Study of progressive education in Brazil through the preparation of a class newspaper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2134

Keywords:

Class Newspaper, Progressive Education, Pedagogy

Abstract

The present study describes and evaluates the class newspaper project “Pedagogical Revival in Brazil”, published in the first term of 2015 by first-year students of pedagogy at Universidade de Santa Catarina – UDESC. The newspaper consists of an innovative pedagogical proposal as part of the discipline “History and Education: from Progressive Education to Brazilian Society`s re-democratization”. Inspired by French educator Célestin Freinet`s active and collaborative approach, the experience consisted of the preparation of several articles on the Pedagogical Revival in Brazil, written by some freely-formed groups of first-year students of pedagogy, who developed a class newspaper, published both in hard copies and digital format. The class newspaper’s production process was, therefore, a creative and exciting didactic resource in the study of the Progressive Education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Norberto Dallabrida, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil.

Doutor em História pela Universidade de São Paulo (USP) e professor do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Realiza pesquisa científica na área de História da Educação, especialmente sobre a renovação do ensino secundário e o movimento da Escola Nova. Bolsista de Produtividade do CNPq.

References

CARVALHO, Marta Chagas. A escola e a República e outros ensaios. Bragança Paulista: EDUSF, 2003.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

CHARTIER, Roger. VI. Textos, impressões, leituras. In: HUNT, Lynn (Org.). A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 211-238.

FREINET, Célestin. O jornal escolar. Lisboa: Editorial Estampa, 1974.

GHIRALDELLI JUNIOR, Paulo. História da Educação Brasileira. São Paulo: Cortez, 2006.

HOUSSAYE, Jean (Org.). Quinze pedagogos: textos selecionados. Petrópolis, RJ: De Petrus et Alii, 2013.

JORNAL da Educação. Joinville (SC), mar.-mai. 2015. Disponível em: <http://www.faed.udesc.br/arquivos/id_submenu/1986/jornal_da_educacao_286_caderno_udes_renovacao_pedagogica_brasil.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2015.

MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Armanda Álvaro Alberto. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

NÓVOA, António.O regresso dos professores. Lisboa: Edição do Autor, 2011.

UDESC. Centro de Ciências Humanas e da Educação. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Florianópolis, 2010. Disponível em: <http://www.faed.udesc.br/arquivos/id_submenu/495/pedagogia_2012.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2015

ZAMORA, Sara Ramos. Historia y corrientes internacionales de la Educación: grado Pedagogía – Herramienta Didáctica Documental – Guía del Alumno/a – Curso Académico 2012-2013. Madrid: Univerdad Complutense de Madrid, 2012.

Published

2016-10-10

How to Cite

DALLABRIDA, N. Study of progressive education in Brazil through the preparation of a class newspaper. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 135–152, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2134. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2134. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article