Experience in Distance Learning in Design course at the UFMG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2011.2020

Keywords:

Distance learning, Design, Methodology, Innovation, Undergraduate course

Abstract

The absorption of new media, elaborated from the junction of informatics, telecommunications and the Internet, are encouraging the expansion of distance learning practices in Brazil and in the world. Besides allowing geographically scattered individuals to having access to formal education, distance learning today is a way to attend to opportunities that could provide more flexibility at undergraduate courses. Demands such as the increase in elective openings in courses or application for courses offered in overlapped schedules, can only be properly taken through Virtual Learning Environments and in non-onsite activities. In this sense, this article seeks to share the experience of two distance learning courses offered in the undergraduate Design Course at UFMG, presenting the adopted approach and the Virtual Objects of Learning developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andréa Franco Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Designer de produto (1990) pela FUMA (atual UEMG), possui doutorado em Sciences Mécaniques pour L'Ingenieur - Université de Technologie de Compiègne (2001) com ênfase em Ecodesign e Sustentabilidade, e pós-doutorado (2014) na Universidade Federal de Santa Catarina, junto ao Grupo de Pesquisa em Avaliação de Ciclo de Vida (Ciclog). Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ABRAEAD - Anuário Brasileiro Estatístico de Educação a Distância. Disponível em: <http://www.abraead.com.br/noticias.cod=x1.asp>. Acesso em: 29/08/2011.

CRUZ, Dulce Márcia. A construção do professor midiático: o docente comunicador na educação a distância por videoconferência. Cadernos de Educação, FaE/PPGE/UFPel, Pelotas, n. 30, p. 201-214, janeiro/junho 2008.

ICSID - International Council of Societies of Industrial Design. Disponível em: <http://www.icsid.org/>. Acesso em: 29/08/2011. MACHADO, Glaucio José Couri (Org.). Educação e ciberespaço: estudos, propostas e desafios. Aracaju: Virtus, 2010a. p. 255-307.

MACHADO, G. J. C. Haveria de existir sentimento de presença nos ambientes virtuais de aprendizagem? In: MACHADO, Glaucio José Couri (Org.). Educação e ciberespaço: estudos, propostas e desafios. Aracaju: Virtus, 2010b. p. 236-254.

MELLO, B. A.; SILVA, D. R., KURTZ, F. D. Ambientes virtuais de aprendizagem: uma discussão sobre concepções, funcionalidades e implicações didáticas. In: MACHADO, Glaucio José Couri (Org.). Educação e ciberespaço: estudos, propostas e desafios. Aracaju: Virtus, 2010. p. 255-307.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologia. In: MORAN; MASETTO; BEHRENS. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus Editora, 2000. Disponível em: <http://www.scribd.com/doc/2525970/Moran-Ensino-e-aprendizagem-inovadores-com-tecnologia>. Acesso em: 26/10/2009.

PIMENTEL, F. S. C.; PINTO, A. C.; MERCATO, L. P. L. Indicadores para avaliação de cursos em EAD. In: MACHADO, Glaucio José Couri (Org.). Educação e ciberespaço: estudos, propostas e desafios. Aracaju: Virtus, 2010. p. 208-235

Published

2011-10-15

How to Cite

PEREIRA, A. F. Experience in Distance Learning in Design course at the UFMG. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 1, p. 49–61, 2011. DOI: 10.35699/2237-5864.2011.2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2020. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Article