Teaching knowledge and newly qualified professors

a dialogue about undergraduate professor straining

Authors

  • Juliana Santos da Conceição Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.
  • Célia Maria Fernandes Nunes Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.1970

Keywords:

Undergraduate Education, Teaching knowledge, Newly Qualified Professors

Abstract

The thematic for undergraduate teaching has been focus of recent researches in the teaching training and practice field. Questionings about who these professors are and what they know are accompanying us in our professional practice and research. This article presents the results of a masters study that investigated the profile and knowledge involving the performance of professors appointed at the Federal University of Ouro Preto between 2008 and 2011. The methodology, with both qualitative and quantitative approaches, used, for data collection, besides the analysis of résumés, the semi-structured interview with professors hired by UFOP during the implementation of Reuni. For data analysis, it was used the method of content analysis. Considering the knowledge plurality, it was possible to identify four types of knowledge that mobilize the teaching practice of the subjects of this research: the discipline knowledge or the content knowledge; the  knowledge  in  the  relationship  between  professors and students; the knowledge in teaching experience and professional practice; and the knowledge acquired in the relations established within the institution. It is believed that reflecting over the teaching experience of newly qualified professors, who are beginning their careers, may help the university teaching processes, since in a general way, this is an issue that is not enough explored by researches related to professors training.

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Author Biographies

Juliana Santos da Conceição, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto. Atualmente é coordenadora do Núcleo de Apoio Pedagógico da Pró-Reitoria de Graduação da Universidade Federal de Ouro Preto. Tem experiência na área de educação, com ênfase em ensino-aprendizagem, atuando nos seguintes temas: formação de professores, saberes docentes e ensino superior.

Célia Maria Fernandes Nunes, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

Realizou doutorado em educação na Pontifíciacia Universidade Católica do Rio de Janeiro e estágio de pós-doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais. É professora associada na Universidade Federal de Ouro Preto e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Membro dos Grupos de Pesquisa de Formação e Profi ssão Docente (FORPROFI/UFOP) e Grupo de Pesquisa sobre Condição e Formação Docente (PRODOC/UFMG).

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Published

2015-04-30

How to Cite

CONCEIÇÃO, J. S. da; NUNES, C. M. F. Teaching knowledge and newly qualified professors: a dialogue about undergraduate professor straining. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 9–36, 2015. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.1970. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1970. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Article