Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training

Authors

  • Zulmira Medeiros Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5953-941X
  • Maria de Lourdes Coelho Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Bianca Rückert Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3270-7855
  • Bréscia França Nonato Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6779-8278
  • Helen Cristina do Carmo Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2012.2009

Keywords:

Collaborative learning, Higher education

Abstract

This paper presents an analysis of some activities carried through a virtual learning environment associated to face to face activities and aims to contribute to methodologies related to collaborative network learning. In this way, students work collectively, decreasing the centralization of the tutors and promoting the participation, the collaboration, the initiatives and the autonomy of them-selves. The study took place at UFMG (Federal University of Minas Gerais) in the context of a program for restructuring and expanding Federal Universities – REUNI. In this paper, we present the theoretical background for this work and the analysis of the resources and didactic procedures.  The results found point out practices of mediation that consider the use of information and communication technologies in an innovative and collaborative direction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zulmira Medeiros, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora em Educação pela FaE-UFMG (2011), Mestre em Educação Tecnológica pelo CEFET-MG (2005), com graduação em Pedagogia pela UFMG (2001). É pedagoga na UFMG, na Pró-Reitoria de Graduação - Diretoria de Inovações e Metodologias de Ensino, onde faz parte da equipe editorial da Revista Docência do Ensino Superior e das assessorias pedagógicas aos docentes. Possui estudos e trabalhos nas seguintes temáticas: avaliação da aprendizagem; didática do ensino superior; teorias da aprendizagem no ensino superior; tecnologias digitais como recursos pedagógicos na educação básica e no ensino superior. 

Maria de Lourdes Coelho, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - FaE - UFMG (2001); Especialista em Educação a Distância pela UnB (2001); Pedagoga pela Faculdade de Educação /UFMG (1990). Exerce o cargo de pedagoga no GIZ ? Rede de Desenvolvimento de Práticas de Ensino Superior da Pró-Reitoria de Graduação da UFMG com atividades de formação inicial e continuada dos professores universitários Lecionou em cursos de graduação e de pós-graduação das seguintes instituições: PUC-Minas, UNINCOR- Betim e Fundação Educacional para o Trabalho de Minas Gerais. 

Bianca Rückert, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professora Adjunta do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos da Universidade Federal da Bahia (UFBA), Vice-Coordenadora do Colegiado do Bacharelado Interdisciplinar de Saúde Diurno. Farmacêutica, Especialista em Democracia Participativa, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Doutora em Saúde Coletiva pelo Instituto René Rachou da Fundação Oswaldo Cruz (IRR-Fiocruz). Atua desde 2006 em processos educativos, com enfoque em práticas de cuidado, promoção da saúde e formação docente. 

Bréscia França Nonato, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora (2018) e mestre (2012) em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, com graduação em Pedagogia (2009) pela mesma universidade. Atuou como professora substituta no setor de Sociologia (2013) e no setor de Didática (2017) da Faculdade de Educação da UFMG. Trabalhou como coordenadora pedagógica e professora em cursos de formação de professores oferecidos pela UFMG em parceria com o MEC.

Published

2012-10-15

How to Cite

MEDEIROS, Z.; COELHO, M. de L.; RÜCKERT, B.; NONATO, B. F.; CARMO, H. C. do. Collaborative learning in semi-attending undergraduation teaching training. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 2, p. 42–52, 2012. DOI: 10.35699/2237-5864.2012.2009. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2009. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2