Organizational conflicts

teaching this topic by the utilization of Distance Education in Graduation Courses in Health Studies

Authors

  • Carla Aparecida Spagnol Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1588-2109
  • Eliane Marina Palhares Guimarães Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5270-7006
  • Solange Cervinho Bicalho Godoy Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Renata Lacerda Marques Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2013.1992

Keywords:

Distance education, Teaching, Conflict (psychology), Nursing

Abstract

It is difficult to develop the theme Organizational conflicts by only using theoretical lectures, once this is a phenomena which de-pends on the situation, the people involved and the context in which it took place. Nowadays digital educational technologies are applied in both presence-based and distance courses, making the use of active methodologies indispensable. The present article is an account of experience with the purpose of describing and analyzing one distance discipline which employs multimedia material and the Moodle platform as educational tools in Health Studies. Both the referred material and the concurrent tasks of the discipline were built by reference texts, audio-visual material, a data-base of conflict situations and WIKI. It has been noticed that the distance discipline in conjunction with the support of the multi-media material achieved a positive evaluation due to its interactive feature as an educational tool, provoking a reflection about the professional reality.

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Author Biographies

Carla Aparecida Spagnol, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui Graduação em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (1990); Especialização em Administração da Assistência de Enfermagem em Serviços de Saúde pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (1991); Mestrado em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (2000); Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas (2006) com período sanduíche na Université Vincennes Saint Denis Paris 8; e Especialização em Análise Institucional, Esquizodrama e Esquizoanalise: clínica de indivíduos, grupos, organizações e redes sociais pelo Instituto Gregório Baremblitt (2012).

Eliane Marina Palhares Guimarães, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1980), doutorado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo/USP (2004) e mestrado em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995).

Solange Cervinho Bicalho Godoy, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais (1986), habilitação em Saúde Pública pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (1987), licenciatura em Enfermagem pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (1988), especialização em Sistematização da Assistência em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (1989), especialização em Enfermagem do Trabalho pela Universidade de Mogi das Cruzes (1991), Mestrado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (2001), Doutorado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (2009) e Pós- doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Tecnologia Educativa pelo Instituto de Educação da Universidade do Minho (2015).

Published

2013-10-15

How to Cite

SPAGNOL, C. A.; GUIMARÃES, E. M. P.; GODOY, S. C. B.; MARQUES, R. L. Organizational conflicts: teaching this topic by the utilization of Distance Education in Graduation Courses in Health Studies. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 3, p. 4–12, 2013. DOI: 10.35699/2237-5864.2013.1992. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1992. Acesso em: 17 jul. 2024.

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