Learning and virtuality

possible practices in the knowledge society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.2035

Keywords:

Virtual communities, Learning, Digital technologies, Gamification, Practices

Abstract

Learning, in contemporary society, always represents a complex practice. The learning process is each time more developed within distance methodologies, using digital technologies, social networks, simulations and gamification tools. Digital virtual worlds and online multi player environments are used to simulate real situations and they can represent an innovative tool for the development of teaching, learning and educational processes, producing knowledge by enhancing and cultivating communities of practice. This work aims to reflect on the digital technologies potential in building virtual communities and for the continuous enhancement of the learning processes into these communities. A success case shows some useful technologies-concepts for observing the application of digital technologies in the learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gaia Moretti, Libera Università Maria Santissima Assunta (LUMSA), Roma, Itália.

Professora na Universidade LUMSA, de Roma, Itália, no Laboratório Social Network. É PhD em Ciências da Comunicação e Organizações Complexas na mesma universidade. Foi professora na Universidade do Vale dos Sinos (Unisinos) no MBA Datacom, nos cursos de Cultura Organizacional e Comunicação de empresa. Entre 2010 e 2013 foi professora no Instituto Superior de Comunicação Empresarial (Iscem), de Lisboa, na licenciatura e no mestrado em Comunicação Empresarial e Marketing. É sócia fundadora da empresa italiana de consultoria Ianus Consulting and Development, onde trabalha com processos e serviços de comunicação digital e social media, em particular para o desenvolvimento das energias renováveis.

Pierfranco Malizia, Libera Università Maria Santissima Assunta (LUMSA), Roma, Itália.

PhD em Sociologia da Cultura pela Universidade La Sapienza, de Roma, é professor de Sociologia no Departamento de Ciências Econômicas e Políticas da Universidade LUMSA, de Roma e professor visitante no Iscem, de Lisboa, e na Unisinos, de Porto Alegre. É membro da Associação Portuguesa de Sociologia e da Associação Italiana de Sociologia. Atua principalmente nas áreas das transformações sociais, da produção cultural e da comunicação. Publicou, dentre outros, os livros Contesti e dinamiche (Soveria Mannelli, 2011), Uncertain outines (Saarbrücken, 2012), Unir as forças (Universidade da Beira Interior, 2011), Marcas da sociedade (Curitiba, 2013), Into the box (Saarbrücken, 2015), Parole e prassi (Milão, 2015) e os artigos “Cultura, mídia e sociedade” (Revista FAMECOS, Porto Alegre, 2012) e “A arte social” (Atas do VII APS, Universidade de Porto, 2012).

Published

2016-01-07

How to Cite

MORETTI, G.; MALIZIA, P. Learning and virtuality: possible practices in the knowledge society. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 129–152, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.2035. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2035. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article