colognese. Fotografia 2 - A colcha de retalhos exposta na parede da universidade, 2018.

Published

2019-12-03

How to Cite

RECH, R. A. C.; COSTA, F. T. L. da; GOMES, M. C. G. Teaching trajectories: completing pathways. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–15, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.14678. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/14678. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article