Review of high school content applied to Biochemistry
an experience against evasion and retention
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15379Keywords:
Biochemistry, Education, Higher education, TutoringAbstract
Rated as a discipline of difficult apprehension among students, Biochemistry has high levels of retention in health courses. Among the peculiarities that explain its aversion, there is the need for a solid repertoire of basic knowledge in Chemistry and Biology, which is often deficient in the previous training of undergraduate students, who originate in unequal socio-educational contexts. The purpose of this study was to discuss the experience developed in the Federal University of Espírito Santo, where a multidisciplinary course of high school content review was organized through Biology and Chemistry tutorials. Based on the participants' self-assessment, it was verified the need to implement the project as a permanent policy, guaranteeing equal conditions of permanence in university, as provided for in the Federal Constitution.
Downloads
References
ANDRADE, Raissa Silva Bacelar; SILVA, Ayres Fran da Silva; ZIERER, Maximiliano de Souza. Avaliação das dificuldades de aprendizado em Bioquímica dos discentes da Universidade Federal do Piauí. Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 24-39, 2015. Disponível em: http://www.bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/690. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v15i1.690.
BRASIL. Lei nº. 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, 29 ago. 2012.
BRASIL. Lei nº. 13.005, de 25 de junho 2014. Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024. Brasília; 2014. Diário Oficial da União, 26 jun. 2014; seção 1 (edição extra): 1, 2014.
COULON, Alain. A condição de estudante: a entrada na vida universitária. Salvador: Edufba, 2008.
COULON, Alain. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201710167954.
FONAPRACE. Observatório do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Estudantis. In: V Pesquisa Nacional de Perfil Socioeconômico e Cultural dos(as) Graduandos(as) das IFES - 2018. Brasília, 2019.
HEIDRICH, Denise Nogueira; ANGOTTI, José André Peres. Implantação e avaliação de ensino semipresencial em disciplinas de Bioquímica utilizando Ambiente Virtual de Aprendizagem. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, São Paulo, v. 8, n.1, p. 45-58, 2010. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/42. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v8i1.42.
INEP. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2017 [recurso eletrônico]. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2019.
NELSON, David L; COX, Michael M. Princípios de Bioquímica de Lehninger. 6ª edição. Porto Alegre: Artmed, 2014.
NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. Tradução e apresentação de Noéli Correia de Melo Sobrinho. São Paulo/Rio de Janeiro: Loyola/Editora PUC-Rio, 2003.
PEREIRA, Alexandre Severino. Retenção discente nos cursos de graduação presencial da Ufes. 2013. Dissertação (Mestrado em Gestão Pública) – Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Universidade Federal do Espírito Santo, Espírito Santo, 2013.
PINHEIRO, Tamara Deise Lins; DA SILVA, Juliana Alves; DE SOUZA, Pamella Ramona; DO NASCIMENTO Magnely Moura; DE OLIVEIRA, Hermógenes David. Ensino de Bioquímica para acadêmicos de Fisioterapia: visão e avaliação do discente. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 25-35, 2009. Disponível em: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/35. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v7i1.35.
SGUISSARDI, Valdemar. Educação superior no Brasil: democratização ou massificação mercantil? Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 867-880, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015155688.
SILVEIRA, Joice Trindade; ROCHA, João Batista Teixeira. Produção científica sobre estratégias didáticas utilizadas no ensino de Bioquímica: uma revisão sistemática. Revista de Ensino de Bioquímica, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 7-21, 2016. Disponível em: http://www.bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/630. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v14i3.630.
TINTO, Vicent. Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, Washington, DC, v. 45, n. 1, p. 89-125, Mar. 1975. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045001089.
TINTO, Vicent. Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press, 1993.
TYMOCZKO, John L; BERG, Jeremy M; STRYER, Lubert. Bioquímica Fundamental. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011.
ZENI, Ana Lúcia Bertarello. Conhecimento prévio para a disciplina de Bioquímica em cursos da área da saúde da Universidade Regional de Blumenau – SC. Revista Brasileira de Ensino de Bioquímica e Biologia Molecular, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 16-29, 2010. Disponível em: http://www.bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/39. DOI: https://doi.org/10.16923/reb.v8i1.39.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).