Alternative equipment for the teaching of Chemistry for students with visual impairment

Authors

  • Adeilton Pereira Maciel Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1787-6039
  • Antonio Batista Filho Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil.
  • Gilza Maria Piedade Prazeres Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2106

Keywords:

Alternative materials, Chemistry teaching, Inclusive education

Abstract

In this work, we report a didactic-pedagogical experiment conducted in a class of Instrumentation for Teaching of Chemistry from the Chemistry teaching program at the Federal University of Maranhão. For coursework final project, students should design and build small equipment to aid the teaching of chemistry to students with visual impairment. The class was composed of eight students who presented their equipment. One of the students excelled in implementing the activity, producing a single-pan scale and a liquid volume meter, which can be easily used by students with visual impairment. Herein, we demonstrate how the equipment was made and how they can be used, by following an experimental procedure proposed by the student from the Chemistry teaching program.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adeilton Pereira Maciel, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil.

Químico industrial e mestre em Química pela UFPB, doutor em Química pela UFSCar, Especialista em Educação a Distância, SENAC. Atualmente é professor-associado II da Universidade Federal do Maranhão, lotado no Departamento de Química, coordena a área de ensino de Química. Docente permanente nos Programas de Pós-Graduação em Energia e Ambiente; Química e RENORBIO.

Antonio Batista Filho, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil.

Acadêmico do curso de licenciatura em Química na Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Curso em fase de conclusão, oitavo período. Profissional autônomo no ramo de transportes rodoviário de materiais.

Gilza Maria Piedade Prazeres, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, MA, Brasil.

Professora adjunta da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Possui graduação em Química Industrial pela UFMA; mestre e doutora em Ciências Biológicas (Biofísica) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenou o curso de Química Licenciatura da UFMA. Atualmente atua nas áreas de divulgação científica, ensino de Química e biocombustíveis.

References

CHRISPINO, A. Ensinando Química experimental com metodologia alternativa. Química Nova, v. 12, n. 2, p. 187-191, 1989.

FIELD’S, K. A. P.; CAVALCANTE, K. L.; MORAIS, W. C. S.; BENITE, C. R. M.; BENITE, A. M. C. Ensino de Química para deficientes visuais: sobre intervenção pedagógica em instituição de apoio. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 16, 2012, Salvador, [Anais...]. Disponível em: <http://www.eneq2012.qui.ufba.br/modulos/ submissao/Upload/42492.pdf>. Acesso em: 25 jul. 2016.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. (Coord.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

GAUCHE, R.; SILVA, R. R.; BAPTISTA, J. A.; SANTOS, W. L. P.; MÓL, G. S.; MACHADO, P. F. L. Formação de professores de Química: concepções e proposições. Química Nova na Escola, n. 27, p. 26-29, 2008.

GUIMARÃES, C. C. Experimentação no ensino de Química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, 2009.

MACIEL, A. P.; LIMA, J. B. Alternativas para o ensino de química na educação básica: a experiência no cotidiano da docência em química. São Luís: EDUFMA, 2011.

MALONE, L.; LUCCHI, L. Multisensory science education: meeting special challenges. In: CORRICK, B. (Org.). Teaching handicapped student’s science. Washington: NEA, 1981.

MINER, D. L.; NIEMAN, R.; SWANSON, A. E. B.; WOODS, M. Teaching Chemistry to students with disabilities: a manual for high schools, colleges, and graduate programs. 4th Edition. American Chemical Society, Washington, D.C., 2001.

NEPOMUCENO, T. A. R.; ZANDER, L. D. Uma análise dos recursos didáticos táteis adaptados ao ensino de ciências a alunos com deficiência visual inseridos no ensino fundamental. Revista do Instituto Benjamin Constant, Rio de Janeiro, v. 1, n. 58, p. 49-63, 2015.

PONTES, A. N.; SERRÃO, C. R. G.; de FREITAS, C. K. A.; dos SANTOS, D. C. P.; BATALHA, S. S. A. O ensino de Química no nível médio: um olhar a respeito da motivação. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 14, 2008, Curitiba [Anais...]. Disponível em: <http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0428-1.pdf>. Acesso em: 25 jul. 2016.

SÁ, E. D.; CAMPOS, I. M.; SILVA, M. B. C.; Atendimento educacional especializado em deficiência visual. Brasília: MEC; SEESP, 2007.

Published

2016-10-10

How to Cite

MACIEL, A. P.; BATISTA FILHO, A.; PRAZERES, G. M. P. Alternative equipment for the teaching of Chemistry for students with visual impairment. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 153–176, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2106. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2106. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Article