The use of information and communication technologies in undergraduate studies

a report of the experiences with the Hybrid Teaching Model workshop

Authors

  • Rogéli Tibúrcio Ribeiro da Cunha Peixoto Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Patrícia Valente Araújo Jacques Gonçalves Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9413-5595
  • Hugo Henriques Alvim Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1861-226X
  • Hanna Carolina Silva Amorim Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • André Vítor Alves Araújo Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7032-9739

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.1978

Keywords:

Hybrid Teaching Model, Semi-attending Teaching Methodology, Informa on and Communica on Technologies

Abstract

The workshop “Hybrid Teaching Model - Use of Information and Communication Technologies (ICTs) Associated with Classroom Teaching” was part of the V Formation Course for University Professors. Its purpose was to share with other professors the new experiences and challenges faced in the implementation of a hybrid educational design to improve the quality of teaching in practical Restorative Dentistry classes at the School of Dentistry of UFMG. Since current students have a much more interactive and technological profile, the use of a semi-attending teaching methodology improved the participation and quality of classes, solving problems and achieving greater interactivity between students and professors. Sharing that teaching experience contributed to a better preparation of professors who took part in the workshop, allowing them to redesign their courses for the hybrid model, in order to maximize the benefits of ICTs. Through the evaluation of the workshop by the participants after its conclusion, one could observe the motivational character of the workshop and the desire for change in most participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogéli Tibúrcio Ribeiro da Cunha Peixoto, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1987), especialização em Denstíca pela Faculdade do Odontologia de Bauru (FOB-USP), mestrado em Odontologia - área de Dentistíca - pela Universidade Federal de Minas Gerais (1999) e doutorado em Odontologia - área de Den s! ca - pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Atualmente é professora adjunta III na Faculdade de Odontologia da UFMG. Tem experiência na área de Den s! ca, atuando principalmente nos seguintes temas: resinas compostas, preparos cavitários, esmalte e análise térmica.

Patrícia Valente Araújo Jacques Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professora adjunta III do Departamento de Odontologia Restauradora da Faculdade de Odontologia da UFMG. Doutora em Odontologia pela UFMG (Clínica Odontológica/2009); Mestre em Odontologia pela UFMG (Dentística/2004); Especialista em Dentística pela EAP-ABO-MG (2001). Graduada em Odontologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1996). Linhas de pesquisa: resinas compostas, aparelhos fotoa! vadores e terapia fotodinâmica; avaliação clínica e liberação controlada de fármacos.

Hugo Henriques Alvim, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Odontologia pela Fundação Universidade de Itaúna (2000), é Especialista, Mestre e Doutor em Dentística pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Araraquara - UNESP. Atualmente é professor da disciplina de Dentística da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais.

Hanna Carolina Silva Amorim, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Aluna de graduação da Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais.

André Vítor Alves Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduado em Odontologia pela Universidade Federal de Minas Gerais em junho de 2014. Apresenta interesse na área de Cirurgia e Traumatologia Buco-Maxilo-Facial.

Published

2015-04-30

How to Cite

PEIXOTO, R. T. R. da C.; GONÇALVES, P. V. A. J.; ALVIM, H. H.; AMORIM, H. C. S.; ARAÚJO, A. V. A. The use of information and communication technologies in undergraduate studies: a report of the experiences with the Hybrid Teaching Model workshop. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 183–204, 2015. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.1978. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1978. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)