Supervised internship in Childhood Education and teacher training in Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15181Keywords:
Physical Education, Childhood education, Guiding documents, Initial formation, Supervised InternshipAbstract
This article analyzes the Supervised Internship disciplines related to Early Childhood Education in Physical Education degree courses, identifying the points of convergence and divergence with the pedagogical guidelines contained in the guiding documents of the first stage of Basic Education. This is a documentary research, which uses as sources the menus and bibliographies of these disciplines in courses offered by public universities, located in Brazilian capitals, in which there are Physical Education teachers working in municipal Early Childhood Education. Sixteen menus and 267 related works from 14 university curricula were examined. The study finds a departure from these menus and bibliographies in relation to the official documents that guide the pedagogical work in Early Childhood Education in the country. It concludes that this distance may lead to difficulties for the expansion of the presence of teachers with training in Physical Education in the first stage of Basic Education and, also, for their permanence.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Sobre as razões das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. In: GARCIA, Regina Leite (org.). Diálogos cotidianos. Petrópolis, RJ: DPA et ali, 2010. p. 67-82.
ANDRADE FILHO, Nelson Figueiredo de. Experiências de movimento corporal de crianças no cotidiano da educação infantil. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2011.
BISCOSNI, Camila Rinaldi; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli. O estágio curricular supervisionado na formação inicial para a docência: as significações dos estagiários como atores do processo. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 4, p. 347-359, set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p347. Acesso em: 20 jul. 2019.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases Da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental. Brasília/DF: MEC, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em: 10 mar. 2019.
CAMARGO, Brigídio Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Florianópolis: Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição – Laccos da Universidade Federal de Santa Catarina, 2013.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
CORSARO, William. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação & Sociedade, v. 26, n. 91, p. 443- 464, maio/ago. 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000200008. Acesso em: 15 jul. 2019.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio. O Pibid e a formação docente em Educação Física para a Educação Infantil. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória-ES, 2015.
MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio. O lugar da Educação Física na Educação Infantil. 2018. Tese (Doutorado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória-ES, 2018.
MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; TOSTES, Luiza Fraga; MELLO, André da Silva. Educação infantil e formação docente: análise das ementas e bibliografias de disciplinas dos cursos de educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 24, p. 10-23, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-8918.77519. Acesso em: 18 jul. 2019.
MELLO, André da Silva et al. Educação Física na Educação Infantil: um estudo em periódicos da área. In: MELLO, André da Silva; SANTOS, Wagner (org.). Educação física na Educação Infantil: práticas pedagógicas no cotidiano escolar. Curitiba: Editora CRV, 2012. p. 41-56.
MELLO, André da Silva et al. Educação Infantil a e Base Nacional Comum Curricular: interfaces com a educação física. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 130-149, set. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p130. Acesso em: 18 jul. 2019.
MOSS, Peter. What future for the relationship between early childhood education and care and compulsory schooling? Research in Comparative and International Education, v. 3, n. 3, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.2304/rcie.2008.3.3.224. Acesso em: 15 jul. 2019.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 17-52.
PIMENTEL, Alessandra. O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 179-195, nov. 2001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742001000300008. Acesso em: 17 jul. 2019.
PINTO, Rubia-Mar Nunes. A formação de professores para a Educação Infantil: desafios para a universidade. Pensar a Prática, Goiânia, v. 4, p. 135-148, jun./jul. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.5216/rpp.v4i0.82. Acesso em: 20 jul. 2019.
SIROTA, Règine. Emergência de uma sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, n. 112, p. 7- 31, mar. 2001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742001000100001. Acesso em: 18 jul. 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes & formação profissional. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).